Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?

27-Ian-2015
5572
In cazul urmator, facem referire la o societate care are incheiat un contract de management cu un cetatean strain care, in ultimii 10 ani a avut (cu mici intreruperi) domiciliul in Romania. El a fost platit in acest timp pe baza de contract de mandat.

In ceea ce priveste impozitele si taxele datorate pentru perioada 2009 - 2014, s-au calculat si retinut pentru anii 2009 si 2010 impozit pe venit in cota de 16%, precum si contributii obligatorii la sanatate.

Pentru perioada 01.01.2011-2014 firma a calculat si retinut pe langa cele de mai sus si contributii la asigurari sociale si fondul de concedii si indemnizatii (0,85%). Vom vedea daca s-a procedat corect.


Din intrebarea formulata rezulta ca cetateanul strain are permis de rezidenta fiscala in Romania. Totusi, nu ati precizat daca persoana fizica nerezidenta a depus formularul A1 platitorului de venit din Romania. Astfel, daca o persoana fizica nerezidenta sta in Romania mai mult de 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, trebuie sa depuna la organul fiscal competent, in temen de 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile, formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania". La acest formular se anexezeza documentatia aferenta, respectiv:

copie pasaport;
certificat de rezidenta fiscala;
documente care atesta existenta locuintei in Romania etc.

Scopul depunerii acestui formular il constituie stabilirea rezidentei fiscale pentru persoana fizica respectiva, in conformitate cu prevederile art. 40 alin. 2-7 si art. 118 alin. 5 din Codul fiscal
si O.M.F.P. nr. 74/2012 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice. Astfel, in termen de 30 de zile de la depunerea formularului, organul fiscal va notifica persoana respectiva daca are obligatie fiscala integrala in Romania (adica este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, ca orice rezident roman)

Pentru veniturile obtinute din derularea contractului de management, persoana fizica nerezidenta datoreaza doar impozit pe venit conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. c) "(2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II, III sau IV^1, dupa caz: … c) venituri ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania;" . Astfel, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate conform prevederilor Titlului III din Codul fiscal.

Conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, persoana fizica nerezidenta care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, de exemplu in Romania. In situatia in care persoana fizica nerezidenta prezinta platitorului de venit documentul A1 “Atestat privind legislatia aplicabila”" nu se mai retin contributiile sociale, fiind aplicabile prevederile cuprinse in Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009. Deci, documentul portabil A1 este util pentru a face dovada ca plata contributiilor sociale se efectueaza in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate. De asemenea, prin aceste certificat se dovedeste, exclusiv, mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, de exemplu Italia.

Conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul de baza, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre se supune legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv. Deci, documentul portabil A1 se emite in situatia in care persoana fizica desfasoara mai multe activitati in state membre diferite. Astfel, in situatia in care salariatul nerezident prezinta documentul portabil A1 emis de autoritatea fiscala din statul membru de resedinta (de exemplu Italia), daca desfasoara mai multe activitati, se va supune legislatiei aplicabile in statul membru inscris in formular, de exemplu Italia deoarece se considera ca desfasoara toate activitatile salariate sau independente in statul membru respectiv. Documentul portabil A1 se emite de institutia din Italia specializata in asigurari sociale.

Daca se prezinta acest document platitorului de venit din Romania, se retine la sursa doar impozitul pe venit care se raporteaza prin formularul cod 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". Prin acelasi formular se raporteaza si contributiile sociale si de sanatate retinute la sursa de catre platitorul de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu pune la dispozitie formularul A1. Daca se prezinta formularul A1, in formularul 112 se bifeaza caseta din Sectiunea B.1.1. Scutiri la plata din anexa 1.2. "Asigurat" .

In situatia in care nu se prezinta acest certificat, in calitate de angajator, platitorul de venit datoreaza urmatoarele contributii, inclusiv contributiile datorate de salariat, retinute la sursa de catre angajator:

- contributia de asigurari sociale pentru angajat si angajator;
- contributia de asigurari sociale de sanatate pentru angajat si angajator;
- contributia pentru concedii si indemnizatii pentru angajator.

In aceasta situatie nu se datoreaza contributii fond somaj chiar daca nu se prezinta documentul portabil A1.

Dupa cum se poate constata, in lipsa documentului A1, platitorul de venit datoreaza si contributii angajator, fara a fi suficienta doar retinerea la sursa a impozitului si a contributiilor datorate de persoana fizica.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Propunerea ministrului de Finante: Absolventii programului de internship al Guvernului ar putea fi angajati fara concurs
    • Potrivit unei declaratii facute de ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, nu este exclus ca legislatia in vigoare sa fie modificata in asa fel incat tinerii care urmeaza un program de internship la Guvern sa poata fi angajati automat, fara concurs, in administratia publica, pe postul de debutant. Ministrul Teodorovici a participat, miercuri 17 iulie, la lansarea Programului Oficial de Internship al Guvernului Romaniei, editia 2019. Acesta le-a vorbit tinerilor inscrisi in program si le-a spus...» citeste mai departe aici

  • Taxe datorate Fondului pentru mediu. Cele 15 taxe obligatorii pe care ORICE FIRMA le are de platit
    • Agentia de Mediu ia in vizor toate firmele care incearca sa “fenteze” legea, pentru a scapa de plata taxelor introduse de OUG nr. 196/2005. Poate ca nu stiati, dar toate firmele sunt vizate de aceste modificari privind taxele datorate Fondului pentru Mediu, 15 dintre ele fiind obligatorii pentru toate firmele. Vorbim despre taxele privind gestionarea ambalajelor, anvelopelor, pungilor pentru cumparaturi, uleiurilor uzate etc. Inspectorii Agentiei de Mediu verifica, in special, daca...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscal
    • Avem urmatorul caz: Un salariat concediat de companie a castigat in instanta procesul cu rezolutia urmatoare: "Dispune anularea in integralitate a deciziei de sanctionare emisa de parat. Repune partile in situatia anterioara concedierii, in sensul reintegrarii salariatului pe functia si postul detinute anterior emiterii deciziei. Obliga parata sa-i plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016