Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP propune utilizarea SPV, SAF-T, PatrimVen si E-factura pentru digitalizarea administratiei publice

25-Aug-2021
2955
MFP propune utilizarea SPV, SAF-T, PatrimVen si E-factura pentru digitalizarea administratiei publice

Ministrul Finantelor, Dan Vilceanu, a prezentat in cadrul unei conferinte de presa principalele modificari aduse Codului Fiscal si de Procedura Fiscala pentru continuarea procesului de digitalizare a administratiei publice. Vor fi utilizate platformele SPV, SAF-T, PatrimVen si E-factura.

Principalele masuri privind digitalizarea administratiei publice sunt:

1. Inrolarea in PatrimVen

Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen. 

Avand in vedere evolutia situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si necesitatea limitarii contactului fizic pentru solutionarea cererilor contribuabililor si indeplinirea atributiilor specifice de catre autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala se propune completarea art. 69 din Codul de procedura fiscala si crearea cadrului legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si aceste entitati sa se realizeze exclusiv prin mijloace electronice.

Pe de alta parte, numarul mare de solicitari de informatii venite catre ANAF din partea autoritatilor si institutiilor publice si de interes public genereaza incarcarea excesiva a volumului de lucrari si implicit un timp mare de solutionare a furnizarii informatiilor solicitate. in privinta activitatilor de executare silita, in cazul institutiilor care nu sunt inrolate in aplicatia respectiva aceasta solicitare/furnizare de date se desfasoara doar in format letric, cu dificultate. 

Ca urmare a acestei situatii de neinrolare sau neutilizare a sistemului informatic PatrimVen de catre toate unitatile administrativ-teritoriale/institutii si autoritati publice, ANAF emite zilnic prin ghisee, spre exemplu, un numar de 15.000 de adeverinte de venit pentru contribuabilii care se deplaseaza mai multi kilometri pentru a le obtine, acestia neputand fi refuzati, chiar daca documentele sunt emise pentru primarii care au acces la platforma informatica si le pot obtine electronic. 

Principalul beneficiu al cresterii urgente a gradului de inrolare este debirocratizarea sistemului administrativ si a interactiunilor interinstitutionale, contribuind, de asemenea, la cresterea veniturilor bugetului general consolidat prin succesul operatiunilor de executare silita, context in care se impune acordarea timpului necesar acestora pentru a se conforma.

Masura se aplica incepand cu data de 1 martie 2022 si are ca scop accelerarea procesului de digitalizare a administratiei publice, punand in prim plan deservirea cetatenilor/contribuabililor.

2. Obligativitatea inrolarii in SPV

Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent. 

In contextul actual al pandemiei, pentru evitarea contactului fizic intre persoane, se impune necesitatea comunicarii prin mijloace electronice cu contribuabilii, astfel incat se propune completarea dispozitiilor art. 79 din Codul de procedura fiscala in scopul reglementarii obligativitatii inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF, respectiv in SPV. 

Contribuabilii pentru care se adopta obligativitatea inrolarii in SPV sunt persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

De subliniat ca obligativitatea inrolarii in SPV revine persoanelor fizice care desfasoara activitati economice sau exercita profesii libere doar cu privire la indeplinirea obligatiilor sau exercitarea drepturilor ca urmare a exercitarii profesiei, respectiv pe codul de inregistrare fiscala.
Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamana cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. Masura se aplica incepand cu data de 1 martie 2022;

Citeste si PFA-urile, firmele si alte entitati fara personalitate juridica vor avea OBLIGATIA inrolarii in SPV din luna martie 2022, click AICI<<

3. Implementarea SAF-T

Implementarea conceptului SAF-T, Standard Audit File for Tax - forma de control simplificata, schimb standard de date cu ANAF, prin care se eficientizeaza activitatea de control si se reduce costul conformarii. De asemenea, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil. 

Calendarul de implementare:

testarea voluntara a contribuabililor va fi demarata incepand cu 01 septembrie 2021;
operationalizarea sistemului pentru marii contribuabili incepand cu 01 ianuarie 2022.

Citeste si Contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal vor fi sanctionati cu 5.000 lei din luna aprilie 2022, click AICI<<

4. Implementarea E-factura

”E-factura - sistemul obligatoriu de facturare electronica” Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, va implementa, incepand cu luna septembrie 2021, in cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronica ce va permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor emise de contribuabili in relatia cu autoritatile/institutiile publice.

E-factura asigura o transparentizare a facturarii si va contribui la cresterea veniturilor catre bugetul statului. in prima faza, sistemul va functiona B2G, adica Business to Government, ca proiect-pilot, astfel incat sa poata fi imbunatatit si, ulterior, introdus si B2B, adica Business to Business.

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici