Ministrul Finantelor, Dan Vilceanu, a prezentat in cadrul unei conferinte de presa principalele modificari aduse Codului Fiscal si de Procedura Fiscala pentru continuarea procesului de digitalizare a administratiei publice. Vor fi utilizate platformele SPV, SAF-T, PatrimVen si E-factura.
Principalele masuri privind digitalizarea administratiei publice sunt:
Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen.
Avand in vedere evolutia situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si necesitatea limitarii contactului fizic pentru solutionarea cererilor contribuabililor si indeplinirea atributiilor specifice de catre autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala se propune completarea art. 69 din Codul de procedura fiscala si crearea cadrului legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si aceste entitati sa se realizeze exclusiv prin mijloace electronice.
Pe de alta parte, numarul mare de solicitari de informatii venite catre ANAF din partea autoritatilor si institutiilor publice si de interes public genereaza incarcarea excesiva a volumului de lucrari si implicit un timp mare de solutionare a furnizarii informatiilor solicitate. in privinta activitatilor de executare silita, in cazul institutiilor care nu sunt inrolate in aplicatia respectiva aceasta solicitare/furnizare de date se desfasoara doar in format letric, cu dificultate.
Ca urmare a acestei situatii de neinrolare sau neutilizare a sistemului informatic PatrimVen de catre toate unitatile administrativ-teritoriale/institutii si autoritati publice, ANAF emite zilnic prin ghisee, spre exemplu, un numar de 15.000 de adeverinte de venit pentru contribuabilii care se deplaseaza mai multi kilometri pentru a le obtine, acestia neputand fi refuzati, chiar daca documentele sunt emise pentru primarii care au acces la platforma informatica si le pot obtine electronic.
Principalul beneficiu al cresterii urgente a gradului de inrolare este debirocratizarea sistemului administrativ si a interactiunilor interinstitutionale, contribuind, de asemenea, la cresterea veniturilor bugetului general consolidat prin succesul operatiunilor de executare silita, context in care se impune acordarea timpului necesar acestora pentru a se conforma.
Masura se aplica incepand cu data de 1 martie 2022 si are ca scop accelerarea procesului de digitalizare a administratiei publice, punand in prim plan deservirea cetatenilor/contribuabililor.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent.
In contextul actual al pandemiei, pentru evitarea contactului fizic intre persoane, se impune necesitatea comunicarii prin mijloace electronice cu contribuabilii, astfel incat se propune completarea dispozitiilor art. 79 din Codul de procedura fiscala in scopul reglementarii obligativitatii inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF, respectiv in SPV.
Contribuabilii pentru care se adopta obligativitatea inrolarii in SPV sunt persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
De subliniat ca obligativitatea inrolarii in SPV revine persoanelor fizice care desfasoara activitati economice sau exercita profesii libere doar cu privire la indeplinirea obligatiilor sau exercitarea drepturilor ca urmare a exercitarii profesiei, respectiv pe codul de inregistrare fiscala.
Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamana cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. Masura se aplica incepand cu data de 1 martie 2022;
Implementarea conceptului SAF-T, Standard Audit File for Tax - forma de control simplificata, schimb standard de date cu ANAF, prin care se eficientizeaza activitatea de control si se reduce costul conformarii. De asemenea, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil.
Calendarul de implementare:
testarea voluntara a contribuabililor va fi demarata incepand cu 01 septembrie 2021;
operationalizarea sistemului pentru marii contribuabili incepand cu 01 ianuarie 2022.
”E-factura - sistemul obligatoriu de facturare electronica” Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, va implementa, incepand cu luna septembrie 2021, in cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronica ce va permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor emise de contribuabili in relatia cu autoritatile/institutiile publice.
E-factura asigura o transparentizare a facturarii si va contribui la cresterea veniturilor catre bugetul statului. in prima faza, sistemul va functiona B2G, adica Business to Government, ca proiect-pilot, astfel incat sa poata fi imbunatatit si, ulterior, introdus si B2B, adica Business to Business.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Modificarea Codului de procedura fiscala: esalonarea la plata si rambursarea TVA vor fi permanentizatePiata Unica Digitala: Noi analize privind atingerea obiectivelorCNIPMMR sustine corelarea majorarilor salariale ale bugetarilor cu economia si aplicarea unor criterii de performantaRomanian Business Leaders: Pe planul dezvoltarii Romaniei, efectele rectificarii bugetare se vor resimti negativAu fost publicate in Monitor cele mai noi modificari fiscale! Ce s-a schimbat (OG 8/2021 si OG 11/2021)Ultimele articole
Min. Finantelor: Din 1 aprilie RO e-Factura este disponibil si pentru relatia B2B, iar primele facturi au fost deja introduse in sistemPozitia CNIPMMR privind proiectul legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publiceArticole similare
Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TSAF-T contribuabili mici: Primul termen de depunere D406 pentru mijloacele fixe este in 2026?Termenele de depunere SAF-T pentru TOATE tipurile de societatiSAF-T: Contribuabilii mijlocii depun D406 pana pe 30 iunie 2023. Este vorba de raportarea pe luna maiRaportare SAF-T: Criteriile de incadrare in categoriile de contribuabili (mici, mijlocii si mari) pentru depunerea D406Ultimele articole
SAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TLimita plati numerar. Cum se face raportarea platilor numerar catre clienti in D406 SAF-TSAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Partidele politice sunt obligate sa transmita SAF-T? Ce spun specialistiiSAF-T 2025. D406 pentru active trebuia depusa odata cu situatiile financiare? Iata ce amenzi pot fi aplicateArticole similare
Sistemul E-FACTURA si e-Transport. Aspecte fiscale5 lucruri esentiale de stiut despre sistemul e-TVAE-FACTURA. Cand si cum se efectueaza stornarea facturilorE-FACTURA. 3 pasi pe care sa ii urmati daca facturile NU apar in SPVRO E-FACTURA: Cum se pot corecta facturile transmise eronat in sistemUltimele articole
Notificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu E-FACTURA + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO E-FACTURA. Ce sa faci daca nu ajung la timpE-FACTURA. Este OBLIGATORIE transmiterea facturilor simplificate, cu o anumita exceptieE-FACTURA. A aparut Notificarea 800 pentru persoanele care NU primesc facturile prin sistemDeclaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?Articole similare
Proiectul privind amnistierea pensionarilor si a mamelor, in dezbatere publicaOperatorii economici pot folosi, in relatia B2B, doar SPV pentru transmiterea facturilor electroniceSesiune de asistenta online - ANAF. Completarea Declaratiei Unice 2019: Intrebarile contribuabililor si raspunsurile primiteDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModeliFlow eFactura: Automatizare completa!Ultimele articole
Declaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?Mii de firme, declarate INACTIVE de catre ANAF. Cum sa procedati in acest cazNotificari ANAF privind cheltuielile 2020-2024. Cum sa procedeze firmele in acest cazCod UIT generat cu valoare gresita. Cum sa procedati in acest cazE-Factura. Facturile cu valoare zero trebuie sau nu transmise in sistem?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA