Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anunt pentru membrii CECCAR: detalii despre Legea pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor

03-Feb-2020
7934

Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR), filiala Bucuresti, reaminteste membrilor sai faptul ca la data de 18 iulie 2019 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului care abroga Legea nr. 656/2002.

Potrivit prevederilor art.60 (3) din lege, entitatile raportoare sunt obligate sa se conformeze tuturor obligatiilor ce le revin, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a legii, respectiv 21 ianuarie 2020.

Intra sub incidenta Legii nr. 129/2019 entitatile prevazute la art. 5 din Legea nr. 129/2019, respectiv:
a) “institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila;


f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) agentii imobiliari;
i) alte entitati si persoane fizice care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
(2) Fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (1), agentii si distribuitorii institutiilor emitente de moneda electronica si institutiilor de plata, inclusiv cei ai institutiilor din alte state membre care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei ori punctul central de contact, dupa caz, respecta obligatiile legale in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.
(3) in aplicarea alin. (2), institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata le impun contractual agentilor si distribuitorilor prin care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei conformarea la prevederile din prezenta lege si din reglementarile emise in aplicarea acesteia si stabilesc mecanismele de conformare”. 

Citeste si:

Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor: Entitatile raportoare care au obligatii conform Legii nr.129/2019

CECCAR Bucuresti enumera o parte dintre cele mai importante obligatii instituite de noul act normativ, precum:

1. Obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019

Conform art. 23 entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe astfel de persoane, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

Sunt exceptate de la desemnare si comunicare persoanele fizice care au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatile raportoare prevazute la art. 5 lit. i).

Persoanele prevazute la art. 5 lit. i) au obligatiile legale (de raportare numerar, de identificare a clientelei, de intocmire norme si politic interne etc) cu privire la respectivele operatiuni, fara a desemna o persoana.

Persoanele care nu se regasesc in lista exhaustiva de la art. 5 din lege nu au nicio obligatie referitor la acest domeniu.

Neindeplinirea obligatiei de desemnare atrage o amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei pentru persoanele fizice, in timp ce pentru persoanele juridice, amenzii de mai sus i se adauga 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

Desemnarea unei persoane in relatia cu Oficiul, obligatie prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, se realizeaza exclusiv in format electronic, prin accesarea site-ului institutiei - rubrica ”Desemnare persoana si raportare on-line” - subrubrica ”Desemnare persoana si raportare on-line” si parcurgerea etapelor in vederea obtinerii unui cont in Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD).

Pentru entitatile raportoare care au desemnat una sau mai multe persoane in relatia cu Oficiul inaintea intrarii in vigoare a Legii nr. 129/2019 sau nu mai au dovada transmiterii documentului privind desemnarea persoanei, se recomanda retransmiterea informatiilor in temeiul Legii nr. 129/2019, exclusiv in format electronic, prin parcurgerea etapelor in vederea obtinerii unui cont in Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD).

Obligatia prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, de desemnare a unei persoane in relatia cu Oficiul, trebuie indeplinita de insasi entitatea careia ii revine respectiva obligatie.

2. Declararea beneficiarului real al persoanelor juridice

Societatile supuse obligatiei de inregistrare la Registrul Comertului trebuie sa depuna o declaratie pe proprie raspundere privind beneficiarul real al persoanei juridice. Declaratia se depune in 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale sau in 15 zile de la aparitia oricarei modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real.

Primul termen pentru depunerea acestei declaratii este 21 iulie 2020, iar sanctiunea pentru nerespectatea obligatiei poate ajunge la 10.000 lei si dizolvarea societatii.

3. Obligatia de raportare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

  • Obligatia de raportare a tranzactiilor suspecte (art. 6);
  • Obligatia de raportare a unor tranzactii care nu prezinta indicatori de suspiciune (art. 7), respectiv :

- raportarea tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro;
- raportarea transferurilor externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, realizata exclusiv de catre institutiile de credit si institutiile financiare definite conform legii;
- raportarea transferurilor de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro, realizata exclusiv de catre entitatile prin intermediul carora se realizeaza activitatea de remitere de bani. 

Raportarea tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, nu exclude si raportarea acestora ca tranzactii suspecte, daca exista indicatori de suspiciune, conform art. 6 din lege.

Raportarea catre Oficiu a tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, efectuate de catre clientii entitatilor mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine clientilor insisi si nu expertului contabil, contabilului autorizat, care ii acorda consultanta contabila, fiscala, financiara sau de afaceri.

In situatia in care, din verificarile realizate cu privire la activitatile clientilor proprii, rezulta indicatori de suspiciune conform art. 6 din lege, entitatile mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 au obligatia transmiterii unui raport de tranzactii suspecte.

4. Obligatia de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor
- Obligatii decurgand din procedura raportarii (art. 8-9);
- Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei
- Obligatii decurgand din utilizarea unor terte parti (art. 18);
- Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19);
- Obligatia pastrarii documentelor care atesta aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (art. 21);
- Obligatia identificarii si evaluarii riscurilor (art. 25);
- Obligatia de a comunica Oficiului datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege (art. 26).
Concret, trebuie elaborate si puse efectiv in aplicare, de catre toate entitatile raportoare prevazute la art. 5 lit. e), masuri:
• in materie de cunoastere a clientelei;
• in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
• in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
• in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
• de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
Conform Legii nr. 656/2002 obligatia de intocmire a politicilor si normelor in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului revenea organismului de autoreglementare (art 20 alin. 2). in prezent toate entitatile raportoare de la art. 5 lit. e) au obligatia de a intocmi aceste norme personal, indiferent daca au sau nu personalitate juridica (art 24 din Legea nr. 129/2019).
Conform art. 59 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, CECCAR va elabora reglementari sectoriale in vederea aplicarii legii, iar obligatia de intocmire de norme si politici interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor revine fiecarei entitati raportoare mentionata la art. 5 lit. e) din lege, acestea fiind intocmite in functie de natura si volumul activitatii desfasurate de fiecare.

Sursa: CECCAR Bucuresti

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anunt pentru membrii CECCAR: detalii despre Legea pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor":
Rating:

Nota: 2.95 din 10 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016