
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul urmator, SC X SRL, societate neplatitoare de TVA cu sediul in Romania, detine cod special de TVA pentru operatiuni intracomunitare si este inscrisa in ROI. SC X SRL doreste sa organizeze cursuri de formare profesionala neacreditate de Ministerul Muncii (prestare servicii in diverse tari din UE si NON UE).
Locul prestarii serviciilor nu este in Romania, ci in fiecare locatie/tara in care se presteaza serviciile.
Care este modalitatea de angajare a formatorilor rezidenti ai acestor tari?
Unde se vor plati impozitele si contributiile sociale pentru salariile acestora, in Romania sau in tara in care se presteaza serviciile? Cum se emit facturile catre cursanti, persoane fizice rezidente a acelor tari, din punct de vedere al TVA-ului?
Este necesara deschiderea unui sediu secundar? Sau ce alte formalitati ar trebui indeplinite?
Locatiile de prestare a serviciilor sunt diferite, ca tari si ca localitati. Este posibil ca intr-o anumita locatie sa se desfasoare doar un singur curs.
Care este modalitatea de angajare a formatorilor rezidenti a acestor tari?
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea Verde a Contabilitatii
Manual de politici contabile - Stick USB
Pentru predarea de cursuri de formare profesionala cu formatori din tarile respective puteti incheia cu acestia:
- contracte de prestari servicii ( daca sunt persoane fizice autorizate sau cum le permite legislatia din tara acestora sa organizeze din punct de vedere independent) sau
- contracte civile ( daca angajati un lector doar pentru un singur curs o singura data, in ideea ca este o operatiune accidentala, nerepetitiva), fie
- contracte de munca pe perioada determinata daca nu intentionati sa efectuati continuu cursuri in tara respectiva care sa justifice contracte de munca pe perioada nedeterminata.
Unde se vor plati impozitele si contributiile pentru salariile acestora in Romania sau in tara prestarii serviciilor:
In situatia in care incheiati cu lectorii contracte de munca va trebui sa precizati clar in contract individual de munca la capitolul D privind locul desfasurarii activitatii localitatea si tara in care se va desfasua activitatea, care de fapt, in cazul dvs. reprezinta localitatea si tara de resedinta a lectorului:
"D. Locul de munca:1. Activitatea se desfasoara la (sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment, etc.) ………………… ………………………………… din sediul social/punct de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului …………………….. .2. In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel:………………………………..”
Completand astfel acest articol, angajatul respectiv nu are avizul de angajare obtinut de angajator, aviz eliberat de Inspectoratul General pentru Imigari. Totodata nici nu trebuie sa-i platiti cheltuieli de deplasare.
Cu privire la impozitul pe veniturile din salarii ale acestor angajati va trebui sa le solicitati acestora sa va puna la dispozitie certificate de rezidenta fiscala pentru a beneficia de aplicarea convetiilor pentru evitarea dublei impuneri Certificatul se obtine in fiecare an de la administratia financiara din tara de origine a nerezidentului. In lipsa acestui certificat, nerezidentul este obligat sa plateasca cota de impunere aplicata in tara de unde obtine venitul. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Cu privire la contributiile sociale trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 296^3 din Codul fiscal:
"ART. 296^3 lit. b) 2. In aceasta categorie se includ persoanele fizice nerezidente care realizeaza, pe teritoriul României, veniturile prevazute la art. 296^3 lit. a) din Codul fiscal si care, potrivit instrumentelor juridice internationale la care România este parte, sunt obligate la plata contributiilor sociale prevazute in titlul IX^2 din Codul fiscal. Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care România este parte.”
In acest sens trebuie sa aveti in vedere prevederile Regulamentului (CE) nr 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala "(1) Persoanele carora li se aplica prezentul regulament sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Aceasta legislatie se stabileste in conformitate cu prezentul titlu.
(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv; Articolul 13 Desfasurarea de activitati in doua sau mai multe state membre: (1) Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre face obiectul: (a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv; sau (b) daca el/ea nu desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru de resedinta:
(i) legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului, daca persoana este angajata de o intreprindere sau de un angajator; "
3) Cum se emit facturile catre cursanti persoane fizice dpv al tva
Avand in vedere ca ati mentionat ca firma nu este platitoare de TVA, beneficiiind de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici ( presupunem ca firma dvs. se incadreaza in categoria microintreprinderilor ) factura se va emite fara TVA.
Este necesara deschiderea unui sediu secundar sau ce alte formalitati trebuie indeplinite
In functie de perioada in care intentionati sa desfasurati aceasta activitate de cursuri de formare profesionala este sau nu necesara deschiderea unui " sediu secundar”, care atunci cand activitatile se desfasoara in alta tara se numeste " sediu permanent”. Obligativitatea si conditiile deschiderii de sedii permanente sunt prevazute la art. 8 din Codul fiscal si normele de aplicare ale acestuia:
ART. 8 Definitia sediului permanent (1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
7. Deoarece locul de activitate trebuie sa fie fix, se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci când locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.
8. Pentru ca un loc de activitate sa constituie sediu permanent, societatea ce il utilizeaza trebuie sa isi desfasoare integral sau partial activitatile prin acel loc de activitate. Activitatea nu trebuie sa fie permanenta in sensul ca nu exista intreruperi ale operatiunilor, ci operatiunile trebuie desfasurate cu regularitate."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra, Lector Universitar dr.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Noi obligatii de raportarea in sarcina expertilor contabili si consultantilor fiscali - aranjamentele transfrontaliereCALENDAR ANAF IUNIE 2023. Obligatiile fiscale pe care le au contribuabilii in aceasta lunaVenituri impozabileVenituri obtinute din Romania de nerezidenti. Prezentarea certificatului de rezidenta fiscalaTermenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat pana in 2024Ultimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Avantaje acordate salariatilor pe perioada suspendarii contractelor individuale de muncaArticole similare
Bunuri achizitionate cu tichete cadouMinistrul Finantelor: Bugetul alocat concediilor medicale, suplimentat cu peste 1 miliard de leiProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiPrestari intracomunitare de servicii in marketing. Cum se face evidentierea din decontul de TVA?Certificatul de rezidenta fiscala - ce este, reglementari legale si studii de caz utileUltimele articole
E-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea FACTURIlor in SPVFACTURIle simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025SAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixe[MODEL] Decizie numerotare FACTURICase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Articole similare
Actualizare: Declaratie recapitulativa 390 privind livrarile sau achizitiile intracomunitareOUG nr.25 cu privire la modificarile Codului fiscalTitlul III, Capitolul V pct. 140 - 1444Declaratii electronice: Declaratia 205 privind IMPOZITul retinut la sursa si castigurile sau pierderile realizateRecuperare prejudicii. Tratament fiscal TVAUltimele articole
Ti-ai platit IMPOZITele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!IMPOZIT special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila[GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania[INFOGRAFIC] Plafoane fiscale 2025: limitele care iti pot influenta afacereaDeclaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFArticole similare
Executia bugetului general consolidat in 2011Amenzi majorate drastic pentru cei care utilizeaza casele de marcatNoi reguli de conduita aplicabile solicitantilor de SERVICII in relatia cu ONRC. Se recomanda utilizarea mijloacelor electronice de comunicareDepunere declaratii in luna februarie 2013 | Calendar fiscal completANAF a verificat 100 de firme pe zi in 2015. Amenzi record: 23 milioane de euroUltimele articole
Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiScapa de mersul la banca! Iata cum iti poti deschide cont curent pentru afacerea ta chiar de la birouDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitFacturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025D107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Sfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA