Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din arenda pentru 2018. Care este tratamentul fiscal?

27-Mar-2018
31912

In analiza de mai jos, o societate are ca domeniu de activitate cultivarea cerealelor si are contracte de arendare cu persoane fizice. In martie 2018 a predat unei persoane fizice arenda neta aferenta anului 2017 de 910 lei.

Vom vedea care este formula de calcul pentru stabilirea arendei brute in 2018, ce se declara in anul 2018 pentru un contract de arenda incheiat cu o persoana fizica si ce declaratii se depun de catre persoana juridica.

Iata raspunsul specialistului!

Potrivit art. 84 alin. (7) din Codul fiscal, venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut.

Conform art. 84 alin. (8) din Codul fiscal, impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Potrivit art. 84 alin. (9) din Codul fiscal, impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

B – B x 10% = 910

90%B = 910 lei

B = 1011,11 = 60%VB

VB = 1685.19

unde:

B = venitul brut – 40% cheltuiala forfetara

VB = venitul brut

Daca venitul este platit inainte de intrarea in vigoare a OUG 18/2018, impozitul retinut se declara prin formularul 100.

Dupa intrarea in vigoare a OUG 18/2018, impozitul retinut se declara prin formularul 112 (probabil vom avea modificari ale formularului in perioada imediat urmatoare in acest sens).

Daca venitul estimat este sub plafonul de 12 salarii minime brute pe tara, nu retineti contributie de sanatate.

In Monitorul Oficial nr. 260 din 23 martie 2018 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr.18/2018 care reglementeaza mecanismul de declarare si plata a impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice.

Redam mai jos modificarile referitoare la arenda din aceasta ordonanta:

41. Articolul 122 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 122. - Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate

(4) Nu se depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - cap. I, pentru urmatoarele categorii de venituri:

c) venituri din cedarea folosintei bunurilor sub forma de arenda, a caror impunere este finala potrivit prevederilor art. 84 alin. (8);

Rezulta ca persoanele fizice care obtin venituri din arenda nu depun Declaratia unica.

47. La articolul 132, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor si a platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate."

Pentru veniturile din arenda platita dupa data de 23.03.2018 se va depune din nou declaratia 112.

57. Articolul 174 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 174. - Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)

(2) Platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice stabilesc contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre beneficiarul venitului, prin aplicarea cotei prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul mentionate la art. 170 alin. (4).

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 120, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.

(5) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr. 170/2016, pentru care impozitul se retine la sursa, obtinut de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit are obligatia sa calculeze, sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si sa depuna declaratia mentionata la art. 147 alin. (1). Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate. Platitorii de venit din drepturi de proprietate intelectuala care au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate sunt prevazuti la art. 72 alin. (2).

(6) In situatia in care, veniturile prevazute la alin. (5) sunt realizate din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, contribuabilul desemneaza, prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei si de la care venitul realizat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara. Platitorul de venit desemnat depune declaratia mentionata la art. 147 alin. (1) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate. Platitorii de venit din drepturi de proprietate intelectuala care au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate sunt prevazuti la art. 72 alin. (2).

(7) Prevederile alin. (5) si (6) nu se aplica in cazul in care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr. 170/2016, pentru care impozitul se retine la sursa estimat a se realiza pe fiecare sursa si/sau categorie de venit, este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, dar venitul net cumulat este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara. In aceasta situatie, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (3), la termenele si in conditiile stabilite.

Daca venitul net din arenda este mai mic de 12 salarii minime brute pe tara, nu se retine sanatate, dar contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei unice, la termenele si in conditiile stabilite.

(8) Persoanele fizice prevazute la alin. (5) si (6) nu depun declaratia prevazuta la alin. (3).

Daca se retine de platitorul de venit contributia de sanatate, contribuabilul persoana fizica nu mai depune declaratia unica.

(9) Persoanele fizice prevazute la alin. (5) si (6), pentru care platitorii de venit au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate, care realizeaza si alte venituri de natura celor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) si d)-h), pentru aceste venituri nu depun declaratia prevazuta la alin. (3) si nici declaratia prevazuta la art. 122.

Art. II. (6) Pentru veniturile realizate in anul 2018 de catre persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II, titlului III din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care contributia de asigurari sociale si, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate, se retin la sursa de catre platitorul de venit, acesta are obligatia ca pana la data de 15 martie 2019 inclusiv sa stabileasca, sa retina, sa plateasca si sa declare contributiile anuale datorate de beneficiarul de venit pentru anul 2018.

In opinia mea, acest paragraf se refera la perioada cuprinsa intre 01.01.2018 si 23.03.2018. In aceasta perioada nu declara contributii nici persoana fizica, nici nu s-au retinut contributii la sursa.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Olga Crevelescu, expert contabil, membru CECCAR si formator autorizat A.N.C.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici