
Raportul Special
realizat de specialisti
In contextul punerii in aplicare a prevederilor Legii nr. 177/2017 prin care a fost aprobata, cu modificari si completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in domeniul TVA se impune modificarea procedurilor fiscale in ceea ce priveste inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
In prezent, procedura privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este reglementata prin OPANAF nr. 605/2017 prin intermediul caruia au fost stabilite inclusiv criteriile pe baza carora este evaluata intentia si capacitatea persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Prin noile prevederi legislative prevazute in cadrul pct. 38 din OUG 3/2017, au fost aduse o serie de modificari art. 316 din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"La articolul 316, alineatele (8), (9), litera h) a alineatului (11), partea introductiva si litera e) ale alineatului (12) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(8) Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) si (6).
(9) Prin exceptie de la prevederile alin. (8), organele fiscale competente nu inregistreaza in scopuri de TVA persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
h) daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin norme procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a)-e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA."
Urmare celor prezentate mai sus precum ?i faptul ca prin strategia sa ANAF urmareste eficientizarea activitatii de administrare fiscala, atât in relatia cu contribuabilii, cât si in activitatea interna, tratamentul unitar al contribuabililor si transparenta, pentru asigurarea continuitatii procedurii administrative privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este necesar ca aceasta sa vizeze persoanele impozabile care din punct de vedere fiscal se incadreaza intr-un anumit nivel de risc. in consecinta, organul fiscal nu va inregistra in scopuri de TVA, respectiv va anula inregistrarea in scopuri de TVA in cazul in care persoanele impozabile prezinta risc fiscal ridicat.
Procedura de evaluare a riscului fiscal are caracter preventiv in scopul identificarii persoanelor impozabile care urmaresc utilizarea abuziva sau frauduloasa a inregistrarii in scopuri de TVA si reprezinta o componenta a analizei de risc care este desfasurata la nivelul organului fiscal.
Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile si are la baza o serie de criterii de risc care privesc, fara a se limita la gradul de conformare la declarare si plata a persoanei impozabile, existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea economica pentru care a obtinut autorizatia de functionare, existenta personalului angajat, insolventa/falimentul, inactivitatea fiscala, neconcordantele inregistrate intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate si partenerii acestora etc.
In contextul celor prezentate anterior, se propune abrogarea OPANAF nr. 605/2017.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Modificarea vectorului fiscal pentru impozitul pe profit-impozit pe veniturile microintreprinderilorVenituri din drepturilor de proprietate intelectuala. Care sunt obligatiile fiscale?Noile modificari din Codul fiscal, valabile din februarie 2017Declararea impozitului specific de la 1 august 2017Top 5 modificari din Codul fiscal actualizat 2017. Prevederi noi si obligatorii in OUG 3/2017Ultimele articole
Schimbarea vectorului fiscal pentru trecerea de la profit la microintreprindereDeclaratia 101 pentru 2017 are termen de depunere 25 martieDescoperiti cea mai usoara modalitate de a intelege toate aspectele fiscal-contabileFirma nou-infiintata in anul 2017 si conditii microintreprindere. E obligatorie trecerea la impozitul specific?Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilorArticole similare
Ce declaratii exista pentru un IMM cu cod CAEN 4671Calcul impozit pe profit. Caz practic privind plafonul de protocol deductibilProiect ANAF: actualizarea vectorului fiscal privind impozitul pe venitul din salarii si contributiile socialeFirme care NU au depus declaratia A4200. Ce sanctiuni se aplicaCum se completeaza declaratia 112 pentru veniturile din conventii civile cu retinere la sursaUltimele articole
Declaratia 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazImpozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiArticole similare
Ce tratament fiscal aplicam pentru tichetele cadou redistribuite propriilor angajati?Achizitii intracomunitare de bunuri cu acordarea ulterioara a unui discontBuletin informativ ANAF: Acte cu incidenta fiscala din perioada 9-15 iulie 2016Din 15 iulie 2024 MF si ANAF lanseaza aplicatia de monitorizare GPS e-TransportDocumentar fiscal: Sistemul TVA la incasare incepand cu 1 ianuarie este optionalUltimele articole
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025SAF-T si depunerea D406. Cum procedeaza firmele care au activitatea suspendata la ONRCE-TVA si dublarea Z-ului in casele de marcat. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareImpozitul pe venit. Obligatii pentru firme in cazul salariatilor SCUTITI de la plata impozitului pe venitArticole similare
Scoaterea din evidenta platitorilor de TVA 2013 | Obligatii declarativeCand se anuleaza din oficiu inregistrarea TVA? Modificari de la 1 februarie 2015Cine are obligatia depunerii declaratiilor 307 si 311 si care este termenul limita? Precizari ANAFCodul fiscal 2011 - Titlul VI (partea a VII-a)Depunere declaratii in luna februarie 2013 | Calendar fiscal completUltimele articole
Modificari intervenite in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA, conform Ordinului 347/2023Contribuabilii care vor sa se inregistreze in scopuri de TVA vor avea mai putine documente de depus. A fost ELIMINATA declaratia 098Declaratia 311: Cine are obligatia depunerii formularului?ANAF propune ELIMINAREA declaratiei 098. Inregistrarea in scopuri de TVA se va face prin Cererea de inregistrare fiscalaRetragerea persoanelor impozabile din evidenta platitorilor de TVA este OBLIGATORIE in anumite situatiiSfaturi de la experti
Emitere factura teren in cazul unei tranzactii imobiliare
Intrebare: 1. Doua persoane juridice au incheiat un contract de asociere in participatiune pentru construirea unui bloc de apartamente. 2. Asociatul 2 ? asociat secund ? este proprietarul unui teren pe care il aduce ca aport in asociere;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Amortizare obiecte de inventar
Intrebare: Conform Codului fiscal, pentru incadrarea in categoria activelor fixe, legea stabileste o valoare minima de intrare. Astfel, pentru a fi incadrat in aceasta categorie, un mijloc fix trebuie sa aiba o valoare de intrare in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA