Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: TVA. Marfuri. Taxe vamale

11-Mar-2011
7555
Intrebare:

Societatea noastra, cu profil de activitate fabricarea de piese auto, face parte dintr-un grup multinational. Firma din Romania face achizitiile si pentru o firma din Ungaria, parte a grupului, cu care nu are relatii directe de afiliere (cele doua firme nu au participatii directe).

Firma din Romania achizitioneaza intreaga cantitate de materie prima , declara importul in vama si achita taxe vamale, TVA in vama (pt importuri) , iar partea de materie prima comandata de catre firma din Ungaria este facturata acesteia(scutit cu drept de deducere) si transportata in Ungaria .

Va rog sa imi spuneti de ce particularitati ar trebui sa tin seama la aceasta operatiune , din punct de vedere al impozitelor, obligatiilor declarative si preturi de transfer . Pretul cu care este facturata materia prima este pretul din factura furnizorului , la care se adauga un coeficient pentru acoperirea cheltuielilor de transport , taxe vamale etc.
Intreaga cantitate este receptionata initial in Romania , inclusa in stocuri la "Materie prima".

Este corect sa operez in Contabilitate aceasta vanzare ca o vanzare de marfuri , tinand cont ca nu are loc o prelucrare asupra materiei prime . Mentionez ca firma are ca domeniu secundar de activitate: "Comert cu ridicata de piese si accesorii pentru autovehicule" , "Comert cu ridicata nespecializat". Ca pentru materia prima vanduta firmei din Ungaria sa intocmim un Bon de transfer din gestiunea "Materie prima" in gestiunea "Marfuri?"

- Evidenta marfurilor sa o tin la costul de achizitie, iar practic la sfarsitul lunii sa nu am sold final?

Raspuns:

In esenta, nu sunt elemente specifice deosebite din punct de vedere al tranzactiilor efectuate. Operatiile constau intr-o achizitie de marfuri si o revanzare de marfuri si va recomandam sa utilizati contul 371 "Marfuri". Evidenta intrarii in patrimoniu a marfurilor se efectueaza la costul de achizitie, conform pct. 50 din OMFP nr. 3055/2009 privind contabilitatea, iar daca vanzarea se efectueaza in aceeasi luna, acest cont va fi soldat prin scaderea din gestiune.

Din punctul de vedere al importului, TVA-ul achitat in vama este deductibil fiscal avand in vedere ca se realizeaza o livrare intracomunitara scutita cu drept de deducere conform art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.

Va recomandam sa urmariti cu mare strictete documentele justificative ce atesta livrarea intracomunitara avand in vedere procedura stabilita de OMFP nr. 3419/2009 privind justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare, documente din care amintim:

- contractul intre parti ce poate fi asimilat si cu o comanda (order);
- factura ce contine elementele stabilite de art. 155 din Codul fiscal;
- documentul de transport din care sa rezulte ca dvs. efectuati livrarea si transportul este efectuat de dvs. sau de un tert in numele dvs.

Periodic, se recomanda verificarea codului de TVA al beneficiarului.

Din punctul de vedere declarativ, vanzarea se va reflecta in decontul de TVA, iar pana in data de 15 a lunii urmatoare veti depune declaratia recapitulativa 390 conform prevederilor de la art. 156^4 din Codul fiscal.

Tinem sa va reamintim si faptul ca potrivit art. 17 din OUG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor pe piata, vanzarea sub costul de achizitie sau productie este interzisa, cu cateva exceptii prevazute tot de actul normativ (soldare/lichidare), neaplicabile in situatia de fata. Astfel, va recomandam sa efectuati vanzarile la preturi ce asigura un profit pentru societatea din Romania si nu la sume ce acopera doar costurile.

Din punctul de vedere al pretului de transfer, este posibil ca totusi prin detinere indirecta in sensul ca printr-o ramificatie piramidala sau printr-o conducere comuna efectiva, in sensul de control al deciziilor economice, societatile sa fie afiliate, caz in care autoritatile fiscale pot solicita dosarul preturilor de transfer.

Metodologia si documentele ce se vor regasi in dosarul preturilor de transfer este stabilita de OMFP nr. 222/2008, act normativ ce stabileste procedura de urmat de catre autoritatea fiscala daca contribuabilul nu prezinta sau prezinta incomplet dosarul preturilor de transfer.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016