jur. Aurelian Opre
Uzand de dreptul constitutional (art. 115 din Constitutia Romaniei) si, intr-un final, de binecuvantarea Parlamentului, Guvernul ne-a facut cadou un pachet de... Ordonante de urgenta.
Fara a intentiona un comentariu amplu asupra acestui pachet legislativ, facem o scurta prezentare a actelor normative emise, atentionandu-va asupra faptului ca acestea au intrat in vigoare in 3 zile de la publicarea lor in Monitorul Oficial (art. 78 din Constitutie).
O.U.G. nr. 50/2008 (publicata in M.Of. nr. 327 din 25 aprilie 2008)
Actul normativ vizeaza instituirea unei taxe de poluare pentru autovehicule, scopul declarat fiind protejarea mediului impotriva poluarii. Un alt scop implicit a fost cel al armonizarii asa-numitei ?taxe de prima inmatriculare? cu legislatia comunitara, dar in special cu practica Curtii de Justitie a Comunitatii Europene, in caz contrar Romania riscand un stegulet rosu (procedura de infringement).
Nu sunt supuse impozitarii autovehiculele apartinand misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare, autovehiculele destinate fortelor armate sau ale politiei, ambulante, cele confiscate sau intrate pe alte cai in proprietatea privata a statului etc. De aceste scutiri beneficiaza si persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sau cele care detin autovehicule istorice.
Taxa platita cu ocazia primei inmatriculari sau a repunerii in circulatie poate fi restituita cu ocazia scoaterii autovehiculului din circulatie prin prezentarea documentelor prevazute la art. 8 alin. (3) din Ordonanta.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
Corelativ acestei facilitati, Guvernul a emis O.U.G. nr. 55/2008 (publicata in M.Of. nr. 339 din 1 mai 2008) care prevede masuri concrete de stimulare a reinnoirii parcului auto (scoaterea din circulatie a autovehiculelor care nu respecta normele de poluare).
Practic, fiecare persoana care scoate din circulatie un astfel de autoturism va primi un discount de 3.000 lei la achizitionarea unui autoturism nou.
O.U .G. nr. 52/2008 (publicata in M.Of. nr. 333 din 30 aprilie 2008)
Si de aceasta data scopul vizat a fost acela al armonizarii Legii nr. 31/1990 ? Legea societatilor comerciale ? republicata, cu Regulamentul CEE nr. 2.157/2001 privind statutul societatilor europene si Regulamentul CEE nr. 1.435/2003 privind statutul societatii cooperative europene.
Armonizarea a avut in vedere inclusiv Directiva 2005/56/CE privind fuziunea transfrontaliera a societatilor de capitaluri, dar si Directiva 2007/63/CE de modificare a Directivei 78/855/CEE si a Directivei 82/891/CEE privind intocmirea unui raport de expertiza independent in cazul fuziunii sau al divizarii unor societatii comerciale pe actiunii.
O.U.G. nr. 43/2008 (publicata in M.Of. nr. 308 din 21 aprile 2008)
Actul normativ completeaza O.U.G. nr. 37/2008 referitor la unele masuri financiare in domeniul bugetar, astfel ca de la data intrarii in vigoare, ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei centrale vor acorda tichete de masa sau tichete de cresa, conform Legii nr. 193/2006.
Chiar daca aceasta modificare are un usor iz electoral, ea realizeaza o uniformizare partiala intre ?regimul salarial? al angajatilor societatilor comerciale si cei din sectorul public. Spunem ca uniformizarea este doar partiala, deoarce, daca in cazul autoritatilor centrale acordarea tichetelor este obligatorie, in cazul institutiilor publice locale, textul Ordonantei foloseste expresia ?... pot acorda tichete-cadou...?. Nu trebuie sa uitam ca banii vin de la centru, astfel ca sunt toate sansele ca aceasta categorie de functionari publici sa ramana pe dinafara.
Intr-un alt sens, Ordonanta instituie un drept de preemtiune al autoritatilor publice locale cu privire la achizitionarea imobilelor considerate monumente istorice, incercandu-se prin aceasta dispozitie mentinerea patrimoniului cultural national in proprietatea statului.
O.U.G. nr. 44/2008 (publicata in M.Of. nr. 328 din 25.04.2008)
Ordonanta vizeaza activitatile economice desfasurate de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale.
S-a avut in vedere uniformizarea procedurilor de autorizare a persoanelor fizice si a asociatiilor familiare care desfasoara activitati economice in mod independent, in baza Legii nr. 300/2004. Intentia declarata a Guvernului a fost aceea de reducere a birocratiei, combaterea coruptiei si scurtarea termenelor de eliberare a autorizatiilor.
Concret, se apreciaza ca prezentele dispozitii conduc la simplificarea procesului de autorizare si inregistrare a persoanelor care doresc sa desfasoare o activitate economica in una dintre cele mai simple forme, mutandu-se procedura de
autorizare/inregistrare de la primarii, in intregime, la Registrul comertului, ceea ce scurteaza etapele pe care trebuie sa le parcurga solicitantii.
O.U.G. nr. 49/2008 (publicata in M.Of. nr. 330 din 25.04.2008)
Actul normativ completeaza O.G. nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, la companiile nationale si la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome.
Entitatile vizate au obligatia sa vireze dividendele la institutia publica implicata, definita potrivit art. 3 lit. g) din O.G. nr. 88/1997, in termenul prevazut de Legea nr. 31/1990.
Sunt exceptate de la obligatia repartizarii profitului entitatile care se angajeaza, prin imprumuturi externe contractate fara garantia statului, sa nu distribuie dividende in situatia neindeplinirii anumitor parametri de performanta financiara sau a altor angajamente prevazute in aceste imprumuturi, precum si institutiile de credit cu capital integral sau majoritar de stat.
Deoarece se urmareste evitarea decapitalizarii acestor entitati, in cazul institutiilor de credit cu capital integral sau majoritar de stat, acestea isi pot majora capitalul social prin utilizarea (capitalizarea) profitului net al societatii pe perioada 2008-2013.
O.U.G. nr. 53/2008 (publicata in M.Of. nr. 333 din 30.04.2008)
Prin aceasta Ordonanta se modifica Legea nr. 656/ 2002 pentru prevenirea spalarii banilor si finantarea actelor de terorism.
In fapt, si de aceasta data normele interne sunt armonizate cu cele comunitare, in speta cu Directiva 2005/60/CE.
Principala modificare de care trebuie sa tina seama persoanele vizate (enumerate la art. 8 din Legea nr. 656/ 2002) consta in majorarea plafonului sumelor urmarite de la 10.000 euro la 15.000 euro.
De la lucrul in echipa, Guvernul a trecut la lucrul pe ?ateliere?, astfel ca, in paralel, Ministerul Economiei si Finantelor a emis o serie de ordine cu caracter fiscal, pe care vi le prezentam succint mai jos:
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Somaj tehnic 2020. Intreruperea activitatii partial si indemnizatia in vazul cumulului de contracteMinistrul Finantelor: OUG 114/2018, posibil sa fie modificata curand. Angajatii din IT ar putea fi scutiti de impozite si in 2019Ce aduce nou proiectul de OUG care modifica Legea 297/2004Deductibilitatea cheltuielilor conform OUG nr. 24 din 2012Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare instituite prin OUG 181/2020Ultimele articole
Criptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din ProiectBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?Impozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareBonul fiscal. De la 1 septembrie 2025 se aplica amenzi de pana la 4.000 lei pentru bonuri fara cod QRConsumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cerereaArticole similare
Referitor la timbrul de mediu pentru autovehiculeCALENDAR ANAF IUNIE 2023. Obligatiile fiscale pe care le au contribuabilii in aceasta lunaANAF actualizeaza D100 pentru firmele cu capital pozitiv care beneficiaza de bonificatiile acordate prin OUG 153/2020Operatiunile economice privind dreptul de folosinta sau de proprietate al mijloacelor de jocCe obligatii au contribuabilii care detin case de marcat electronice conectate la ANAF?Ultimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFLegea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importanteDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaFactura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Controale antifrauda 2024: Mai multe bunuri cu risc fiscal au fost CONFISCATE de inspectoriArticole similare
Care este regimul TVA aplicabil unor importuri plasate in antrepozit de TVA?Noutati legislatie fiscala 02-06 noiembrie 2009 - Monitorul OficialCum se va aplica impozitul pe dividende din 2016?Trei noi impozite reglementate in 2013 se declara anul acesta. Impozitarea exploatarii unor resurse naturaleSe primesc cereri pentru Masura 121, modernizarea exploatatiilor agricoleUltimele articole
Sistemul de roviniete va mai functiona doar pana pe 1 iulie 2026. Ce taxe noi vor plati soferiiConsumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cerereaE-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitatiImpozitul pe profit. Recuperarea pierderilor fiscale in cazul revenirii de la micro + un EXEMPLU practicOfertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA