Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Justificarea scutirii de TVA pentru operatiuni de export. Societatea are o autorizatie unica pentru proceduri vamale simplificate

15-Oct-2012
2156
O societate comerciala, persoana impozabila stabilita in Germania si inregistrata direct in scopuri de TVA in Romania, intentioneaza pe viitor sa declare operatiunile de export din statele membre la nivel centralizat in Germania, in baza unei autorizatii unice pentru proceduri vamale simplificate.
In acest context, apare intrebarea daca scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, respectiv scutirea de TVA pentru livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau, se poate justifica de catre societate cu documentele eliberate de biroul vamal din Germania la care se declara acest export. Altfel spus, daca documentele eliberate de biroul vamal din Germania sunt echivalente documentelor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa 1 la OMFP 2222/2006, pe baza carora se justifica exportul de bunuri din Romania.


Totodata, se mai solicitata opinia cu privire la urmatoarele aspecte:
- posibilitatea utilizarii documentelor emise de autoritatile vamale din Germania pentru exportul de bunuri, in situatia in care persoana care trebuie sa justifice scutirea de TVA pentru livrarea bunurilor din Romania catre o tara terta nu este considerata exportator din punct de vedere vamal, formalitatile vamale fiind intocmite pe numele altei societati;
- in lipsa "notei de export" sau a "notei alternative de export", posibilitatea justificarii scutirii de TVA aferente livrarilor de bunuri la export cu alte documente, cum ar fi documentele de transport sau alte documente emise de catre o casa de expeditii, in situatia in care bunurile sunt expediate intr-o tara terta de catre respectiva casa de expeditii.

Tratament fiscal:

Avand in vedere ca procedura pe care doriti sa o implementati reprezinta o procedura vamala simplificata, ne-am adresat pentru clarificari Autoritatii Nationale a Vamilor. Aceasta institutie ne-a comunicat ca in prezent societatea nu figureaza ca titular de autorizatie unica pentru proceduri simplificate in care autoritatea vamala din Romania sa fie implicata. In situatia in care veti obtine o astfel de autorizatie in care va fi implicata si autoritatea vamala din Romania, intelegem ca procedura descrisa de dvs. este corecta, iar autoritatea vamala din Romania poate interveni in cadrul acestor operatiuni numai in cazul in care este solicitat un control fizic asupra marfurilor din partea autoritatii vamale din Germania.
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii


In opinia ANV, scutirea de TVA pentru exportul de bunuri efectuat din Romania poate fi justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa 1 la OMFP 2222/2006, sau cu documente echivalente emise de autoritatea vamala din Germania.

Prin urmare, avand in vedere opinia ANV, apreciem ca declararea bunurilor exportate din Romania la autoritatea vamala din Germania, de catre o societate care detine o autorizatie unica pentru proceduri simplificate in care autoritatea vamala din Romania sa fie implicata, nu trebuie sa afecteze aplicarea scutirii de TVA prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in conditiile in care persoana impozabila detine documente eliberate de autoritatea vamala din Germania care certifica faptul ca bunurile au parasit teritoriul comunitar. Cu toate acestea, dorim sa atragem atentia asupra obligatiei de a respecta si dispozitiile art. 8 din Codul de procedura fiscala, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora, daca la organele fiscale se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, organele fiscale vor solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba româna certificate de traducatori autorizati.

In ceea ce priveste posibilitatea utilizarii documentelor emise de autoritatile vamale din Germania pentru exportul de bunuri in situatia in care persoana care trebuie sa justifice scutirea de TVA pentru livrarea bunurilor din Romania catre o tara terta nu este considerata exportator din punct de vedere vamal, formalitatile vamale fiind intocmite pe numele altei societati, precizam ca scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplica numai de catre exportator si poate fi justificata numai de catre acesta.

In ceea ce priveste posibilitatea justificarii scutirii de TVA aferente livrarilor de bunuri la export cu alte documente, cum ar fi documentele de transport sau alte documente emise de catre o casa de expeditii, in situatia in care bunurile sunt expediate intr-o tara terta de catre respectiva casa de expeditii, in lipsa "notei de export" sau a "notei alternative de export", precizam ca acest lucru nu este posibil. La art. 2 alin. (2) din anexa la OMFP 2222/2006 sunt enumerate documentele obligatorii pe care trebuie sa le detina persoana impozabila in vederea justificarii scutirii de TVA pentru exportul de bunuri, respectiv:
a) factura, [...];
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire;
c) documente din care sa rezulte ca transportul este realizat de furnizor ori in numele sau, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare.

Prin urmare, documentele la care faceti referire sunt cele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. c) din anexa la OMFP 2222/2006, dar, totodata, pentru justificarea scutirii TVA pentru exportul de bunuri sunt necesare si documentele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa la OMFP 2222/2006.
Precizam ca, in conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, intemeiata pe constatari complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza.
Totodata, in virtutea rolului sau activ, potrivit art. 7 alin. (4) din acelasi act normativ, "organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata, organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz".

Prin urmare, in conformitate cu prevederile art. 6 si 7 din OG 92/2003, organul fiscal, in virtutea rolului sau activ si a dreptului de apreciere, decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.

Baza legala: Ordinul ministrului finantelor publice nr 2222 / 2006 articolul 2 din anexa

Sursa: ANAF



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Justificarea scutirii de TVA pentru operatiuni de export. Societatea are o autorizatie unica pentru proceduri vamale simplificate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"