Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA cu norme de venit. Cum trebuie completata Declaratia Unica?

05-Mar-2019
15505

"O persoana care detine PFA cu norma de venit este si salariat cu norma intreaga. La depunerea declaratiei unice beneficiaza de scutire din norma de venit pentru calcul impozit? Ca exemplu norma de venit este de 34.000 lei. Cum completez Declaratia Unica? Daca are scutire 50% deci venitul pentru calcul impozit va fi de 17.000 lei, atunci tot cei 17.000 se vor lua in calcul la stabilirea limitei pentru CAS si CASS?", intreaba unul dintre cititorii nostri, Raspuns la aceste intrebari veti gasi in raspunsul oferit de specialistul nostru, in cele ce urmeaza.

Raspunsul specialistului

Potrivit art. 690 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
"Contribuabilii pot ajusta normele anuale de venit de la alin. (4) in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. Ajustarea normelor anuale de venit se realizeaza de catre contribuabil prin aplicarea coeficientilor de corectie publicati de catre Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti, asupra normelor anuale de venit".

In Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, este dat si un exemplu privind modul de calcul al impozitului pe venit, in conditiile ajustarii normei:

Exemplu privind ajustarea normei de venit si stabilirea impozitului datorat:

O persoana fizica realizeaza venituri ca urmare a desfasurarii unei activitati independente (croitorie) pentru care norma anuala de venit este de 23.000 lei.

Persoana fizica este salariata cu norma intreaga si urmeaza cursurile unui institut de invatamant superior si are un salariat.

Coeficientii de corectie, publicati de catre directiile generale regionale ale finantelor publice si a municipiului Bucuresti, sunt urmatorii:

a) In sensul majorarii, coeficientul de ajustare pentru faptul ca persoana fizica are un salariat este de 25%.

b) In sensul reducerii normei anuale de venit:

  • pentru calitatea proprie de salariat se aplica un coeficient de corectie in cota de 60%;
  • pentru calitatea de student se aplica un coeficient de corectie in cota de 30%.

Stabilirea normei anuale de venit prin ajustare:
a) majorarea normei anuale de venit = 23.000 lei x 25% = 5.750 lei
b) reducerea normei anuale de venit (se alege un singur coeficient, in cota cea mai mare, respectiv 60%)
(23.000 lei 5.750 lei) x 60% = 17.250 lei

Venitul net anual este in suma de 11.500 lei (23.000 lei 5.750 lei - 17.250 lei)
Impozitul aferent se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual, astfel:
Impozit datorat = 11.500 lei x 10% = 1.150 lei

Referitor la CAS, potrivit art 148 alin 4 din Codul fiscal:

"Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

"In aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul in curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal. Daca persoanele fizice realizeaza venituri din mai multe surse din activitati independente si/sau drepturi de proprietate intelectuala venitul net estimat pentru anul curent se stabileste prin insumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursa si/sau categorie de venit, dupa cum urmeaza:
b) valoarea normelor de venit, determinate dupa ajustarea prevazuta la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal (pct 7 alin. (1) lit. b) din norme)".

Asadar, se datoreaza CAS numai daca se estimeaza obtinerea de venituri (dupa ajustare) mai mari de 12 salarii minime brute pe tara.

Persoanele fizice care estimeaza pentru anul in curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara nu datoreaza contributia, dar pot opta pentru plata acesteia.
Persoanele fizice care datoreaza contributia, precum si cele care opteaza pentru plata acesteia isi aleg o valoare, reprezentand baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, cel putin egala cu 12 salarii de baza minime brute pe tara, care constituie "venitul ales".

Referitor la CASS, potrivit art 170 alin. (1) din Codul fiscal:

"Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

Potrivit normelor metodologice: "Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza:
venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69, dupa caz".

Asadar, in cazul CASS se aplica aceeasi regula ca si in cazul CAS, se va lua in calcul venitul estimat sau realizat dupa ajustarea normei.
Potrivit art. 170 alin. (4) din Codul fiscal:

"Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120".
In concluzie, la stabilirea plafonului pentru CAS si CASS (in functie de care se stabileste daca PFA datoreaza contributii sociale) se vor lua in calcul normele de venit rezultate dupa ajustare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici