Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anunt pentru membrii CECCAR: detalii despre Legea pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor

03-Feb-2020
6838

Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR), filiala Bucuresti, reaminteste membrilor sai faptul ca la data de 18 iulie 2019 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului care abroga Legea nr. 656/2002.

Potrivit prevederilor art.60 (3) din lege, entitatile raportoare sunt obligate sa se conformeze tuturor obligatiilor ce le revin, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a legii, respectiv 21 ianuarie 2020.

Intra sub incidenta Legii nr. 129/2019 entitatile prevazute la art. 5 din Legea nr. 129/2019, respectiv:
a) “institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila;


f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) agentii imobiliari;
i) alte entitati si persoane fizice care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
(2) Fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (1), agentii si distribuitorii institutiilor emitente de moneda electronica si institutiilor de plata, inclusiv cei ai institutiilor din alte state membre care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei ori punctul central de contact, dupa caz, respecta obligatiile legale in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.
(3) in aplicarea alin. (2), institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata le impun contractual agentilor si distribuitorilor prin care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei conformarea la prevederile din prezenta lege si din reglementarile emise in aplicarea acesteia si stabilesc mecanismele de conformare”. 

Citeste si:

Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor: Entitatile raportoare care au obligatii conform Legii nr.129/2019

CECCAR Bucuresti enumera o parte dintre cele mai importante obligatii instituite de noul act normativ, precum:

1. Obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019

Conform art. 23 entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe astfel de persoane, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

Sunt exceptate de la desemnare si comunicare persoanele fizice care au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatile raportoare prevazute la art. 5 lit. i).

Persoanele prevazute la art. 5 lit. i) au obligatiile legale (de raportare numerar, de identificare a clientelei, de intocmire norme si politic interne etc) cu privire la respectivele operatiuni, fara a desemna o persoana.

Persoanele care nu se regasesc in lista exhaustiva de la art. 5 din lege nu au nicio obligatie referitor la acest domeniu.

Neindeplinirea obligatiei de desemnare atrage o amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei pentru persoanele fizice, in timp ce pentru persoanele juridice, amenzii de mai sus i se adauga 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

Desemnarea unei persoane in relatia cu Oficiul, obligatie prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, se realizeaza exclusiv in format electronic, prin accesarea site-ului institutiei - rubrica ”Desemnare persoana si raportare on-line” - subrubrica ”Desemnare persoana si raportare on-line” si parcurgerea etapelor in vederea obtinerii unui cont in Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD).

Pentru entitatile raportoare care au desemnat una sau mai multe persoane in relatia cu Oficiul inaintea intrarii in vigoare a Legii nr. 129/2019 sau nu mai au dovada transmiterii documentului privind desemnarea persoanei, se recomanda retransmiterea informatiilor in temeiul Legii nr. 129/2019, exclusiv in format electronic, prin parcurgerea etapelor in vederea obtinerii unui cont in Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD).

Obligatia prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, de desemnare a unei persoane in relatia cu Oficiul, trebuie indeplinita de insasi entitatea careia ii revine respectiva obligatie.

2. Declararea beneficiarului real al persoanelor juridice

Societatile supuse obligatiei de inregistrare la Registrul Comertului trebuie sa depuna o declaratie pe proprie raspundere privind beneficiarul real al persoanei juridice. Declaratia se depune in 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale sau in 15 zile de la aparitia oricarei modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real.

Primul termen pentru depunerea acestei declaratii este 21 iulie 2020, iar sanctiunea pentru nerespectatea obligatiei poate ajunge la 10.000 lei si dizolvarea societatii.

3. Obligatia de raportare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

  • Obligatia de raportare a tranzactiilor suspecte (art. 6);
  • Obligatia de raportare a unor tranzactii care nu prezinta indicatori de suspiciune (art. 7), respectiv :

- raportarea tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro;
- raportarea transferurilor externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, realizata exclusiv de catre institutiile de credit si institutiile financiare definite conform legii;
- raportarea transferurilor de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro, realizata exclusiv de catre entitatile prin intermediul carora se realizeaza activitatea de remitere de bani. 

Raportarea tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, nu exclude si raportarea acestora ca tranzactii suspecte, daca exista indicatori de suspiciune, conform art. 6 din lege.

Raportarea catre Oficiu a tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, efectuate de catre clientii entitatilor mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine clientilor insisi si nu expertului contabil, contabilului autorizat, care ii acorda consultanta contabila, fiscala, financiara sau de afaceri.

In situatia in care, din verificarile realizate cu privire la activitatile clientilor proprii, rezulta indicatori de suspiciune conform art. 6 din lege, entitatile mentionate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 au obligatia transmiterii unui raport de tranzactii suspecte.

4. Obligatia de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor
- Obligatii decurgand din procedura raportarii (art. 8-9);
- Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei
- Obligatii decurgand din utilizarea unor terte parti (art. 18);
- Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19);
- Obligatia pastrarii documentelor care atesta aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (art. 21);
- Obligatia identificarii si evaluarii riscurilor (art. 25);
- Obligatia de a comunica Oficiului datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege (art. 26).
Concret, trebuie elaborate si puse efectiv in aplicare, de catre toate entitatile raportoare prevazute la art. 5 lit. e), masuri:
• in materie de cunoastere a clientelei;
• in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
• in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
• in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
• de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
Conform Legii nr. 656/2002 obligatia de intocmire a politicilor si normelor in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului revenea organismului de autoreglementare (art 20 alin. 2). in prezent toate entitatile raportoare de la art. 5 lit. e) au obligatia de a intocmi aceste norme personal, indiferent daca au sau nu personalitate juridica (art 24 din Legea nr. 129/2019).
Conform art. 59 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, CECCAR va elabora reglementari sectoriale in vederea aplicarii legii, iar obligatia de intocmire de norme si politici interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor revine fiecarei entitati raportoare mentionata la art. 5 lit. e) din lege, acestea fiind intocmite in functie de natura si volumul activitatii desfasurate de fiecare.

Sursa: CECCAR Bucuresti

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anunt pentru membrii CECCAR: detalii despre Legea pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor":
Rating:

Nota: 3 din 8 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia recapitulativa 390 VIES. Cum arata noul formular.
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a supus dezbaterii publice un nou proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES)-Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare- publicat in data de 17.02.2020. Potrivit dispozitiilor art. 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care realizeaza operatiuni...» citeste mai departe aici

  • Acordarea facilitatilor in domeniul constructiilor in 2020
    • O societate are, in anul 2019 cifra afaceri totala = 1.110.682 RON, din care inchirieri = 297.637 RON, lucrari constructii = 813.051 RON, avansuri facturate pentru lucrari constructii (sold cont 419) = 60.200 lei. Poate aplica facilitatea fiscala pentru sectorul de constructii la calculul salariilor din luna dec. 2019? In anul 2020 se mentine situatia prezentata pentru anul 2019, iar pentru luna ian. 2020 situatia este urmatoarea: Cifra de afaceri totala = 88.500 lei, din care lucrari...» citeste mai departe aici

  • MFP intra in actiune: ANAF, reorganizata din temelii (Proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a publicat un Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Proiectul de Hotarare publicat marti-18 februarie – vine in aplicarea masurilor aprobate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2020 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii ANAF. De asemenea, se doreste continuarea unei restructurari mai...» citeste mai departe aici

  • Certificatul A1 - documentul care pune piedica romanilor detasati sa munceasca in alta tara UE
    • Trasa de maneca de contribuabili, ministrul Muncii – Violeta Alexandru – promite sa faca “lumina” si in privinta procedurii greoaie de eliberare a Certificatului A1 – necesar angajatilor romani, detasati intr-o alta tara europeana. Pentru eliberarea acestuia este necesar un dosar cu nu mai putin de 18 documente, care presupune mult timp si nervi tari din partea solicitantului. “Romania, tara membra UE, pare ca face tot ceea ce este posibil ca viata unui...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea principalelor documente financiar - contabile si raportarile anuale - prezentate in noul GHID ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid privind intocmirea si utilizarea principalelor documente financiar – contabile si obligatii referitoare la intocmirea raportarilor anuale intocmirea raportarilor anuale prevazute de Legea contabilitatii. Prezentul ghid se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla, dupa caz....» citeste mai departe aici

  • Modele de subiecte si rezolvari CECCAR. Promovati cu brio examenul de acces la stagiu CECCAR din 2-4 octombrie
    • Anul acesta este momentul sa deveniti expert contabil! De ce sa mai amanati, cand puteti avea acces la functii mai bine platite si va puteti urma drumul catre succes in cariera? Desigur, pregatirea pentru examenul de acces la stagiu CECCAR nu este usoara. Programa de examen este stufoasa, iar concurenta este acerba. DAR… Aveti acum la indemana cel mai eficient instrument: Examen CECCAR 2020. 100 de Subiecte rezolvate!" ...click aici pentru detalii complete despre pachet >> Examenul CECCAR...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016