Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reevaluare imobilizari pentru stabilirea taxelor locale. Cum procedam?

11-Feb-2014
6534
Stabilirea taxelor locale e conditionata de rezultatele obtinute in urma procedurilor de reevaluare aferente bunurilor in cauza.

Analiza noastra are la baza cazul unei firme care a achizitionat in cursul anului 2010 un container birou si unul sanitar. Aceste constructii mobile trebuie declarate la Directia de Taxe Locale. Impozitul calculat de DGITL este cuprins intre 0.25% si 1.5%.

Pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani se aplica un impozit cuprins intre 10% si 40%. Se va stabili daca, pentru a nu plati un impozit cuprins intre 10% si 40%, e necesara reevaluarea acestor containere mobile (in anul 2013).

Potrivit prevederilor art. 249 din Codul fiscal, orice persoana fizica sau juridica care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea cladire, cu exceptiile expres prevazute de lege.

Din punctul de vedere al titlului IX si implicit al calculului taxelor aferente, cladirea este in principal, orice constructie situata deasupra solului, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, care are una sau mai multe incaperi, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Taxa de scolarizare pentru copilul unui angajat. Tratament fiscal Daca o firma doreste sa deconteze contravaloarea taxei scolare pentru copilul unui salariat, aceasta se considera avantaj salarial pentru respectivul salariat. Ce contributii se...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Depunere formular 230. Impozit salarii 2024 Persoanele fizice pot completa si depune formularul 230 Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Imprumut intre societati afiliate O societatea cu raspundere limitata A infiintata in 2014 detine o cota de participare la beneficii si pierderi de 50% la alta societate cu raspundere limitata B infiintata in anul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reconstructie cladire. Amortizare contabila si fiscala O societate detine o cladire achizitionata in 2024, utilizata pentru inchirierea catre terti. In cursul anului inceteaza activitatea de inchiriere si intra in lucrari de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Termene depunere SAF-T Va rog sa-mi comunicati care este termenul oficial (data exacta) de transmitere a D406-SAFT incepand cu 01.01.2025 pentru urmatoarele categorii de contribuabili (contribuabilii...citeste mai mult


In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii, cota care este cuprinsa intre 0,25% si 1,5%, in functie de valoarea stabilita de consiliul local al orasului in care este amplasata.
Valoarea de inventar a cladirii, in scopul determinarii impozitului pe cladiri, reprezinta valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, si care poate fi:
a) costul de achizitie, pentru cladirile dobandite cu titlu oneros;
b) costul de productie, pentru cladirile construite de persoana juridica;
c) valoarea actuala, de piata, pentru cladirile obtinute cu titlu gratuit;
d) valoarea de aport pentru cladirile intrate in patrimoniu in cazul asocierii/fuziunii, determinata prin expertiza, potrivit legii;
e) valoarea rezultata in urma reevaluarii, pentru cladirile reevaluate in baza unei dispozitii legale;

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local intre:

a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.

In cazul prezentat de d-voastra, 3 ani anteriori anului fiscal 2014 inseamna anii 2011-2013. Valoarea de inventar a cladirii existente in sold la finele anului 2010 a constituit baza de inregistrare contabila si fiscala pentru anul 2011 si urmatorii.

Impozitul se aplica incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat noua valoare in evidentele contabile.

Reevaluarea constructiilor se face de specialisti autorizati, independenti, pentru a exista certitudinea ca noua valoare este cea reala.

Potrivit dispozitiilor Omfp nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile ulterioare, plusul rezultat este reflectat prin ct. 105 "Rezerve din reevaluare".
Valorile reevaluate ale imobilizarilor corporale devin valori amortizabile incepand cu luna ianuarie a exercitiului urmator. Rezerva din reevaluare se inregistreaza, pe masura folosirii imobilizarilor corporale, ca amortizare, prin articolul contabil:

105 = 1065
"Rezerve din reevaluare" "Rezerve
reprezentand surplusul
realizat din rezerve din reevaluare"

Surplusul din reevaluarea mijloacelor fixe se recupereaza pe baza cheltuielilor de amortizare, deductibile la calculul impozitului pe profit, iar rezerva din reevaluare se impoziteaza concomitent cu recunoasterea amortizarii.

In ceea ce priveste anul in care trebuie efectuata reevaluarea constructiilor pentru ca societatea sa nu plateasca o taxa marita acesta este anul 2013. In anii 2014 si 2015 taxa datorata este cuprinsa intre 10% si 20%, iar incepand cu anul 2016 si urmatorii , taxa este intre 30% si 40%. Anul de referinta, fata de care se calculeaza cei 3 ani sau 5 ani, este anul 2014.

Mentionam ca reevaluarea se efectueaza asupra tuturor imobilizarilor corporale dintr-o grupa, existente la sfarsitul exercitiului financiar. Noua valoare trebuie prezentata in situatiile financiare intocmite pentru anul 2013.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

    • Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic. Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei...» citeste mai departe aici

  • Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

    • Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute. Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii, este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitate. In acest articol, vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive, reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care...» citeste mai departe aici

  • [INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?

    • Atunci cand vrei sa iti deschizi o firma in Romania, trebuie sa te gandesti bine, mai inainte, la forma juridica pe care o vei adopta. Cele mai multe persoane se indreapta catre PFA sau SRL. Iar in acest articol vom vedea care sunt avantajele si dezavantajele acestor forme juridice, dar si o comparatie intre cele doua cu privire la urmatoarele aspecte: costurile de infiintare si administrare, responsabilitatile juridice, regimul fiscal, flexibilitatea activitatilor, dar si impactul asupra...» citeste mai departe aici

  • D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025

    • Prin Ordinul Comun nr. 299/455/435/729/2025, din 4 martie 2025, s-a legiferat noul model al declaratie 112, obligatoriu incepand cu declararea veniturilor aferente lunii martie 2025. Astfel, incepand cu declararea veniturilor lunii martie 2025, va fi folosit noul model al declaratiei 112.» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T

    • Pentru modernizarea si eficientizarea controalelor fiscale autoritatile din Romania au implementat sistemul SAF-T. Chiar daca este utilizat deja de ceva timp, inca exista neclaritati cu privire la raportarea corecta si completa a stocurilor, mai ales in situatii complexe, cum ar fi cele care implica contracte internationale de tip "manufacturing toll" sau perioade tranzitorii in care stocurile sunt transferate intre entitati. In acest articol, vom vedea opinia specialistului cu privire la doua...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016