Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea obligatiunilor ipotecare, din nou in dezbatere publica

08-Apr-2014
2939
Termenul pana la care Parlamentul urma sa primeasca actul prin care se reglementeaza emiterea de obligatiuni garantate cu creante a fost prelungit pana la 1 aprilie de catre Finante.

Aceste masuri, informeaza HotNews.ro, ar ajuta institutiile de credit sa obtina mai multe resurse financiare cu cheltuieli mai mici, fapt care ar avea ca efect un cost scazut la creditarea ipotecara pentru consumatori.

Totodata, anunta sursa, aceasta masura ar face ca riscul pentru investitori sa fie mai mic decat la emisiunile de bonduri fara garantii, iar bancile pot profita de pe urma acestor emisiuni deoarece ajuta la extinderea maturitatii pasivelor.

De asemenea, informeaza HotNews.ro, pot fi incluse in portofoliul securizat si credite Prima Casa, garantate in proportie de 50%-100% de catre stat.

In avizul dat de Banca Centrala Europeana la finele lunii decembrie 2013, se arata ca dupa intrarea in vigoare a legii mai sunt inca multe de facut, noteaza sursa, citand avizul:


"Dupa intrarea in vigoare a proiectului de lege, BNR urmeaza sa adopte pentru punerea acesteia in aplicare reglementari suplimentare referitoare, printre altele, la: (a) conditiile privind autorizarea emisiunii de obligatiuni garantate cu creante; (b) categoriile, criteriile de eligibilitate si limitele maxime aplicabile activelor suplimentare; (c) raportul dintre valoarea totala a activelor garantate si valoarea totala a activelor emitentului; (d) metodologia de evaluare si administrare a riscului de lichiditate aferent obligatiunilor garantate cu creante; (e) metodologia de stabilire a mediilor ponderate ale scadentelor obligatiunilor garantate cu creante si ale creantelor care garanteaza activele garantate; (f) normele privind registrul de evidenta interna; si (g) normele privind rapoartele trimestriale care trebuie publicate pentru indeplinirea cerintelor de transparenta".

Potrivit datelor oficiale, anunta HotNews, Romania continua sa fie singurul stat din Uniunea Europeana in care nu s-au emis obligatiuni ipotecare, avand si cel mai redus stoc de credite ipotecare relativ la PIB din UE. Soldul obligatiunilor ipotecare la nivel european a urcat pana la 1.700 de miliarde euro la finele lui 2012, ceea ce asigura 25% din finantarea ipotecara, cei mai mari emitenti de obligatiuni ipotecare fiind Spania, Danemarca, Germania, Marea Britanie, Franta si Suedia.

Pentru tara noastra, emisiunea de obligatiuni ipotecare e reglementata prin Legea nr. 32/2006 privind obligatiunile ipotecare.

Iata care sunt aspectele pe care propunerea legislativa doreste sa le reglementeze, potrivit sursei anuntate:

a) principiile care trebuie respectate in legatura cu functionarea instrumentului:

ordonanta promoveaza conceptul portofoliului de creante dinamic, in sensul in care emitentii sunt obligati sa asigure pe intreaga perioada de viata a obligatiunilor o calitate corespunzatoare a portofoliului de creante care garanteaza emisiunea.

b) cerintele prudentiale care sunt stabilite pe 3 niveluri:

- la nivelul fiecarui element inclus in portofoliu (ex.: cerinte de LTV, calculate la acordarea creditului; nivelul maxim al unei creante ce poate fi luat in considerare la calculul valorii portofoliului de creante; utilizarea instrumentelor financiare derivate strict pentru acoperirea riscurilor; tratamentul creantelor care inregistreaza intarzieri la plata);

- la nivelul portofoliului, unde este instituita obligativitatea acoperirii ex-ante a oricarui deficit de lichiditate ce s-ar putea manifesta de-a lungul unui orizont temporal de 180 de zile;

- la nivelul intregului activ al emitentului unde se impune o limita maxima de expunere la finantarea prin emisiunea de obligatiuni, in vedere contracararii riscului de grevare in exces a activelor (asset encumbrance);

c) supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni garantate cu creante: Banca Nationala a Romaniei (BNR) este desemnata ca unica autoritate insarcinata cu supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni garantate cu creante. In exercitarea acestor competente, banca centrala este asistata de un agent (propus de institutia de credit emitenta din randul auditorilor financiari si aprobat de BNR).

d) protectia detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante care este asigurata in baza urmatoarelor:
- nivelul minim de supra-colateralizare;
- posibilitatea de a desemna un reprezentant al detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante;
- dreptul detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante la recurs dual asupra averii emitentului declarat falit, dupa cum urmeaza:
- aplicarea principiului separarii (ring-fencing) - delimitarea portofoliului de creante de averea emitentului falit si numirea unui administrator de portofoliu in vederea administrarii acestuia (primul nivel de protectie);
- acordarea dreptului de a se inscrie la masa credala, pentru diferenta neacoperita, pentru patrimoniul rezidual al institutiei falite, pari passu cu creditorii negarantati ai institutiei falite (al doilea nivel de protectie);
- adunarea generala a detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante poate decide accelerarea obligatiunilor garantate cu creante.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016