Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Bonus pentru achizitii intracomunitare. Cum tratam factura emisa de cumparator in numele furnizorului?

09-Sep-2014
2652
Analiza de mai jos porneste de la situatia in care o firma din Romania achizitioneaza din UE marfa. Trimestrial, firma din Romania factureaza catre firma din UE un bonus achizitii. Vom vedea cum se emite factura din punct de vedere TVA.

Bonus-ul este o reducere comerciala acordata de furnizor cumparatorului, ulterior vanzarii bunurilor, respectand anumite criterii de acordare, stabilite prin contractul de vanzare cumparare. De regula, pentru reducerea comerciala acordata, furnizorul intracomunitar emite un document denumit "credit-note" conform prevederilor legislatiei fiscale aplicabile in statul sau. Prin acest document, se reduce suma de plata datorata de cumparator furnizorului sau. Documentul "credit-note" trebuie sa cuprinda, cel putin urmatoarele informatii:
- valoarea bunurilor livrate intr-o anumita perioada ca baza de calcul a reducerii comerciale acordate;
- factura sau facturile initiale;
- motivul acordarii reducerii.
Documentul credit note este similar unei facturi de stornare, totala sau partiala a valorii facturii/facturilor emise anterior. In lipsa acestui document emis de furnizor, cumparatorul poate emite factura de reducere comerciala in numele furnizorului sau, daca prin contract sau printr-un mesaj se prevede astfel.

Posibilitatea de emitere a facturii de catre un cumparator din Romania in numele furnizorului sau prestatorului este reglementata in mod expres prin art. 155 alin. (17) din Codul fiscal
" Pot fi emise facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme;" si punctul 73 alin. (1) din normele de aplicare ale Codului
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

Astfel, factura se poate intocmi de catre cumparatorul din Romania numai daca sunt respectate urmatoarele conditii reglementate prin normele de aplicare ale art. 155 alin. (17) de la pct. 73:

1) partile incheie un acord prealabil prin care se prevede aceasta procedura de facturare. Acordul prealabil este acordul incheiat inainte de inceperea emiterii de facturi de catre client in numele si in contul furnizorului/prestatorului;
2) sa existe o procedura scrisa de acceptare a fiecarei facturi. Procedura de acceptare poate fi convenita si descrisa prin acordul prealabil incheiat ori poate fi reprezentata de primirea si prelucrarea facturii;
3) factura sa cuprinda informatiile obligatorii de la art. 155 alin. (19) sau alin. (20) din Codul fiscal
;
4) factura sa fie emisa in numele si in contul furnizorului/prestatorului de catre cumparator si trimisa furnizorului/prestatorului;
5) factura sa fie inregistrata in jurnalul de vanzari de catre furnizor/prestator, daca este inregistrat in Romania conform art. 153 din Codul fiscal
.

In situatia in care reducerea se acorda pentru mai multe achizitii efectuate in cadrul unei perioade determinate de timp (o luna, trimestru, semestru, an), este recomandabil sa atasati facturii emise, modul de calcul al reducerii comerciale primite din partea furnizorului.

Avand in vedere faptul ca factura astfel emisa este destinata diminuarii valorii achizitiilor efectuate, este recomandabil ca numarul facturii/facturilor respective sa fie alocat din alta plaja de numere decat plaja de numere destinata operatiunilor de vanzare, specifice obiectului de activitate al cumparatorului. Acest aspect trebuie precizat in procedura interna proprie de emitere a facturilor la care se face referire prin O.M.F.P. nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata. Fiind o factura emisa de cumparator in numele furnizorului, cumparatorul trebuie sa inscrie la rubrica "furnizor", in stanga sus, denumirea si datele de identificare ale acestuia, iar la cumparator, in dreapta sus, denumirea si datele sale de identificare, similar unei facturi emise de furnizorul sau. Pe factura astfel emisa se inscrie:

- valoarea reducerii primite de la furnizor, cu acordul acestuia, valoare determinata pe baza de calcule, conform unei situatii atasate. Suma se inscrie cu semnul minus;
- valoarea TVA, zero;
- motivul acordarii reducerii;
- o referire la factura initiala sau la facturile anterioare in situatia in care acestea nu sunt enumerate in situatia privind modul de calcul al reducerilor;
- contractul de vanzare-cumparare incheiat cu furnizorul.

Factura poate fi emisa si in euro, caz in care pentru inregistrarea in evidenta contabila se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii daca bonusul este acordat, de exemplu, in procente, pentru volumul total al tranzactiilor efectuate intr-o perioada determinata, de exemplu 3 luni. Daca bonusul este acordat pentru stingerea unei reclamatii calitative cu privire la bunuri defecte, se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data facturii care a stat la baza livrarii bunurilor respective.

Practic, aceasta factura emisa de catre cumparator in numele furnizorului este un document pentru inregistrarea ajustarii bazei de impozitare a achizitiilor efectuate anterior. Aceasta ajustare a bazei de impozitare se inregistreaza contabil si se evidentiaza fiscal in luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei aferenta acestei operatiuni, altfel spus, in luna in care primeste documentul "credit note" sau se emite factura in numele furnizorului. Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt:

- in negru:
401 = 609
"Furnizori" "Reduceri comerciale primite"
- in rosu:
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"

Declararea fiscala si informativa a unei ajustari de valoarea se efectueaza in luna in care intervine exigibilitatea taxei. Deci, la primirea sau la emiterea documentului de reducere, parcurgeti urmatoarele etape:

1. evidentiati operatiunea cu semnul minus in jurnalele specifice de TVA, corespunzator inregistrarilor contabile efectuate, astfel:
- in jurnalul pentru vanzari corespunzator rulajului creditor al contului 4427;
- in jurnalul pentru cumparari corespunzator rulajului debitor al contului 4426.

2. raportati cu semnul minus informatiile preluate din evidenta fiscala in:
- declaratia cod 390 cu simbolul A pentru furnizorul care a acordat reducerea;
- decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:

- randul 5 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara. Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 401. "Furnizori" iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- randul 18 cu preluarea sumei la randul 18.1 . Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 609 "Reduceri comerciale primite" iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Bonus pentru achizitii intracomunitare. Cum tratam factura emisa de cumparator in numele furnizorului?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.