Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi surse de alimentare a Fondului pentru mediu

05-Feb-2009
5407

lect. dr. Narcis Eduard Mitu


Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Craiova

Chiar daca, la prima vedere, fiscalitatea si parafiscalitatea nu au nimic de-a face cu ecologia, acestea, manuite cu ratiune, pot deveni un important instrument de lupta impotriva poluarii excesive ce ameninta viitorul omenirii. Un recent raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) prezentat in luna martie 2008 la Oslo, Norvegia, recomanda statelor lumii sa-si inaspreasca politicile de mediu, marind ?taxele verzi?, prin care sa incurajeze promovarea si folosirea tehnologiilor curate.

In acest context, se inscrie si noua modificare legislativa aparuta la sfarsitul lunii august a acestui an. Ca atare, O.G. nr. 25/27.08.2008, publicata in M.Of., Partea I, nr. 628/29.08.2008, aduce importante modificari si completari O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

Modificarile si completarile aduse vizeaza multe aspecte, insa pe linia parafiscalitatii intereseaza in mod special cele aduse articolului 9 alineatul (1).

Astfel, potrivit noilor reglementari, se datoreaza contributii suplimentare fata de cele prevazute pana acum, dupa  cum urmeaza:

● 3% din veniturile realizate din vanzarea bunurilor destinate dezmembrarii obtinute de catre detinatorul bunurilor, persoana fizica sau juridica. Taxa se datoreaza incepand cu 1 septembrie 2008. Aceasta se adauga la vechea contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor feroase si neferoase de catre detinatorii de astfel de deseuri. In ambele cazuri, sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici autorizati potrivit legislatiei in vigoare pentru colectarea si/sau valorificarea deseurilor, carora le revine obligatia virarii la Fondul pentru mediu (art. 9 alin. (1) lit. a);

● 2 lei/kg (fata de 1 leu/kg cat era prevazut pana acum) pentru diferenta dintre obiectivele anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie a deseurilor de ambalaje si cantitatile efectiv valorificate sau incinerate cu recuperare de energie. Taxa este datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala (importatorii si producatorii) bunuri ambalate si de ambalaje de desfacere, incepand cu 1 septembrie 2008 (art. 9 alin. (1) lit. d);

● 100 lei/tona datorata de unitatile administrativ-teritoriale incepand cu data de 1 iulie 2010, in cazul neindeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale si asimilabile, colectate si incredintate spre eliminare finala, plata facandu-se pentru diferent a dintre obiectivul anual de diminuare si obiectivul efectiv realizat (art. 9 alin. (1) lit. p);

● ?ecotaxa? in valoare de 0,2 lei/bucata pentru pungile de tip sacosa ? banana, cu maner aplicat, sau maieu ?, din materiale care nu sunt biodegradabile. Ecotaxa se datoreaza incepand cu data de 1 ianuarie 2009 de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere. Ecotaxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare, iar valoarea acesteia se afiseaza la loc vizibil in vederea informarii consumatorilor finali (art. 9 alin. (1) lit. q).

O alta modificare importanta este aceea conform careia taxele datorate de operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor valorificabile nu se mai declara si platesc anual, ci lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea.

Nedepunerea la termen a declaratiilor ? atat cele lunare, cat si cele anuale ? privind obligatiile la Fondul pentru mediu constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 2.500 lei. Aceeasi sanctiune se aplica si pentru neafisarea la loc vizibil, in vederea informarii consumatorilor finali, a valorii ecotaxei.

Apreciem O.G. nr. 25/2008 ca fiind o completare legislativa bine-venita, chiar daca nu foarte populara. Ramane insa de vazut, intr-o Romanie unde exista o problema legata de aplicarea legislatiei, modul de transpunere in practica si, mai ales, ce se va realiza in materie de protectie a mediului cu sumele colectate de acest fond.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din decembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 5 februarie 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016