Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?

27-Ian-2015
4831
In cazul urmator, facem referire la o societate care are incheiat un contract de management cu un cetatean strain care, in ultimii 10 ani a avut (cu mici intreruperi) domiciliul in Romania. El a fost platit in acest timp pe baza de contract de mandat.

In ceea ce priveste impozitele si taxele datorate pentru perioada 2009 - 2014, s-au calculat si retinut pentru anii 2009 si 2010 impozit pe venit in cota de 16%, precum si contributii obligatorii la sanatate.

Pentru perioada 01.01.2011-2014 firma a calculat si retinut pe langa cele de mai sus si contributii la asigurari sociale si fondul de concedii si indemnizatii (0,85%). Vom vedea daca s-a procedat corect.


Din intrebarea formulata rezulta ca cetateanul strain are permis de rezidenta fiscala in Romania. Totusi, nu ati precizat daca persoana fizica nerezidenta a depus formularul A1 platitorului de venit din Romania. Astfel, daca o persoana fizica nerezidenta sta in Romania mai mult de 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, trebuie sa depuna la organul fiscal competent, in temen de 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile, formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania". La acest formular se anexezeza documentatia aferenta, respectiv:

copie pasaport;
certificat de rezidenta fiscala;
documente care atesta existenta locuintei in Romania etc.

Scopul depunerii acestui formular il constituie stabilirea rezidentei fiscale pentru persoana fizica respectiva, in conformitate cu prevederile art. 40 alin. 2-7 si art. 118 alin. 5 din Codul fiscal
si O.M.F.P. nr. 74/2012 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice. Astfel, in termen de 30 de zile de la depunerea formularului, organul fiscal va notifica persoana respectiva daca are obligatie fiscala integrala in Romania (adica este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, ca orice rezident roman)

Pentru veniturile obtinute din derularea contractului de management, persoana fizica nerezidenta datoreaza doar impozit pe venit conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. c) "(2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II, III sau IV^1, dupa caz: … c) venituri ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania;" . Astfel, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate conform prevederilor Titlului III din Codul fiscal.

Conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, persoana fizica nerezidenta care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, de exemplu in Romania. In situatia in care persoana fizica nerezidenta prezinta platitorului de venit documentul A1 “Atestat privind legislatia aplicabila”" nu se mai retin contributiile sociale, fiind aplicabile prevederile cuprinse in Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009. Deci, documentul portabil A1 este util pentru a face dovada ca plata contributiilor sociale se efectueaza in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate. De asemenea, prin aceste certificat se dovedeste, exclusiv, mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, de exemplu Italia.

Conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul de baza, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre se supune legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv. Deci, documentul portabil A1 se emite in situatia in care persoana fizica desfasoara mai multe activitati in state membre diferite. Astfel, in situatia in care salariatul nerezident prezinta documentul portabil A1 emis de autoritatea fiscala din statul membru de resedinta (de exemplu Italia), daca desfasoara mai multe activitati, se va supune legislatiei aplicabile in statul membru inscris in formular, de exemplu Italia deoarece se considera ca desfasoara toate activitatile salariate sau independente in statul membru respectiv. Documentul portabil A1 se emite de institutia din Italia specializata in asigurari sociale.

Daca se prezinta acest document platitorului de venit din Romania, se retine la sursa doar impozitul pe venit care se raporteaza prin formularul cod 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". Prin acelasi formular se raporteaza si contributiile sociale si de sanatate retinute la sursa de catre platitorul de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu pune la dispozitie formularul A1. Daca se prezinta formularul A1, in formularul 112 se bifeaza caseta din Sectiunea B.1.1. Scutiri la plata din anexa 1.2. "Asigurat" .

In situatia in care nu se prezinta acest certificat, in calitate de angajator, platitorul de venit datoreaza urmatoarele contributii, inclusiv contributiile datorate de salariat, retinute la sursa de catre angajator:

- contributia de asigurari sociale pentru angajat si angajator;
- contributia de asigurari sociale de sanatate pentru angajat si angajator;
- contributia pentru concedii si indemnizatii pentru angajator.

In aceasta situatie nu se datoreaza contributii fond somaj chiar daca nu se prezinta documentul portabil A1.

Dupa cum se poate constata, in lipsa documentului A1, platitorul de venit datoreaza si contributii angajator, fara a fi suficienta doar retinerea la sursa a impozitului si a contributiilor datorate de persoana fizica.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.25 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Pana la 30 octombrie, ANAF va emite deciziile privind CAS pentru anii 2016 si 2017
    • In M.Of nr. 854 din data de 09.10.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 2323/2018 pentru aprobarea termenului de emitere si transmitere a deciziilor de impunere privind stabilirea contributiilor de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii 2016 si 2017. Ordinul prevede ca pana la data de 30 octombrie 2018, organul fiscal central competent trebuie sa stabileasca obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii fiscali 2016...» citeste mai departe aici

  • Persoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. Conditii
    • Cazul persoanelor fizice care achizitioneaza masini second-hand din Europa, pe care le inregistreaza pe numele propriu, pentru ca apoi sa le vanda mai departe altor persoane fizice din Romania, a luat amploare in tara noastra. Astazi, vom vorbi despre un astfel de caz. In august 2017, o persoana fizica neautorizata a facut obiectul unui control inopinat privind TVA in urma caruia s-a incheiat un proces verbal, deoarece in perioada ianuarie 2011 - decembrie 2016 a achizitionat autovehicule...» citeste mai departe aici

  • BNR: Datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 648 de milioane de euro
    • In primele doua trimestre din anul in curs, perioada ianuarie - august 2018, datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 0,66% (648 de milioane de euro), fata de perioada similara a anului trecut, urcand acum pana la 98 de miliarde de euro, potrivit datelor provizorii anuntate, luni, de Banca Natioanala a Romaniei - BNR. Potrivit sursei citate, datoria externa pe termen lung a insumat 67,395 de miliarde de euro la 31 august 2018 (68,8% din totalul datoriei externe), in scadere cu 1,6% fata de...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • Programul Start-up Nation, modificat! Ministerul pentru IMM renunta la regula: primul venit, primul servit!
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a publicat, marti, 16 octombrie, noua versiune a programului Start-Up Nation 2018. Versiunea actualizata a proiectului Ordonantei de Urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 10/2017 pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii, act normativ care se afla in dezbatere publica incepand cu data de 1 octombrie 2018 a suferit modificari ca urmare a sugestiilor primite de la...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016