Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?

27-Ian-2015
4671
In cazul urmator, facem referire la o societate care are incheiat un contract de management cu un cetatean strain care, in ultimii 10 ani a avut (cu mici intreruperi) domiciliul in Romania. El a fost platit in acest timp pe baza de contract de mandat.

In ceea ce priveste impozitele si taxele datorate pentru perioada 2009 - 2014, s-au calculat si retinut pentru anii 2009 si 2010 impozit pe venit in cota de 16%, precum si contributii obligatorii la sanatate.

Pentru perioada 01.01.2011-2014 firma a calculat si retinut pe langa cele de mai sus si contributii la asigurari sociale si fondul de concedii si indemnizatii (0,85%). Vom vedea daca s-a procedat corect.


Din intrebarea formulata rezulta ca cetateanul strain are permis de rezidenta fiscala in Romania. Totusi, nu ati precizat daca persoana fizica nerezidenta a depus formularul A1 platitorului de venit din Romania. Astfel, daca o persoana fizica nerezidenta sta in Romania mai mult de 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, trebuie sa depuna la organul fiscal competent, in temen de 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile, formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania". La acest formular se anexezeza documentatia aferenta, respectiv:

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Manual de politici contabile 2018


Manualul de politici contabile este obligatoriu CD-ul „Manual de Politici Contabile editabil 100 editabil elaborat in conformitate cu reglementarile contabile Aflati solutia rapida pentru elaborarea propriului manual de politici contabile Modificarea Legii 82 1991 prin OUG 79 2014 a adus ca noutate o amenda aspra de pana la 4 000...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec


copie pasaport;
certificat de rezidenta fiscala;
documente care atesta existenta locuintei in Romania etc.

Scopul depunerii acestui formular il constituie stabilirea rezidentei fiscale pentru persoana fizica respectiva, in conformitate cu prevederile art. 40 alin. 2-7 si art. 118 alin. 5 din Codul fiscal
si O.M.F.P. nr. 74/2012 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice. Astfel, in termen de 30 de zile de la depunerea formularului, organul fiscal va notifica persoana respectiva daca are obligatie fiscala integrala in Romania (adica este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, ca orice rezident roman)

Pentru veniturile obtinute din derularea contractului de management, persoana fizica nerezidenta datoreaza doar impozit pe venit conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. c) "(2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II, III sau IV^1, dupa caz: … c) venituri ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania;" . Astfel, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate conform prevederilor Titlului III din Codul fiscal.

Conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, persoana fizica nerezidenta care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, de exemplu in Romania. In situatia in care persoana fizica nerezidenta prezinta platitorului de venit documentul A1 “Atestat privind legislatia aplicabila”" nu se mai retin contributiile sociale, fiind aplicabile prevederile cuprinse in Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009. Deci, documentul portabil A1 este util pentru a face dovada ca plata contributiilor sociale se efectueaza in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate. De asemenea, prin aceste certificat se dovedeste, exclusiv, mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, de exemplu Italia.

Conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul de baza, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre se supune legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv. Deci, documentul portabil A1 se emite in situatia in care persoana fizica desfasoara mai multe activitati in state membre diferite. Astfel, in situatia in care salariatul nerezident prezinta documentul portabil A1 emis de autoritatea fiscala din statul membru de resedinta (de exemplu Italia), daca desfasoara mai multe activitati, se va supune legislatiei aplicabile in statul membru inscris in formular, de exemplu Italia deoarece se considera ca desfasoara toate activitatile salariate sau independente in statul membru respectiv. Documentul portabil A1 se emite de institutia din Italia specializata in asigurari sociale.

Daca se prezinta acest document platitorului de venit din Romania, se retine la sursa doar impozitul pe venit care se raporteaza prin formularul cod 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". Prin acelasi formular se raporteaza si contributiile sociale si de sanatate retinute la sursa de catre platitorul de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu pune la dispozitie formularul A1. Daca se prezinta formularul A1, in formularul 112 se bifeaza caseta din Sectiunea B.1.1. Scutiri la plata din anexa 1.2. "Asigurat" .

In situatia in care nu se prezinta acest certificat, in calitate de angajator, platitorul de venit datoreaza urmatoarele contributii, inclusiv contributiile datorate de salariat, retinute la sursa de catre angajator:

- contributia de asigurari sociale pentru angajat si angajator;
- contributia de asigurari sociale de sanatate pentru angajat si angajator;
- contributia pentru concedii si indemnizatii pentru angajator.

In aceasta situatie nu se datoreaza contributii fond somaj chiar daca nu se prezinta documentul portabil A1.

Dupa cum se poate constata, in lipsa documentului A1, platitorul de venit datoreaza si contributii angajator, fara a fi suficienta doar retinerea la sursa a impozitului si a contributiilor datorate de persoana fizica.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.25 din 2 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum procedam la stornarea unor facturi din exercitii anterioare?
    • In randurile de mai jos, stabilim procedura pe care o urmam in cazul unui furnizor extern extracomunitar care vrea sa storneze cumulat facturi din 2007 pana in 2012. Vom vedea daca acest lucru este posibil si cum se vor inregistra aceste facturi in contabilitate in 2014. Daca motivul pentru care se doreste stornarea facturilor este unul valid si legal, atunci da, se pot storna mai multe facturi pe o singura factura in conditiile in care se fac referiri foarte clare la facturile care se...» citeste mai departe aici

  • Corectia erorilor din raportarea contabila semestriala
    • In materialul de astazi vom analiza situatia unei companii care se confrunta cu situatia urmatoare: in raportarilor semestriale la 30.06.2018, din greseala, au fot preluate eronat in F20 si F30 sumele din coloana 1 (din anul precedent), in sensul ca au fost preluate sumele din raportarea la 31.12.2017 si nu de la 30.06.2017. Care este procedura de corectie, daca exista? Ce se poate face in acest sens (adresa ANAF, prezentarea situatiei in notele explicative ale raportarilor viitoare etc.)? Iata...» citeste mai departe aici

  • In atentia operatorilor de transport rutier de persoane ? schimbari preconizate privind utilizarea caselor de marcat
    • Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, in sectiunea Transparenta decizionala, a fost publicat un Proiect Lege pentru abrogarea alin.(1), (2) si (4) ale art.40 din Ordonanta Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Dupa cum se arata in Expunerea de motive, prin masurile propuse se urmareste o...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016