Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA in sistem real 2023: Care este baza de calcul a CAS?

27-Feb-2023
18330
PFA in sistem real 2023: Care este baza de calcul a CAS?

Un PFA in sistem real infiintat in februarie 2023 estimeaza un venit net de peste 24 de salarii minime pe economie. La calculul CAS, tinand cont ca se poate calcula plafonul proportional cu numarul de luni de la infiintare, se ia in considerare plafonul de 12 salarii minime pe economie conform art. 151 alin 10 Codul Fiscal sau ar trebui sa ma raportez la 24 de salarii minime pe economie?

Raspuns:

Chiar daca venitul net anual este, spre exemplu de 60.000 lei, contributia la sistemul de asigurari sociale in cota de 25% se poate calcula la o baza reprezentand 12 salarii de baza minime brute pe tara 25% x 36.000 lei = 9.000 lei in anul 2023, daca persoana fizica alege venitul minim ca baza de calcul.

Contributia de asigurari sociale se calculeaza raportat la numarul lunilor de activitate.

Spre exemplu, o persoana fizica autorizata presteaza activitate in luna ianuarie si februarie 2023.


Incepand cu data de 1 martie 2023 isi inceteaza activitatea.

In cele doua luni de activitate realizeaza un venit net de 7.000 lei.

Plafonul pentru cele doua luni de activitate se calculeaza astfel: 3.000 lei x 2 = 6000 lei

Suma de 7.000 lei este mai mare decat plafonul de 6.000 lei astfel incat persoana fizica autorizata datoreaza contributie de asigurari sociale in anul 2023.

Persoana fizica autorizata poate sa aleaga venitul asigurat cel putin in suma de 7.000 lei.

CAS in anul 2023 =1.750 lei (25% x 7.000).

Daca o persoana fizica autorizata estimeaza ca in cursul anului 2023 va realiza un venit net anual in valoare de 150.000 lei.

Persoana fizica nu are calitatea de pensionar si nu este asigurata in sistem propriu de asigurari sociale. Ea presteaza activitate in anul 2023 in integralitate.

Salariul de baza minim brut pe tara in vigoare este de 3.000 lei.

Plafonul minim lunar in functie de care se stabileste obligatia platii CAS este de 36.000 lei (3.000 lei x 12 luni).

Venitul net anual estimat pentru anul in curs este de 150.000 lei.

Astfel, venitul net anual, cumulat, estimat este mai mare de 12 salarii minime brute pe tara, (150.000 lei > 36.000 lei).

Rezulta ca persoana fizica datoreaza contributia de asigurari sociale. Aceasta alege ca baza de calcul suma de 36.000 lei. Contributia datorata: - 36.000 lei x 25% = 9.000 lei

Raspuns oferit in luna februarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici