Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bonus pentru achizitii intracomunitare. Cum tratam factura emisa de cumparator in numele furnizorului?

09-Sep-2014
9472
Analiza de mai jos porneste de la situatia in care o firma din Romania achizitioneaza din UE marfa. Trimestrial, firma din Romania factureaza catre firma din UE un bonus achizitii. Vom vedea cum se emite factura din punct de vedere TVA.

Bonus-ul este o reducere comerciala acordata de furnizor cumparatorului, ulterior vanzarii bunurilor, respectand anumite criterii de acordare, stabilite prin contractul de vanzare cumparare. De regula, pentru reducerea comerciala acordata, furnizorul intracomunitar emite un document denumit "credit-note" conform prevederilor legislatiei fiscale aplicabile in statul sau. Prin acest document, se reduce suma de plata datorata de cumparator furnizorului sau. Documentul "credit-note" trebuie sa cuprinda, cel putin urmatoarele informatii:
- valoarea bunurilor livrate intr-o anumita perioada ca baza de calcul a reducerii comerciale acordate;
- factura sau facturile initiale;
- motivul acordarii reducerii.
Documentul credit note este similar unei facturi de stornare, totala sau partiala a valorii facturii/facturilor emise anterior. In lipsa acestui document emis de furnizor, cumparatorul poate emite factura de reducere comerciala in numele furnizorului sau, daca prin contract sau printr-un mesaj se prevede astfel.

Posibilitatea de emitere a facturii de catre un cumparator din Romania in numele furnizorului sau prestatorului este reglementata in mod expres prin art. 155 alin. (17) din Codul fiscal

" Pot fi emise facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme;" si punctul 73 alin. (1) din normele de aplicare ale Codului
Astfel, factura se poate intocmi de catre cumparatorul din Romania numai daca sunt respectate urmatoarele conditii reglementate prin normele de aplicare ale art. 155 alin. (17) de la pct. 73:

1) partile incheie un acord prealabil prin care se prevede aceasta procedura de facturare. Acordul prealabil este acordul incheiat inainte de inceperea emiterii de facturi de catre client in numele si in contul furnizorului/prestatorului;
2) sa existe o procedura scrisa de acceptare a fiecarei facturi. Procedura de acceptare poate fi convenita si descrisa prin acordul prealabil incheiat ori poate fi reprezentata de primirea si prelucrarea facturii;
3) factura sa cuprinda informatiile obligatorii de la art. 155 alin. (19) sau alin. (20) din Codul fiscal
;
4) factura sa fie emisa in numele si in contul furnizorului/prestatorului de catre cumparator si trimisa furnizorului/prestatorului;
5) factura sa fie inregistrata in jurnalul de vanzari de catre furnizor/prestator, daca este inregistrat in Romania conform art. 153 din Codul fiscal
.

In situatia in care reducerea se acorda pentru mai multe achizitii efectuate in cadrul unei perioade determinate de timp (o luna, trimestru, semestru, an), este recomandabil sa atasati facturii emise, modul de calcul al reducerii comerciale primite din partea furnizorului.

Avand in vedere faptul ca factura astfel emisa este destinata diminuarii valorii achizitiilor efectuate, este recomandabil ca numarul facturii/facturilor respective sa fie alocat din alta plaja de numere decat plaja de numere destinata operatiunilor de vanzare, specifice obiectului de activitate al cumparatorului. Acest aspect trebuie precizat in procedura interna proprie de emitere a facturilor la care se face referire prin O.M.F.P. nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata. Fiind o factura emisa de cumparator in numele furnizorului, cumparatorul trebuie sa inscrie la rubrica "furnizor", in stanga sus, denumirea si datele de identificare ale acestuia, iar la cumparator, in dreapta sus, denumirea si datele sale de identificare, similar unei facturi emise de furnizorul sau. Pe factura astfel emisa se inscrie:

- valoarea reducerii primite de la furnizor, cu acordul acestuia, valoare determinata pe baza de calcule, conform unei situatii atasate. Suma se inscrie cu semnul minus;
- valoarea TVA, zero;
- motivul acordarii reducerii;
- o referire la factura initiala sau la facturile anterioare in situatia in care acestea nu sunt enumerate in situatia privind modul de calcul al reducerilor;
- contractul de vanzare-cumparare incheiat cu furnizorul.

Factura poate fi emisa si in euro, caz in care pentru inregistrarea in evidenta contabila se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii daca bonusul este acordat, de exemplu, in procente, pentru volumul total al tranzactiilor efectuate intr-o perioada determinata, de exemplu 3 luni. Daca bonusul este acordat pentru stingerea unei reclamatii calitative cu privire la bunuri defecte, se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data facturii care a stat la baza livrarii bunurilor respective.

Practic, aceasta factura emisa de catre cumparator in numele furnizorului este un document pentru inregistrarea ajustarii bazei de impozitare a achizitiilor efectuate anterior. Aceasta ajustare a bazei de impozitare se inregistreaza contabil si se evidentiaza fiscal in luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei aferenta acestei operatiuni, altfel spus, in luna in care primeste documentul "credit note" sau se emite factura in numele furnizorului. Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt:

- in negru:
401 = 609
"Furnizori" "Reduceri comerciale primite"
- in rosu:
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"

Declararea fiscala si informativa a unei ajustari de valoarea se efectueaza in luna in care intervine exigibilitatea taxei. Deci, la primirea sau la emiterea documentului de reducere, parcurgeti urmatoarele etape:

1. evidentiati operatiunea cu semnul minus in jurnalele specifice de TVA, corespunzator inregistrarilor contabile efectuate, astfel:
- in jurnalul pentru vanzari corespunzator rulajului creditor al contului 4427;
- in jurnalul pentru cumparari corespunzator rulajului debitor al contului 4426.

2. raportati cu semnul minus informatiile preluate din evidenta fiscala in:
- declaratia cod 390 cu simbolul A pentru furnizorul care a acordat reducerea;
- decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:

- randul 5 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara. Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 401. "Furnizori" iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- randul 18 cu preluarea sumei la randul 18.1 . Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 609 "Reduceri comerciale primite" iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Achizitie si amortizare licente. Monografie, aspecte fiscale si contabile

    • Achizitia unei licente informatice are un tratament contabil si fiscal diferit in functie de caracteristicile licentei – in special durata de utilizare si scopul acesteia. In acest articol vom prezenta reglementarile contabile relevante, particularitatile amortizarii si o monografie detaliata pentru reflectarea corecta a acestor costuri in contabilitate.» citeste mai departe aici

  • Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative

    • Creditarea unei asociatii non-profit reprezinta o solutie viabila atunci cand organizatia se confrunta cu lipsa temporara de lichiditati sau intarzieri in obtinerea finantarilor. Aceasta practica, frecvent utilizata de membri, fondatori sau alte persoane interesate, presupune respectarea unor reglementari legale si contabile specifice. In acest articol, vom analiza cadrul legislativ aplicabil si vom prezenta o monografie contabila utila pentru o implementare corecta a acestei operatiuni in...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025

    • Incepand cu 1 august 2025, Romania va intra intr-o noua etapa fiscala, marcata de modificari semnificative care vor influenta direct mediul economic, consumatorii si bugetul de stat. Guvernul pregateste un prim val de reforme, parte a unui pachet mai amplu de masuri fiscale si bugetare, cu scopul declarat de a creste veniturile publice si de a reduce cheltuielile nejustificate. Printre schimbarile anuntate, patru masuri fiscale majore se remarca prin aplicabilitatea imediata si...» citeste mai departe aici

  • Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit

    • Gestionarea mijloacelor fixe reprezinta un aspect important al activitatii oricarei entitati economice, mai ales atunci cand acestea nu mai sunt utilizate in activitatea curenta. In astfel de cazuri, societatile pot analiza optiuni precum valorificarea, casarea sau cedarea acestora. Transferul unor mijloace fixe catre asociat, in special atunci cand acesta este o autoritate publica, ridica o serie de implicatii fiscale si contabile ce trebuie tratate cu atentie, pentru a respecta cadrul legal in...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve

    • In practica, nu este deloc neobisnuit ca firmele sa fi repartizat in anii anteriori profitul catre rezerve, mai exact, in contul 1068 „Alte rezerve”, fara a distribui imediat dividende catre asociati. Totusi, odata ce se doreste retragerea acestor sume sub forma de dividende, apare intrebarea daca este suficienta o hotarare AGA sau trebuie intocmit si un bilant interimar? In acest articol, analizam cadrul legal aplicabil, conditiile in care se poate face transferul din contul...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016