Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Spalarea banilor: Ce solicita ONPCSB in cazul unui control

18-Mai-2023
3243
Spalarea banilor: Ce solicita ONPCSB in cazul unui control

Au inceput deja controalele din partea Oficiului pentru Combaterea Spalarii Banilor. Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019! Dar ce solicita ONPCSB in cazul unui control?

Cu siguranta, ultimul lucru pe care vi-l doriti in acest moment este o amenda de 150.000 de lei. Sau, si mai rau, dizolvarea societatii dumneavoastra. 

Sanctiunile in cauza sunt prevazute negru pe alb in Legea nr. 129/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si sunt aplicate cu strictete de organul de control specializat: Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). 

Iar ONPCSB controleaza in aceasta perioada societati comerciale, experti contabili si contabili autorizati, consultanti fiscali, agenti imobiliari, persoane care exercita profesii juridice liberale etc., iar primul lucru pe care il verifica este daca exista procedurile care sa ateste ca au fost luate masurile prevazute de Legea nr. 129/2019.

Ce sunt aceste proceduri pe care le cer la control inspectorii ONPCSB?


Foarte pe scurt, este vorba despre documente care dovedesc ca ati luat toate masurile pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului, conform Legii nr. 129/2019 cu modificarile si completarile ulterioare.

Aveti la dispozitie aceste proceduri deja redactate! AICI»>

Ce solicita ONPCSB in cazul unui control?

ONPCSB va splicita, in caz de control, documente care cuprind cel putin urmatoarele elemente:



a) masurile aplicabile in materie de cunoastere a clientelei;
b) masurile aplicabile in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
c) masurile aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
d) masurile aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
e) instruirea si evaluarea periodica a angajatilor.

Ce obligatii va aduce Legea nr. 129/2019? In cazul unui control, cum dovediti ca le-ati indeplinit?

Sunt foarte multe obligatiile pentru dvs. pe care le aduce Legea nr. 129/2019:

Vi le prezentam in continuare pe cele mai importante:

1. Trebuie sa raportati catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor tranzactiile suspecte, daca aveti motive rezonabile sa credeti ca:

  • bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului;
  • persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi;

2. Trebuie sa raportati catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro. Si asta independent de existenta unor suspiciuni sau motive rezonabile de suspiciune.

3. Trebuie sa depuneti declaratia privind beneficiarul real al persoanei juridice pana la 1 octombrie 2021, conform O.U.G. nr. 43/2021.

Atentie! Declaratia e obligatorie la inmatricularea firmei chiar daca e stare de urgenta sau de alerta!

 4. Trebuie sa desemnati persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 si sa comunicati numele lor Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

5. Trebuie sa stabiliti norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor.

Mai sunt numeroase alte obligatii, cum ar fi:
a) Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei (art. 10-17);
b) Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19)
c) Obligatia pastrarii documentelor care atesta aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (art. 21) etc.

Lucrarea Proceduri obligatorii. Spalarea banilor va permite sa va indepliniti obligatia vizata cu precadere de inspectorii ONPCSB, anume aceea de la punctul 5 de mai sus, care va impune stabilirea unor proceduri de administrare a riscului de spalare a banilor. Detalii AICI>>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici