Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF explica noile reglementari pentru PFA, Intreprindere Individuala si Intreprindere Familiala

09-Nov-2016
21834

Va reamintim ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 828 / 2016 a fost publicata Legea nr. 182/ 2016 pentru aprobarea O.U.G. nr. 44/ 2008 privind desfasurarea activitatii economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, ce va intra in vigoare incepand cu data de 17 ianuarie 2017.

Actul normativ reglementeaza:

 • accesul la activitatile economice din economia nationala astfel cum sunt prevazute in Codul CAEN
• procedura de inregistrare in registrul comertului, de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Reglementari privind Persoana fizica autorizata

Astfel, PFA poate avea in obiectul de activitate cel mult cinci clase de activitati prevazute de Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN) si poate desfasura activitatile pentru care este autorizata, singura sau impreuna cu cel mult 3 persoane, angajate de aceasta, in calitate de angajator, cu contract individual de munca incheiat si inregistrat in conditiile legii. 

O persoana titulara a PFA poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata. in scopul exercitarii activitatii/activitatilor pentru care a fost autorizata, PFA poate stabili relatii contractuale, in conditiile legii, cu orice persoane fizice si juridice, cu alte PFA, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa ii schimbe statutul juridic . 



Persoana fizica ce desfasoara activitati economice ca PFA este asigurata in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si are dreptul de a fi asigurata in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de lege.


Reglementari privind intreprinderea individuala


Intreprinderea individuala poate avea in obiectul de activitate cel mult 10 clase de activitati prevazute de codul CAEN si poate angaja cel mult 8 salariati, terte persoane, cu contract individual de munca incheiat si inregistrat in conditiile legii si poate stabili relatii contractuale, in conditiile legii, cu orice persoane fizice si juridice, cu alte intreprinderi individuale, cu PFA sau intreprinderi familiale, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa ii schimbe statutul juridic.

Reglementari privind intreprinderea familiala

intreprinderea familiala se constituie printr-un acord de constituire, incheiat de membrii familiei in forma scrisa, ca o conditie de validitate. Acordul de constituire va stipula, sub sanctiunea nulitatii, datele de identificare ale membrilor familiei si ale reprezentantului desemnat din randul acestora, conditiile participarii, cota procentuala a fiecarui membru la beneficii si la pierderi, raporturile dintre membrii intreprinderii familiale, conditiile de retragere si data intocmirii.

Reprezentantul desemnat prin acordul de constituire va gestiona interesele intreprinderii familiale in temeiul unei procuri speciale, sub forma unui inscris sub semnatura privata. Procura speciala se semneaza de catre toti membrii intreprinderii care au capacitate de exercitiu deplina si reprezentantii legali ai celor cu capacitate de exercitiu restransa. in scopul exercitarii activitatii pentru care a fost autorizata, intreprinderea familiala poate stabili relatii contractuale, in conditiile legii, cu orice persoane fizice si juridice, cu alte intreprinderi familiale, cu intreprinderi individuale sau cu PFA, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa ii schimbe statutul juridic dobandit potrivit prezentei sectiuni."

Intreprinderea familiala nu poate angaja terte persoane cu contract de munca.

Important: Facilitati pentru studenti!

Potrivit prevederilor Legii nr.182/ 2016, studentii care vor sa infiinteze o afacere proprie nu vor fi nevoiti sa plateasca taxele pentru operatiunile de inregistrare si autorizare a unei PFA sau a unei II. Acestia vor beneficia de consiliere gratuita din partea reprezentantilor Registrului Comertului, urmand a fi exceptati de la plata tarifelor pentru serviciile de asistenta prestate de oficiile de pe langa tribunale. Studentii care vor obtine calitatea de titular PFA sau II trebuie sa indeplineasca trei conditii, si anume:

• sa urmeze cursurile unei institutii acreditate de invatamant superior; 

• sa fie cel putin in al doilea an de studiu si sa fi promovat, la data solicitarii, toate cerintele programei de invatamant a senatului institutiei; • sa aiba o varsta sub 30 de ani.

In acest sens, la depunerea cererii de inregistrare si autorizare a functionarii PFA sau II, studentii vor avea nevoie de un document emis de institutia de invatamant superior, din care sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile enuntate mai sus.

Masuri tranzitorii in cel mult doi ani de la intrarea in vigoare a Legii nr.182/ 2016 pentru aprobarea OUG nr.44/ 2008, Persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale care vor avea un numar de activitati ce vor depasi noile limitari vor fi obligate sa-si modifice obiectul de activitate. Cu 30 de zile inainte de implinirea termenului prevazut, Oficiul National al Registrului Comertului publica pe pagina sa de internet listele cu persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale care nu si-au indeplinit obligatia de modificare a obiectului de activitate. Fiecare oficiu al registrului comertului afiseaza la sediul sau lista persoanelor fizice autorizate/ intreprinderilor individuale din circumscriptia sa care nu tiau indeplinit obligatia de modificare a obiectului de activitate, in conditiile prezentei legi.

In termen de 60 de zile de la implinirea termenului prevazut anterior, oficiul registrului comertului radiaza, din oficiu, persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale care nu si-au indeplinit obligatia de modificare a obiectului de activitate.

Sursa: AJFP Dambovita

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016