Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 2518/2022. Anumite firme mici NU vor mai transmite D406 din 2025 ci din 1 ianuarie 2023

29-Nov-2022
4068
Ordinul 2518/2022. Anumite firme mici NU vor mai transmite D406 din 2025 ci din 1 ianuarie 2023

UPDATE: Ordinul nr. 2518/2022 pentru modificarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1207 din 15 decembrie 2022.



Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin prin care firmele mici care devin contribuabili mijlocii din 1 ianuarie 2023 vor avea obligatia sa raporteze in SAF-T si sa transmita D406 chiar din acelasi an. Pana acum legislatia prevedea ca pentru acesti contribuabili obligatia incepe din 2025.

Conform Proiectului, se propune ca pentru contribuabilii incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria contribuabililor mici, care si-au mentinut aceasta incadrare pe parcursul anului 2022, iar incepand cu data de 01 ianuarie 2023 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, depunerea Declaratiei informative D406 sa devina obligatorie incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii, justificat de faptul ca de la data de 01 ianuarie 2023, toti contribuabilii mijlocii trebuie sa depuna Declaratia informativa D406, fara a exista diferenta de tratament intre acestia.

Pana acum, legislatia prevedea urmatoarele:

- pentru contribuabilii care nu sunt incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiti generic contribuabili mici, si care isi pastreaza aceasta incadrare si dupa data de 1 ianuarie 2022, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mici;

Conform Referatului de Aprobare, in vederea cresterii eficientei activitatii de administrare a contribuabililor, a imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare, cat si pentru intarirea relatiei de parteneriat cu contribuabilii a fost necesara reorganizarea activitatii de administrarei Una din actiunile de aducere la indeplinire a masurii de imbunatatire a colectarii o constituie administrarea si monitorizarea distincta a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selectie, respectiv contribuabilii mari si contribuabilii mijlociii

 

Din adresa Directiei generale de monitorizare venituri si sinteza rezulta ca, in urma analizarii pachetelor de contribuabili mari si mijlocii, au rezultat urmatoarele aspecte:

 

- nu se justifica actualizarea in acest an a listei contribuabililor mari, avand in vedere faptul ca aceasta lista a fost actualizata in 2021 potrivit Ordinului pentru aprobarea numarului de contribuabili mari si a Listei marilor contribuabili nr.1782 din 04.11.2021, iar evolutia acestora nu sa modificat semnificativ;

 

- este necesara actualizarea listei contribuabililor mijlocii selectati conform criteriilor de selectie aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, ca urmare a micsorarii numarului de contribuabili mijlocii ce vor fi administrati, incepand cu 1 ianuarie 2023, la nivelul structurilor de specialitate ale Administratiilor judetene ale finantelor publice si respectiv a Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii;

 

Prin prezentul proiect de ordin se propune:

 

- prorogarea termenului de actualizare a listelor marilor contribuabili, inclusiv a sediilor secundare ale acestora, pana la 10 decembrie 2023;

 

- modificarea numarului de contribuabili mijlocii care vor fi administrati prin structurile de

specialitate existente la nivelul administratiilor judetene ale finantelor publice si respectiv a Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii de la 18.478 in prezent la 15.000 de contribuabili selectati in ordine descrescatoare in functie de criteriul de baza aprobat conform Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii;

 

- eliminarea criteriului de reprezentare fiscala, pe de o parte, ca urmare a aportului redus al

acestor contribuabili, in totalul veniturilor bugetare incasate, iar pe de alta, pentru aplicarea unui

principiu unitar in corelare cu criteriile de selectie a contribuabililor mijlocii;

 

Prin aceasta micsorare a numarului contribuabililor mijlocii s-a avut in vedere ca obligatiile fiscale declarate de contribuabilii mari si mijlocii sa fie reprezentativa, respectiv 65,61 % din totalul obligatiilor declarate la nivel national in anul 2021.

 

Totodata, avand in vedere implicatiile modificarii listei contribuabililor mijlocii in contextul transmiterii Declaratiei informative D406 (fisierului standard de control fiscal – SAF-T), se impune crearea unei exceptii de la termenul prevazut in Anexa nr. 5 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1783/2021, cu modificarile ulterioare, prin modificarea in mod corespunzator a anexei mentionate.

 

In acest sens, intrucat anumiti contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021 nu se vor mai regasi in aceasta categorie la data de 01 ianuarie 2023, se propune ca depunerea Declaratiei informative D406, pentru acestia, sa devina optionala incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii, urmand sa devina obligatorie incepand cu data de referinta pentru contribuabilii micii.

 

Contribuabilii care au optat pentru depunerea Declaratiei informative D 406 nu vor putea renunta ulterior la optiunea exprimata. Optiunea va deveni efectiva prin depunerea unei Declaratii informative D 406 validata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

 

De asemenea, se propune ca pentru contribuabilii incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria contribuabililor mici, care si-au mentinut aceasta incadrare pe parcursul anului 2022, iar incepand cu data de 01 ianuarie 2023 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, depunerea Declaratiei informative D406 sa devina obligatorie incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii, justificat de faptul ca de la data de 01 ianuarie 2023, toti contribuabilii mijlocii trebuie sa depuna Declaratia informativa D406, fara a exista diferenta de tratament intre acestia.

 

In plus, ulterior publicarii Ordinului nr. 1783/2021, anumite categorii de contribuabili, respectiv persoanele juridice care utilizeaza informatii clasificate sau detin documente ale caror specificatii tehnice sunt clasificate potrivit legii, sau deruleaza contracte clasificate care impun, potrivit prevederilor legale, masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului, au solicitat eliminarea de la obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), invocand ca temeiuri legale:

 

- Legea nr. 182 din 12 aprilie 2002 privind protectia informatiilor clasificate;

- Hotararea nr. 585 din 13 iunie 2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania;

- Hotararea nr. 781 din 25 iulie 2002 privind protectia informatiilor secrete de serviciu;

- Hotararea nr. 847/2020 din 8 octombrie 2020 pentru aprobarea Listei cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat, pe niveluri de secretizare, elaborate sau detinute de Ministerul Finantelor Publice si de institutiile aflate in subordinea acestuia si termenele de clasificare aferente;

- Hotararea nr. 721/2022 din 2 iunie 2022 pentru aprobarea Listei cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat, pe niveluri de secretizare, elaborate sau detinute de Ministerul Finantelor si de institutiile aflate in subordinea sau sub autoritatea acestuia si termenele de clasificare aferente.

 

Avand in vedere cele mentionate mai sus, se propune de asemenea, modificarea Anexei nr. 5 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1783/2021, cu modificarile ulterioare, prin mentionarea in categoria contribuabililor care nu au obligatia depunerii Declaratiei D406 si a contribuabililor care utilizeaza informatii clasificate sau detin documente ale caror specificatii tehnice sunt clasificate potrivit legii, sau deruleaza contracte clasificate care impun, potrivit prevederilor legale, masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului, in masura in care depunerea Declaratiei D406 ar conduce la divulgarea informatiilor de natura celor mentionate.

 

Avand in vedere cele de mai sus, s-a intocmit proiectul de ordin privind modificarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii, cu ale carui prevederi, daca sunteti de acord, va propunem a-l aproba.

 

Data/Datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal, precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la transmiterea fisierului standard de control fiscal.

 

Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categorie de contribuabili, astfel:

 

a) pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2022, care reprezinta data de referinta pentru marii contribuabili;

 

b) pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au facut parte din aceasta categorie in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 iulie 2022, care reprezinta data de referinta pentru noii mari contribuabili;

 

c) pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mijlocii;

 

d) pentru contribuabilii care nu sunt incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiti generic contribuabili mici, si care isi pastreaza aceasta incadrare si dupa data de 1 ianuarie 2022, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mici;

 

e) contribuabilii nerezidenti inregistrati doar in scop de TVA in Romania au obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025);

 

f) contribuabilii care la data de 31 decembrie 2021 erau incadrati in categoria marilor contribuabili, iar incepind cu data de 1 ianuarie 2022 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii sau mici au obligatia depunerii Declaratiei informative D406 incepind cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii (1 ianuarie 2023), respectiv pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025), in functie de categoria in care au fost incadrati incepind cu 1 ianuarie 2022;

 

g) pentru contribuabilii nou-inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie in parte, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a Declaratiei informative D406 urmind sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati.

 

Prin exceptie de la prevederile pct. 1.1. lit. c), se stabilesc urmatoarele termene:

 

a) pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021 si care nu se mai regasesc in aceasta categorie la data de 01 ianuarie 2023, depunerea Declaratiei informative D406 devine optionala incepind cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii, urmind sa devina obligatorie incepind cu data de referinta pentru contribuabilii mici,

Contribuabilii care au optat pentru depunerea Declaratiei informative D 406 nu vor putea renunta ulterior la optiunea exprimatai Optiunea devine efectiva prin depunerea unei Declaratii informative D 406 validata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;

 

b) pentru contribuabilii incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria contribuabililor mici, care si-au mentinut aceasta incadrare pe parcursul anului 2022, iar incepind cu data de 01 ianuarie 2023 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de referinta pentru contribuabilii mijlociii.

 

Contribuabilii care au fost incadrati intr-o categorie care avea obligatia depunerii Declaratiei informative D406 conform datelor de referinta, iar ulterior sunt incadrati intr-o categorie pentru care nu s-a implinit data de referinta pentru depunerea declaratiei continua sa raporteze fisierul standard de control fiscal prin depunerea de Declaratii informative D406.

 

Urmatoarele categorii de contribuabili au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declaratiei informative D406:

 

a) regiile autonome;

b) institutele nationale de cercetare-dezvoltare;

c) societatile pe actiuni (S.A.);

d) societatile in comandita pe actiuni (SCA);

e) societatile in comandita simpla (SCS);

f) societatile in nume colectiv (SNC);

g) societatile cu raspundere limitata (S.R.L.);

h) societatile/companiile nationale;

i) organizatiile cooperatiste mestesugaresti (OC1);

j) organizatiile cooperatiste de consum (OC2);

k) organizatiile cooperatiste de credit (OC3);

l) unitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;

m) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania;

n) persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania;

o) asociatiile cu scop patrimonial;

p) asociatiile/persoanele fara scop patrimonial;

r) organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului civil;

 

s) societatile nerezidente care au in Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA (contribuabilii inregistrati prin inregistrare directa, contribuabilii inregistrati prin reprezentant fiscal, sediile fixe);

 

t) alte persoane juridice care nu se regasesc mentionate in mod expres la pct. 4.

 

Urmatoarele categorii de contribuabili nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T):

 

a) persoanele fizice autorizate (PFA);

b) intreprinderile individuale (II);

c) intreprinderile familiale (IF);

d) persoanele fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ (PFL);

e) asociatiile familiale (ASF);

f) societatile profesionale de avocati cu raspundere limitata (SPAR) si cabinetele individuale de avocat;

g) societatile profesionale notariale si birourile individuale notariale;

h) cabinetele medicale individuale (CMI);

i) societatile profesionale practicieni in insolventa (SPI);

j) intreprinderile profesionale unipersonale cu raspundere limitata (URL);

k) institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finantare sau de categoria de contribuabili la care sunt incadrate;

l) autoritatile administrative, indiferent de sursa lor de finantare;

m) persoanele juridice care utilizeaza informatii clasificate sau detin documente ale caror specificatii tehnice sunt clasificate potrivit legii, sau deruleaza contracte clasificate care impun, potrivit prevederilor legale, masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului, in situatia in care prin depunerea declaratiei D406 (SAF-T) ar furniza astfel de informatiii;

 

Prin exceptie de la prevederile pct. 1, pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, institutiile financiare si societatile de asigurare/reasigurare, incadrate la data de 1 ianuarie 2022 in categoria marilor contribuabili, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezinta data de referinta pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, institutiile financiare si societatile de asigurare/reasigurare.

 

Societatile de administrare a investitiilor si administratorii de fonduri de investitii alternative/fonduri de investitii alternative, precum si administratorii de fonduri de pensii administrate privat si/sau fonduri de pensii facultative si/sau fonduri de pensii ocupationale, societatile de intermediere/brokeraj in asigurari, entitati care sunt autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, incadrate la data de 1 ianuarie 2022 in categoria marilor contribuabili, au obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 dupa data de referinta pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, institutiile financiare si societatile de asigurare/reasigurare.

 

Informatii detaliate referitoare la data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa depuna Declaratia informativa D406 – fisierul standard de control fiscal (SAF-T), precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la depunerea fisierului standard de control fiscal, care completeaza cele cuprinse in prezenta anexa, se publica pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin intermediul "Ghidului contribuabilului pentru pregatirea si depunerea Declaratiei informative D406 - Fisierul standard de control fiscal (SAF-T)".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016