Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Livrari intracomunitare de bunuri. Cum procedam in ce priveste codul de TVA?

26-Sep-2013
7429
Vom stabili ce documente trebuie solicitate unui client intracomunitar dupa incheierea contractului cu acesta in scopul efectuarii livrarilor intracomunitare scutite de TVA, precum si daca sunt necesare unele documente in ce priveste codul de TVA.

Codul de TVA al cumparatorului este cel inscris in contractul de vanzare cumparare, fara a mai avea obligatia sa ii solicitati un document separat prin care sa confirme existenta acestuia. Totusi, la momentul emiterii facturii, este recomandabil sa interogati sistemul VIES de pe site www.anaf.ro sectiunea "Solicitare verificare cod TVA" astfel incat sa va asigurati ca acel cod este valid. Raspunsul primit in urma interogarii poate fi listat si atasat la factura emisa prin aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere.

In situatia in care, in urma interogarii sistemului VIES, primiti confirmarea validitatii codului de TVA, pentru livrarea respectiva se aplica regimul special de scutire. Astfel, operatiunea este scutita cu drept de deducere a TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal " Sunt, de asemenea, scutite de taxa urmatoarele:

a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru,…" numai daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele doua conditii:

- cumparatorul persoana impozabila, de exemplu din Franta, comunica vanzatorului din Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Franta sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania si isi asuma astfel responsabilitatea achitarii TVA aferente livrarii de bunuri efectuate de firma din Romania. In acest caz, furnizorul bunurilor din Romania este obligat sa verifice valabilitatea codului comunicat de catre firma din Franta. In situatia in care codul este invalid, livrarea efectuata de catre firma din Romania nu se mai incadreaza la operatiuni scutite cu drept de deducere, ci la operatiuni taxabile pentru care se colecteaza TVA.


- furnizorul din Romania face dovada faptului ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si au fost transportate pe teritoriul Frantei sau pe teritoriul oricarui alt stat membru, dar nu pe teritoriul Romaniei. Indiferent de conditia de livrare negociata prin contract, de exemplu Ex work sau FCA sau C.I.P. Carriage, etc., operatiunea trebuie considerata o livrare intracomunitara de bunuri in situatia in care, din documentul de transport rezulta ca bunurile au fost expediate din Romania pe teritoriul unui stat membru.

Daca operatiunea indeplineste cele doua conditii, factura se emite in regim de scutire cu drept de deducere, fara colectarea TVA, cu inscrierea mentiunii "scutit de TVA cf. art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal".

Pe langa cele doua conditii enumerate, furnizorul din Romania trebuie sa motiveze aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere a TVA si in baza unor documente justificative. Prin art. 10 din OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin OMFP 1708/2012, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:

- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- dupa caz, orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: contractul/comanda de cumparare, documentul de asigurare.

Valoarea livrarii intracomunitare efectuate se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal" cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul L.

Sursa: PortalContabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016