Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce obligatii privind ecotaxa au comerciantii care le achizitioneaza de la un furnizor intern?

12-Iun-2017
15596

In analiza de mai jos, facem referire la situatia in care o firma achizitioneaza ambalaje personalizate de la un furnizor intern pentru vanzare catre clienti in magazin tip pet shop. Furnizorul inscrie pe factura proforma "Conform O.M. nr. 578/2006 art.2.1.2.2. modificat prin Ordinul nr. 1032/2011, beneficiarul isi asuma obligatia de plata direct in contul AFM a ecotaxei si/sau a taxei de ambalaj aferente sacoselor si ambalajelor achizitionate daca aceste taxe nu se regasesc in prezenta proforma si daca nu sunt achitate in avans catre furnizor". Vom vedea daca exista obligatia, in calitate de comerciant, de a evidentia pe bonul fiscal ecotaxa de 0.1 lei + TVA, de a o declara si de a o plati la AFM.

Potrivit art. 9 alin. 1 lit. q din OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu ecotaxa, in valoare de 0,1 lei/bucata, aplicata pungilor si sacoselor pentru cumparaturi, cu maner integrat sau aplicat, fabricate din materiale obtinute din resurse neregenerabile trebuie evidentiata distinct pe documentele de vanzare, iar valoarea acesteia se afiseaza vizibil la punctul de vanzare, in vederea informarii consumatorilor finali.

La art. 55 din Metodologia de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu, aprobata prin OMMAP 2413/2016 se precizeaza ca operatorii economici care introduc pe piata nationala pungi si sacose pentru cumparaturi, cu maner integrat sau aplicat, care sunt supuse taxarii sunt obligati sa inscrie elementele de identificare si caracterizare prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sa evidentieze distinct ecotaxa pe documentele de vanzare.

De aici reiese ca evidentierea distincta a ecotaxei pe documentele de vanzare reprezinta o obligatie a operatorilor economici care si datoreaza ecotaxa (cei care introduc pe piata nationala pungi si sacose), nu si celor care intervin ulterior pe tot lantul de vanzare (cum ar fi, spre exemplu, taxa pe uleiuri, pentru care la art. 58 din metodologie se prevede in mod expres evidentierea distincta a taxei pe facturile de vanzare, pe tot lantul pana la consumatorul final).

In privinta persoanelor obligate la plata ecotaxei, conform art. 9 alin. 1 lit. q din OUG 196/2005 aceasta ecotaxa se incaseaza de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere.



La art. 50 din Metodologia de calcul amintita se precizeaza clar categoriile de operatori economici care datoreaza ecotaxa, si anume:

- operatorii economici care produc ambalaje de desfacere, pentru pungile si sacosele fabricate in Romania;

- operatorii economici care introduc pe piata nationala ambalaje de desfacere, pentru pungile si sacosele achizitionate din afara spatiului national.

Dupa cum se specifica la art. 54 din metodologie, acesti operatori au urmatoarele obligatii:

- sa stabileasca lunar, pe tip de material, cantitatea si numarul de pungi si sacose pentru cumparaturi, cu maner integrat sau aplicat, introduse pe piata nationala; ... 

- sa declare si sa plateasca trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului in care s-a desfasurat activitatea, cantitatile si numarul de pungi si sacose pentru cumparaturi, cu maner integrat sau aplicat.

In concluzie, societatea care are doar calitatea de comerciant, nu trebuie sa declare si sa plateasca la AFM ecotaxa pentru pungile achizitionate de la un producator/furnizor intern. Cel care trebuie sa achite aceasta ecotaxa este producatorul intern sau furnizorul intern care s-a aprovizionat din import sau din achizitii intracomunitare. Pentru ecotaxa legislatia in materie nu prevede posibilitatea transferului de responsabilitate catre alti operatori economici de la cei care datoreaza ecotaxa. Societatea comercianta, neavand ea insasi calitatea de operator economic obligat la plata ecotaxei, nu este obligata sa evidentieze distinct ecotaxa pe bonul fiscal, fiind suficienta informarea vizibila la punctul de vanzare cu privire la valoarea ecotaxei. Totusi, nimic nu impiedica societatea sa evidentieze ecotaxa in mod distinct pe bonul fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016