Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retragere asociat. Care sunt operatiunile efectuate?

03-Iul-2014
24490
Urmeaza sa stabilim, in cazul retragerii unui asociat dintr-o societate SRL, care detine 50% din capitalul social, ce operatiuni trebuie efectuate din punct de vedere fiscal, financiar si contabil.

Vom vedea care e procedura (daca e nevoie de lichidator, daca este obligatorie reevaluarea patrimoniului, ce trebuie raportat la ANAF, la Registrul comertului etc.), cum intocmim monografia contabila, ce impozite trebuie platite in acest caz s.a.m.d.

In plus, in cazul in care procentul detinut in capitalul social este mai mare sau mai mic de 50%, vom vedea daca difera procedura de retragere a asociatului.

Potrivit art. 226 alin. 3 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare drepturile asociatului retras, cuvenite pentru partile sale sociale, se stabilesc prin acordul asociatilor ori de un expert desemnat de acestia sau, in caz de neintelegere, de tribunal. Costurile de evaluare vor fi suportate de societate.

Prin urmare, nu se pune problema unui lichidator (societatea va continua sa fiinteze), ci a unui evaluator autorizat, care sa inventarieze si sa evalueze elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor detinute de societate in vederea determinarii activului net si, implicit, a contravalorii partii cuvenite asociatului care se retrage. Apelarea la evaluatorul autorizat nu este obligatorie, legea dand dreptul asociatilor sa stabileasca de comun acord drepturile cuvenite asociatului retras. De asemenea, nu conteaza procentul detinut de asociatul care se retrage. Actul de retragere ori de cesiune a partilor sociale detinute, hotararea AGA, actul de modificare a actului constitutiv etc. trebuie inregistrate la Registrul Comertului prin cerere de inscriere de mentiuni.


Pentru venitul/castigul obtinut in urma cesiunii partilor sociale la momentul retragerii se datoreaza impozitul pe venit de 16% conform art. 66 alin. 3, 4 si 4^2 si art. 67 alin. 3 lit. b din Codul fiscal, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revenind dobanditorului partilor sociale. Transmiterea dreptului de proprietate asupra partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului, operatiune care nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.

In ipoteza in care retragerea asociatului are loc fara cesiunea partilor sociale (cu reducere de capital social), din punct de vedere fiscal veniturile obtinute sunt asimilate unor venituri obtinute din lichidarea unei persoane juridice si impozitate ca atare conform art. 66 alin. 8 si art. 67 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.

Inregistrarile contabile presupun:

- inregistrarea capitalului propriu partajat (formula contabila 1061, 1068, 117, 121 = 456)

- inregistrarea impozitului datorat si plata acestuia (formule contabile 456 = 446 si 446 = 5121)

- inregistrarea depunerii de catre celalalt asociat a capitalului social ce i-a fost cesionat de asociatul care se retrage (formula contabila 5121 sau 5311 = 456)

- inregistrarea platii catre asociatul care se retrage a contravalorii capitalului social cesionat (formula contabila 456 = 5121 sau 5311)

- achitarea catre asociatul retras a cotei-parti din activul net diminuat cu impozitul retinut (formula contabila 456 = 5121 sau 5311).

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici