Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din drepturi de proprietate intelectuala si chirii. Impozit pe venit si contributii sociale

07-Ian-2019
3643

"O persoana fizica realizeaza venituri din drepturi de autor pe anul 2018 in suma de 34696 RON si venituri din chirii 6000 RON. Va rog sa exemplificati, avand in vedere aceste cifre, cum se calculeaza CAS, CASS, IMPOZIT (cu explicatiile de rigoare). Determinarea venitului net se face pe baza de cote forfetare de cheltuieli.

Raspunsul specialistului

Conform art. 72 alin. (2) din Codul fiscal, venitul net din drepturile de autor, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se determina de catre platitorii venitului, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut.
Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net (venit brut - cheltuiala forfetara de 40%) si se retine la sursa, de catre platitori la momentul platii veniturilor.

Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Contributia la sistemul de pensii in cota de 25% se datoreaza daca venitul net estimat a se realiza in anul 2018, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor deductibile (cheltuielile deductibile sunt 40% din venitul brut este in valoare cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara. Salariul de baza minim brut in functie de care se calculeaza plafonul este cel in vigoare la data depunerii declaratiei unice.

Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara se efectueaza prin cumularea veniturilor nete din drepturi de autor care se estimeaza a se realiza in anul curent.

In situatia expusa limita de 22800 lei este atinsa astfel incat se datoreaza contributie la sistemul de pensii. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din drepturi de autor (de cel putin 12 salarii minime brute pe tara) o reprezinta venitul ales de acestea care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.
Conform art. 150 din Codul fiscal, nu datoreaza contributia la sistemul de pensii, persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari.

Prin urmare, nu datoreaza contributia la sistemul de pensii:
- Persoanele care estimeaza un venit net pe anul curent sub 12 salarii minime brute pe tara.
- Persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii;
- Persoanele care realizeaza venituri din pensii;

Conform art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

Alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca, incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 681si 69, dupa caz;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala,stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr. 170/2016, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);

d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
e) venitul si/sau castigul din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dividende si din dobanzi se iau in calcul sumele incasate;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.

Potrivit alin. (4) al aceluiasi articol, baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

Prin urmare, in cazul in care se realizeaza venituri din una sau mai multe surse din cele enumerate mai sus(se regasesc si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala si cele din chirii) datoreaza contributie la sistemul de sanatate.

Baza de calcul al contributiei la sistemul de sanatate in cota de 10% o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara.

Atat pentru veniturile din chirii cat si pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala se calculeaza o singura contributie la sistemul de sanatate la baza de calcul mai sus aratata.
In cazul veniturilor din chirii nu se datoreaza contributie la sistemul de pensii.
Conform art. 84 alin. (3) din Codul fiscal, venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut.

Asupra venitului net se calculeaza impozitul pe venit in cota de 10%.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Venituri din drepturi de proprietate intelectuala si chirii. Impozit pe venit si contributii sociale":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

  • Webinar: Modificari legislative in FISCALITATE 2021
    • Fiscalitatea este zguduita de noi schimbari legislative. Ai nevoie de o sursa sigura de solutii si rezolvari avantajoase pentru probleme fiscale de actualitate! Noi avem cea mai buna sursa: webinarul Modificari legislative in FISCALITATE 2021. Cei mai buni lectori in domeniul fiscal-contabil va ajuta sa scapati de stresul amenzilor! Gabi Jinga si Gabriel Gheorghe va invita sa vizualizati webinarul Modificari legislative in fiscalitate 2021. Aflati solutii avantajos legale pentru problemele cu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016