
Raportul Special
realizat de specialisti
Dispozitiile Codului de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/20151, cu modificarile si completarile ulterioare, prevad in cadrul Titlului XI – Sanctiuni - faptele ce constituie contraventii, precizand la art. 336 alin. (1) lit. b) ca neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora constituie contraventie.
De asemenea, conform art. 339 din Codul de procedura fiscala, dispozitiile titlului mentionat anterior se completeaza cu prevederile legale referitoare la regimul juridic al contraventiilor, respectiv cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/20012 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Legea nr. 180/20023, act normativ care constituie cadrul general in materia dreptului contraventional si cuprinde norme juridice cu caracter de drept comun in legatura cu regimul general al sanctiunilor contraventionale, al aplicarii si al executarii acestora.
Prezentul demers este determinat de raportarea prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 la cele ale art. 336 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala.
Avem in vedere faptul ca, potrivit acestor prevederi, aplicarea amenzii contraventionale se prescrie in termen de 6 luni de la data savarsirii faptei, iar in cazul contraventiilor continue, in termen de 6 luni de la data incetarii savarsirii faptei, precizandu-se faptul ca ne aflam in situatia unei contraventii continue in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp.
Din perspectiva problemei care face obiectul prezentului demers, un prim aspect care se cere a fi lamurit consta in faptul ca pentru stabilirea de catre organele fiscale, cu corectitudine, a termenului de prescriptie, in cazul aplicarii amenzilor contraventionale pentru faptele prevazute la art. 336 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala, este necesara o delimitare clara a contraventiilor simple fata de cele continue.
Pentru o intelegere cat mai corecta a acestor notiuni si o aprofundare a notiunii de "contraventie continua", ne putem raporta la analiza prin analogie a infractiunii continue, intrucat dreptul contraventional imprumuta anumite trasaturi din dreptul penal, avand in vedere natura comuna a celor doua forme de ilicit (contraventia si infractiunea).
Astfel, avand in vedere faptul ca art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 ne ofera un singur element de diferentiere a contraventiei continue fata de contraventia simpla, si anume "contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in asupra infractiunii continue.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examen Consultant Fiscal 2025
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Infractiunea continua este definita prin faptul ca reprezinta o forma a unitatii naturale de infractiune ce se caracterizeaza prin aceea ca elementul sau material, constand intr-o actiune sau inactiune, se prelungeste (continua, dureaza) in timp, in mod natural dupa momentul consumarii pana la incetarea activitatii infractionale, care se poate datora interventiei faptuitorului, altor persoane, ori organelor competente.
Din definitia prezentata, rezulta ca la infractiunile continue elementul material consta, intotdeauna, intr-o actiune sau inactiune care, in raport cu natura sa intrinseca, este susceptibila de a se prelungi in timp, in mod natural si dupa producerea rezultatului, adica dupa ce infractiunea a ajuns la momentul consumativ.
Ca regula generala, in cazul infractiunilor cu durata de executare, raportarea altor institutii de drept penal incidente se face la momentul epuizarii infractiunilor6, aceasta regula fiind statuata in mod expres si de catre art. 13 alin. (2) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 potrivit caruia "in cazul contraventiilor continue, termenul prevazut la alin. (1) curge de la data incetarii savarsirii faptei".
O alta caracteristica a infractiunilor continue consta in faptul ca este necesar ca incalcarea obligatiei legale, si anume actiunea/inactiunea, sa aiba izvorul in baza aceleiasi rezolutiuni infractionale.
Potrivit acestei interpretari, infractiunea continua poate fi comisa in forma succesiva, in sensul ca actul de executare ce se prelungeste in timp poate suferi intreruperi care insa sunt firesti, date de natura faptei savarsite, fara insa ca aceste intreruperi sa sisteze unitatea faptei care constituie infractiune.
In acest context, raportat la cele prezentate anterior, in situatia in care contribuabilul nu depune declaratiile fiscale la termenele prevazute de lege, pe parcursul a mai multe luni de zile, se pune problema incadrarii acestei fapte in contraventie simpla sau contraventie continua.
Or, raportand aceasta caracteristica a infractiunilor continue la contraventia de nedepunere a declaratiilor fiscale, observam faptul ca nu ne aflam intr-o astfel de situatie in ceea ce priveste fapta de nedepunere a declaratiilor fiscale, intrucat ea este sanctionata de lege ca infractiune simpla, avand astfel unitate contraventionala.
Cititi continuarea analizei AICI.
Mihaela IORDACHE – Consilier superior
Anca RAICIU – Expert superior
Ministerul Finantelor Publice
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
NOUA procedura de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala (Ordinul 4077/2020)Inregistrarea si administrarea contribuabililor nerezidenti - apr. 2008Somatie de plata pentru contributii de sanatateStudiu de caz: Contract de prestari servicii cu persoana fizica nerezidentaNoul Program IMM Plus in 2024. Se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maximum 11.500 de beneficiariUltimele articole
Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiEsalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieArticole similare
Cat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiPropunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatiiSeminarul National de Fiscalitate - CITESTE AICI TOATE DETALIILEPrestari servicii coaching catre populatie. Cand exista obligatia de a utiliza casa de marcat electronica fiscala?Ce sanctiuni se aplica pentru neindeplinirea masurilor impuse dupa inspectia fiscala?Ultimele articole
E-Transport 2025. Sanctiunile aplicate vor fi trecute intr-un Registru electronic centralizatNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406RO e-Transport: 3 modificari importante introduse prin OUG 129/2024Noutati fiscale 2025. Care este regimul amenzilor in sistemul e-TVAArticole similare
Termeni redefiniti prin Legea 182/2016 si noul regim pentru PFA-uriTitlul VI, Capitolul 4Ce se intampla dupa vanzarea dividendelor aferente unor actiuni: obligatii si beneficiiOUG 140/2020 reglementeaza utilizarea inscrisurilor in forma electronica in domeniile constructii, arhitectura si urbanismPropunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatiiUltimele articole
Codul CAEN 6920 si activitatile permise in cadrul unui PFA. Ce trebuie sa stii in 2025Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Firme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateSanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor RO e-TransportArticole similare
Amenzi intre 100.000 si 2.000.000 lei pentru operatorii economici care NU respecta prevederile OUG 67/2023Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor RO e-TransportAmenzi de pana la 10.000 de lei si suspendarea activitatii pentru firmele care NU respecta restrictiile starii de alertaModificari fiscale octombrie 2023. Plafonul tranzactiilor cash va fi redus drastic de autoritati, cu pana la 80%. Cum vor fi amendate firmeleE-Factura. Modificari aduse prin OUG 30/2024Ultimele articole
Firme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateE-Factura in relatia B2B: Din 1 iulie 2024 NU mai sunt utilizate facturi pe hartieE-Factura. Cum se aplica amenzile pentru netransmiterea facturilor in 5 zile calendaristice incepand cu 1.07.2024?Facturi neinregistrate la timp in E-Factura. Amenzile se aplica pentru fiecare factura in parte?Sfaturi de la experti
Intrebare: Avem incheiat un contract de vanzare catre un partener din Elvetia; marfa urmand sa ajunga in spatiul UE, destinatia Spania. Partenerul ne-a transmis cod de TVA din Elvetia, dar spune ca nu are cod de TVA in Spania sau in alta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contributii la fond de pensii facultative. Aspecte fiscale. Monografie contabila
Intrebare: O SRL plateste pentru un angajat pensie privata 500 lei pe luna, impartita astfel: 250 lei contributie angajator si 250 lei contributie angajat, platita de firma dar retinuta din salariu. * Contractul este incheiat incepand cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA