Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli deductibile. Transportul angajatilor

17-Dec-2010
28527

 

Problema:
Cheltuiala cu transportul angajat ilor la si de la locul de munca (abonamente de transport in comun) este deductibila la calculul impozitului pe profit ?

E cheltuiala sociala ? Cf. art.55 alin (4) lit.a) aceste sume nu sunt incluse in veniturile salariale si deci nu sunt considerate venituri impozabile in intelesul impozitului pe venit
pentru angajat, dar dpdv al angajatorului cum sunt considerate aceste cheltuieli?
Pot deconta bonuri de carburant(benzina, motorina) ca si contravaloare a transportului? La nivelul unui abonament lunar sau inmultind nr. de km parcursi intr -o luna la si de la locul de munca * 7.5% ( sau alt procent) ?(incepand din 01.01.2011 dupa ce inceteaza masurile de austeritate si cheltuiala cu carburantul auto devi ne deductibila). In cele trei cazuri :

a) cazul in care firma si angajatorii sunt din aceeasi localitati.
b) cazul in care unii angajati sunt din alte localitati;


c) cazul in care firma este amplasata intr -o zona unde nu exista mijloace de transport in comun.

Solutie:
Angajatorul poate acorda avantaje pentru fidelizarea angaja tilor, care vor fi impozabile prin cumulare cu salariul, imbacand multiple forme. Astfel, acordarea de catre angajator de abonamente de transport, de permise de c alatorie pe diverse mijloace de transport folosite in scopul personal sunt considerate avantaje, impozabile la nivelul salariatului, potrivit pct. 70 lit. c) si d) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (4) din Codul fiscal.

In contrapartida, contravaloarea abonamentelor pe mijloacele de transport in comun pentru angajatii a caror activitate presupune deplasarea frecvent a in interiorul localitatii, nu va reprezenta avantaj impozabil fiind suportat de angajator pentru efectuarea sarcinilor de serviciu ale salariatului.

Codul fiscal delimiteaza o serie de elemente care la nivelul salariatului nu vor fi impozabile, respectiv:

- contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, in temeiul art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, astfel cum este prevazut in contractul de munca;

- distanta dus - intors de la domiciliu la locul de munc a parcurs de salariat cu vehiculul din patrimoniul angajatorului cu folosin ta mixta, pus la dispozitaia salariatului; nefiind cuprinsa la evaluarea avantajului folosirii in scop personal, potrivit pct. 79 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (4) din Codul fiscal, reprezint a element de venit neimpozabil;

- contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au domiciliul si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situa tiile in care nu se asigura locuinta sau in situatiile in care nu se suporta contravaloarea chiriei, conform legii (art. 55 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal);

- contravaloarea abonamentelor sau permiselor de c alatorie pe mijloacele de transport in comun pentru angajatii a caror activitate presupune deplasarea in interiorul localitatii.
Acestea nu reprezinta avantaje, temeiul reprezetandu-l pct 77 liniuta 1 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal).

Daca permisele de calatorie pe orice mijloace de transport sunt folosite in scop personal, acestea vor reprezenta venituri impozabile in temeiul art. 55 alin. (3) lit. f) din Codul fiscal.

La nivelul angajatorului, conform prevederilor art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat si completat de Ordonan ta Guvernului nr. 83/2004, cheltuielile cu transportul salariatilor, la si de la locul de munca, nu mai intra in categoria cheltuielilor sociale cu deductibilitate limitata. Pentru angajatoar, in temeiul pct. 23 lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate pentru transportul salariatilor la si de la locul de munca sunt sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Angajatorul este suveran a sadar in decizia privind suportarea cheltuielilor la si de la locul de munca pentru salaria tii sai, indiferent de locul unde este amplasat acesta in raport cu domiciliul salariatilor.

Astfel, pentru justificarea cheltuielilor efectuate de salariati pentru transportul de la domiciliu la locul de munca, cu mijloace comune de transport, se va intocmi un decont de cheltuieli la care vor anexa documentele justificative (abonamentele sau permisele de c alatorie), documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli.

Potrivit opiniilor emise de administratia fiscala, aceste cheltuieli sunt integral deductibile, daca se face dovada ca sunt recuperate prin pretul produselor sau tarifelor practicate de societate.

In ceea ce priveste limitarea in perioada 1 mai 2009?31 decembrie 2010 a deductibilitatii cheltuielilor privind combustibilul, acesta se aplica pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxim a autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interven tie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;

2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plat a, inclusiv pentru activitatea de taxi;

3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desf asurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

Pe cale de consecinta, in masura in care nu va apare prorogarea acestui termen, dup a data de 1 ianuarie 2011, prevederea men tionata mai sus nu va mai fi aplicabil a, putandu-se deconta cheltuielile aferente consumului de combustibil pentru vehiculele utlizate de societate. Bonurile de carburant vor putea fi utilizate si ca documente justificative care stau la baza inregistrarii cheltuielilor in contabilitate, daca vor fi stampilate si vor avea inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului .

Daca salariatul foloseste autoturismul din patrimoniul societ atii atat in interes de serviciu, cat si in interes personal, este obligatoriu completarea unei foi de parcurs, unde vor fi consemnate numarul de kilometrii parcursi in interes personal si in interes de serviciu. In cadrul determinarii distantei parcurse in interes personal (in vederea determinarii avantajului in natura) nu se va lua in considerare distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca, evidentiata in foaia de parcurs. In contrapartida, avantajul va fi calculat proportional cu numarul de kilometri parcursi in interes personal din valoarea de intrare x 1,7%, in cazul utilizarii in scop personal a vehiculelor din patrimoniul afacerii (cu folosin ta mixta), justificat cu foaia de parcurs.

In masura in care veti suporta contravaloare unui abonament lunar pentru transportul la si de la locul de munca, acesta va fi neimpozabil conform art. 55 alin. (4) lit. a) si f) din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025

    • Sistemul e-TVA a devenit un instrument esential in procesul de raportare fiscala din Romania, cu un impact direct asupra modului in care firmele isi gestioneaza obligatiile privind taxa pe valoarea adaugata. Implementat de ANAF, acest sistem se bazeaza pe precompletarea decontului de TVA, utilizand informatii colectate din surse multiple precum e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu sau SAF-T. Cu toate acestea, firmele trebuie sa fie atente: decontul precompletat nu reprezinta o obligatie fiscala in...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat

    • Intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale este esentiala pentru orice entitate, atat din perspectiva respectarii obligatiilor legale, cat si pentru reflectarea fidela a pozitiei financiare si a performantei economice. Iar alegerea tipului potrivit de bilant depinde de mai multi factori-cheie stabiliti prin reglementarile contabile in vigoare, in special OMFP 1802/2014. In continuare vom vedea o speta prin care specialistul nostru va clarifica modul de determinare a tipului de situatii...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea

    • Incepand cu 13 mai 2025, esalonarea clasica a obligatiilor fiscale cunoaste o actualizare semnificativa prin intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noua procedura aduce o serie de modificari importante, adaptate evolutiilor legislative din ultimii ani si orientate spre o administrare fiscala mai eficienta si digitalizata.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii

    • Contribuabilii care achita anticipat impozitul pe constructii vor putea, in curand, sa beneficieze efectiv de bonificatia de 10% prevazuta de Codul fiscal. ANAF a publicat un proiect de ordin care modifica formularul 100, permitand completarea distincta a reducerii acordate prin lege. In prezent, desi impozitul pe constructii poate fi declarat, lipsa unui camp dedicat bonificatiei in formularul D100 face imposibila evidentierea corecta a acesteia. Noul proiect vine astfel in sprijinul...» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019

    • Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

    • Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016