Anularea inregistrarii in scopuri de TVA pentru o societate. A procedat corect ANAF?
Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale inregistrate in sistemul TVA la incasare. Acestei societati i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA deoarece in deconturile de TVA trim.I 2013 nu au fost evidentiate sume exigibile in decontul de TVA, existand sume neexigibile atat la livrari, cat si achizitii (in decontul TVA la "Informatii privind TVA neexigibila sau nedeductibila").
Astfel, societatea a avut acitivitate, exista TVA deductibil si colectat, insa nu a avut incasari.
Intrucat in trimestrul IV 2012, in decontul de TVA nu au existat operatiuni, s-a considerat a fi scoasa din evidenta platitorilor de TVA din oficiu de catre ANAF.
Vom vedea astfel care este solutia corecta pentru aceasta societate.
Solutia consultantului: In situatia prezentata de dvs., consider ca anularea din oficiu nu este corecta deoarece exista dovada realizarii de operatiuni din sfera de aplicare a TVA prin raportarea valorii acestora la randul A si B destinat operatiunilor neexigibile ca efect al inregistrarii in sistemul TVA la incasare.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Impozit minim global Multumim pentru raspunsul acordat, dar ne-ar ajuta inca cateva precizari. In cazul nostru anul financiar 2024 a inceput cu data de 01.07.2024 si se termina cu data de 30.06.2025....citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Eroare SAF-T Clientii firmei sunt persoane fizice straine, intracomunitare si extracomunitare, al caror CNP sau NIF nu sunt cunoscute, doar adresa, localitatea si tara. Am primit urmatoarea...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
In mod sigur, programul informatic al A.N.A.F. pentru selectarea persoanelor impozabile care se incadreaza in prevederile art. 153 alin. (9) lit. e) cu scopul anularii din oficiu a codului de TVA nu are in vedere si preluarea informatiilor de la cele doua randuri mentionate, fiind creat anterior datei de 1 ianuarie 2013, data intrarii in vigoare a prevederile OMFP 1790/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 791 din 26 noiembrie 2012. De asemenea, in acest context, am in vedere si faptul ca OMFP 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare a fost emis anterior datei de 1 ianuarie 2013.
Practic, prin raportarea operatiunilor la randul A si B societatea pe care o reprezentati nu se incadreaza in prevederile art. 153 alin. (9) lit. e) din Codul fiscal " Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol: ......daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic." deoarece au fost raportate achizitii si livrari de bunuri/servicii.
Va recomand sa va adresati organului fiscal competent in vederea solicitarii reinregistrarii in scopuri de TVA pentru a nu suporta, pe termen lung, consecintele prevederilor art. 11 alin. (1^3). Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila este obligata sa emita facturi cu TVA colectata, dar fara a avea drept de deducere pentru suma TVA deductibila aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile in cadrul aceleiasi perioade fiscale.
Obligatia de colectare a TVA si interdictia de exercitare a dreptului de deducere a TVA este reglementata prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" alin. (1^3) din Codul fiscal " (1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.".
Reinregistrarea se poate efectua doar in cadrul unui termen de 180 de zile de la data anularii. In acest sens, am in vedere prevederile art. 153 alin. (9^1) lit. d) " ......Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA astfel:.... d) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA.
Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. In situatia in care persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.".
Prin acelasi articol, alin. (9^1) lit. d) se reglementeaza in mod expres faptul ca " Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3)."
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Diferente de curs valutar
Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de aproximativ 300 lei. Aceasta diferenta am inregistrat-o astfel: 665 = 401, cu 300 lei. Valoarea de 300 lei o inregistrez in D300 si D390, aferente lunii ianuarie 2025?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Export in afara UE
Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste livrarea directa din Romania catre Rusia. Precizam ca clientul (firma din Ungaria) va fi responsabil de transportul produselor catre destinatia finala, Rusia. Avand in vedere atat prevederile din legislatia vamala, cat si din legislatia fiscala (TVA) privind exporturile de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << CMI. D700
Intrebare: 1. In anul 2019, se infiinteaza, in baza documentelor depuse la ANAF, G.A. - medic dentist. Prin aceasta entitate (profesiune liberala) se desfasurau activitati stomatologice in baza contractelor de colaborare cu alte cabinete medicale. 2. In luna octombrie 2023, reprezentantul G.A. - medic dentist inchiriaza un cabinet medical pe care il autorizeaza (DSP, CMSR) pentru desfasurarea de servicii stomatologice in cabinetul propriu. Prin CMI nu se mai putea derula activitatea de colaborare. 3....
vezi AICI raspunsul specialistilor << TVA. Vanzare imobil persoana fizica
Intrebare: In luna octombrie 2024, o persoana fizica achizitioneaza de la un dezvoltator imobiliar un apartament in stadiul de construire. Nefiind intabulat, se incheie un contract de promisiune de vanzare pentru suma de 280.000 lei cu TVA inclus de 9%. In februarie 2025, persoana fizica doreste sa vanda aceasta promisiune de vanzare (sa cedeze investitia, imobilul achizitionat) catre o alta persoana fizica cu un profit de 150.000 lei. Imobilul inca nu este intabulat in acest moment. 1. Pentru aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Evidentiere dobanda stabilita in instanta. Plata esalonata
Intrebare: Prin sentinta definitiva a fost stabilit dreptul de incasare a unei creante de la un tert. Totodata, pentru creanta ce a facut obiectul dosarului in instanta a fost calculata si stabilita o dobanda, in suma de aproximativ 2.000.000 lei. Unitatea noastra s-a adresat unui executor judecatoresc pentru incasarea debitului, cat si a dobanzii, pentru sumele stabilite prin hotararea judecatoreasca. A fost emis un titlu executoriu pentru sumele respective. Dupa emiterea titlului executoriu, unitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<