Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[MONOGRAFIE] Asociere in participatiune si reglementari cheie

14-Aug-2025
12956
[MONOGRAFIE] Asociere in participatiune si reglementari cheie

Asocierea in participatiune este o forma de colaborare frecvent utilizata in mediul de afaceri, reglementata de Codul civil. Iar in continuarea acestui articol vom vedea o prezentare generala a acestei structuri, evidentiind principalele aspecte juridice, fiscale si contabile care trebuie avute in vedere de catre partile implicate.

Ce presupune asocierea in participatiune

Asocierea in participatiune este definita, potrivit prevederilor art. 1949 si urmatoarele din Codul civil, ca fiind contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde.

Obiectul asocierii in participatiune poate consta dintr-o anumita operatiune sau din totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana. Contractul de asociere in participatie nu are personalitate juridica si se probeaza numai prin inscris (art 1950 si 1951 din Codul civil).

Asociatii raman proprietarii bunurilor puse la dispozitia asociatiei:

  • Ei pot conveni ca bunurile aduse in asociere, precum si cele obtinute in urma folosirii acestora sa devina proprietate comuna;
  • Bunurile puse la dispozitia asocierii pot trece, in tot sau in parte, in proprietatea unuia dintre asociati pentru realizarea obiectului asocierii, in conditiile convenite prin contract si cu respectarea formalitatilor de publicitate prevazute de lege;
  • Asociatii pot stipula redobandirea in natura a bunurilor prevazute mai sus la incetarea asocierii;

Asociatii, chiar actionand pe contul asocierii, contracteaza si se angajeaza in nume propriu fata de terti:
  • Cu toate acestea, daca asociatii actioneaza in aceasta calitate fata de terti sunt tinuti solidar de actele incheiate de oricare dintre ei;
  • Asociatii exercita toate drepturile decurgand din contractele incheiate de oricare dintre ei, dar tertul este tinut exclusiv fata de asociatul cu care a contractat, cu exceptia cazului in care acesta din urma a declarat calitatea sa la momentul incheierii actului;
  • Orice clauza din contractul de asociere care limiteaza raspunderea asociatilor fata de terti este inopozabila acestora;
  • Orice clauza care stabileste un nivel minim garantat de beneficii pentru unul sau unii dintre asociati este considerata nescrisa'
  • Cu exceptia dispozitiilor prevazute la art. 1.949-1.953, conventia partilor determina forma contractului, intinderea si conditiile asocierii, precum si cauzele de dizolvare si lichidare a acesteia.

Esential pentru contabili!
Am selectat pentru tine monografiile contabile care pun cel mai des probleme in practica in aceasta perioada.In total sunt 72 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa, conforme cu ultimele modificari din Codul fiscal, foarte usor de urmarit si inteles, detalii AICI>>

Din punct de vedere contabil, operatiunile realizate in cadrul contractelor de asociere sunt prevazute de Omfp nr. 1802/2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare la art. 4 din partea introductiva si pct. 424 si urmatoarele.

Acestea stabilesc ca:

evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii cat si in contabilitatea fiecarei parti contractante,

societatea care conduce evidenta asocierii in participatie intocmeste balanta de verificare, distinct de cea a activitatii proprii,

evidenta decontarilor din aceste operatiuni, respectiv a veniturilor si cheltuielilor realizate, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se face cu ajutorul ct. 458 Decontari din operatii in participatie, distinct pe cele doua analitice,

decontul (cod 14-4-14) este reglementat prin Omfp nr. 2634/2015 privind documentele financiar bancare),

in situatiile financiare anuale ale entitatii care conduce evidenta asocierii se inscriu bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor si a datoriilor asocierii in participatiune.

Obligatia inregistrarii veniturilor si cheltuielilor aferente activitatilor desfasurate in cadrul asocierii respective, revine persoanei juridice conform prevederilor art. 125 alin. 7 - 9 din Codul fiscal.

Asocierea in participatie din punct de vedere juridic

Din punct de vedere juridic, asocierea in participatie se caracterizeaza astfel:

  • se realizeaza obligatoriu in baza unui contract in forma scrisa;
  • nu are personalitate juridica;
  • bunurile puse la dispozitia asocierii, raman de regula in proprietatea asociatilor, dar prin contractul de asociere se pot conveni si alte situatii din cele prevazute la art.1952 din Codul civil.

Asocierea in participatie din punct de vedere fiscal

Dpdv fiscal, prin prevederile art.125, alin.2) din Codul fiscal se dispun reguli privind asocierile fara personalitate juridica, astfel:

In cadrul fiecarei asocieri fara personalitate juridica, constituita potrivit legii, asociatii au obligatia sa incheie contracte de asociere in forma scrisa, la inceperea activitatii, care sa cuprinda inclusiv date referitoare la:
a) partile contractante;

Esential pentru contabili!
Am selectat pentru tine monografiile contabile care pun cel mai des probleme in practica in aceasta perioada.In total sunt 72 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa, conforme cu ultimele modificari din Codul fiscal, foarte usor de urmarit si inteles, detalii AICI>>

b) obiectul de activitate si sediul asociatiei;
c) contributia asociatilor in bunuri si drepturi;
d) cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzatoare contributiei fiecaruia;
e) desemnarea asociatului care sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice;
f) conditiile de incetare a asocierii. Contributiile asociatilor conform contractului de asociere nu sunt considerate venituri pentru asociatie. Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea contractelor, in cazul in care acestea nu cuprind datele solicitate conform prezentului alineat.

Obligatiile fiscale si monografiile contabile in cazul unei asocieri in participatiune

In continuare vom vedea care sunt obligatiile fiscale si monografiile contabile in cazul unei asocieri in participatiune.

Avem acest caz concret. Se asociaza un SRL, platitor de tva, microintreprindere, cu un PFA, 70 % respectiv 30%. Ce obligatii fiscale are persoana juridica in calitate de administrator al acestei asociatii? Ce obligatii fiscale are persoana fizica? Se inregistreaza la ANAF acest contract? Ce inregistrari contabile va face societatea atat in cazul unui profit cat si in cazul unei pierderi?

Esential pentru contabili!
Am selectat pentru tine monografiile contabile care pun cel mai des probleme in practica in aceasta perioada.In total sunt 72 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa, conforme cu ultimele modificari din Codul fiscal, foarte usor de urmarit si inteles, detalii AICI>>

Conform datelor prezentate, rezulta ca se doreste incheierea unui contract de asociere in participatiune intre o societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor si o persoana fizica autorizata, care vizeaza activitati din domeniul lucrarilor de constructii si care, probabil, se incadreaza in codul CAEN 4221.

Obligatia inregistrarii veniturilor si cheltuielilor aferente activitatilor desfasurate in cadrul asocierii respective, revine persoanei juridice conform prevederilor art. 125 alin. 7 - 9 din Codul fiscal. In acest caz se aplica prevederile titlului III din Codul fiscal, in sensul ca impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se plateste de catre persoana juridica potrivit regulilor prevazute pentru microintreprinderi si reprezinta impozit final. Pierderile nu se compenseaza si nu se reporteaza, iar persoana fizica nu are obligatii fiscale.

Declararea veniturilor din asociere se efectueaza cu ajutorul formularului 204 Declaratie anuala de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale" aprobat prin Opanaf nr. 470/2021.

Daca persoana juridica/societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, indiferent de modalitatea de stabilire a venitului net pentru activitatea desfasurata de PFA, aceasta distribuie un venit netsau o pierdere neta asociatului persoana fizica autorizata proportional cu cota procentuala de participare corespunzatoare contributiei (30% in cazul de fata), conform contractului de asociere.

Ca urmare, persoana fizica titulara a PFA nu trebuie sa declare veniturile (nete) obtinute din asociere prin declaratia unica si sa plateasca impozit pe venit deoarece obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine societatii, impozitul fiind final.

Persoanei fizice ii revine obligatia depunerii declaratiei unice pentru contributia de sanatate (CASS) deoarece obtine venituri din asocierea cu o persoana juridica, pentru care ii sunt aplicabile prevederile art. 155 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal. Daca aceste venituri, cumulate cu alte venituri realizate depasesc plafonul de 12 salarii de baza minime brute pe tara, persoana fizica va datora CASS si va avea obligatia depunerii declaratiei unice completate la aceasta sectiune.

Rezumand, au loc urmatoarele operatiuni:
- la data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor,precum si a datoriilor asocierii in participatie, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii,
- imobilizarile care sunt aduse ca aport raman evidentiate in contabilitatea proprietarilor,
- amortizarea mijloacelor fixe se calculeaza de catre persoana juridica care le detine in proprietate iar ulterior cheltuiala cu amortizarea se transmite coparticipantului care tine evidenta operatiilor in participatie conform contractului,
- evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 Decontari din operatiuni in participatie, analitic distinct pe fiecare coparticipant,
- evidenta decontarilor din operatiuni in asocieri in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se realizeaza cu ajutorul contului 458 Decontari din operatiuni in participatie .

Contul 458 este un cont bifunctional prin debitul caruia se inregistreaza cheltuielile si sumele transferate asociatilor (conturile 601 la 681, 5121, 5311) si care se crediteaza cu veniturile transferate asociatilor (701 la 781), precum si alte sume primite de la asociati pe parcursul asocierii.
Contul 4581 se inchide la incheierea asocierii.

Pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata revin asociatului care conduce evidenta asocierii in participatiune, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii.

Societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balante de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii.

Potrivit prevederilor taxei pe valoarea adaugata, art. 269 din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal si al normelor metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016, pct. 102, asociatul care tine evidenta asocierii (titularul) efectueaza achizitiile asocierii pe numele sau si emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere, urmand ca numai veniturile si cheltuielile sa fie atribuite fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere.

Membrii asocierii trebuie sa transmita asociatului titular o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii, iar in cazul altor bunuri decat cele de capital sau in cazul serviciilor, o copie de pe facturile de achizitie.

In prezentarea acestor reglementari legale mai mentionam ca, in cazul operatiunilor de asociere nu se emit facturi catre celalalt coparticipant deoarece in contabilitatea asocierilor fundamentala este decontarea de venituri si cheltuieli si nu refacturari sau alte operatii.Monografia contabila pentru societatea platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor este una obisnuita si nu una specifica asocierilor in participatiune, deoarece. Asa cum s-a mentionat, profitul si pierderea din asociere se imparte intre cele doua persoane in cotele de participare la asociere.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016