Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce tratament fiscal aplicam pentru deducerea TVA?

12-Feb-2013
5004
Va reamintim ca prin OUG 15/2012 prin care s-a reglementat sistemul de plata a TVA la incasare,
s-au adus urmatoarele modificari privind exercitarea dreptului de deducere a TVA si obligatia efectuarii ajustarii sumei TVA deduse, dupa cum urmeaza:


- referitor la sfera de aplicare a dreptului de deducere, reglementata in Codul fiscal prin art. 145, se impun urmatorele reguli:

1. pentru cumparatorul/beneficiarul care aplica sau nu aplica sistemul de incasare, dar efectueaza achizitii de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare se amana dreptul de deducere a TVA aferente pana la momentul platii TVA furnizorului/prestatorului TVA aferenta.

2. pentru cumparatorul/beneficiarul care aplica aplica sistemul de incasare si efectueaza achizitii de la o persoana impozabila care aplica sau nu aplica sistemul TVA la incasare:
- se amana dreptul de deducere a TVA aferente pana la momentul platii TVA furnizorului/prestatorului TVA aferenta chiar daca o parte din operatiunile realizate sunt excluse de la aplicarea sistemului (operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere, neimpozabile);

- NU se amana dreptul de deducere a TVA aferente pana la momentul platii TVA furnizorului/prestatorului TVA pentru: importuri; achizitii de bunuri/servicii pentru care se aplica regimul de taxare inversa; achizitii de bunuri/servicii pentru care se aplica masurile de simplificare.

- referitor la exercitarea dreptului de deducere, reglementata in Codul fiscal prin art. 146, se impun urmatoarele conditii: pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta taxei datorate sau achitate unei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA, cumparatorul/beneficiarul trebuie sa detina:
- o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155;
- dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre: persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare si persoanele impozabile care efectueaza achizitii de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare la momentul emiterii facturii.

- referitor la deducerea taxei pe baza de pro rata, pentru determinarea pro-rata, persoana impozabila din sistem trebuie sa aiba in vedere ca sumele de la numitor si de la numarator se determina in functie de data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei conform regulilor generale, fara a tine cont de faptul ca plata TVA se efectueaza la incasare sau deducerea se efectueaza la achitare.
- referitor la deducerea taxei de catre persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila, reglementata in Codul fiscal prin art. 147, se impun urmatoarele reguli:

1. prevederile acestui articol sunt aplicabile si de catre persoana impozabila incadrata in acest sistem;
2. pentru determinarea pro-rata sumele de la numitor si de la numarator se determina in functie de data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei conform regulilor generale.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016