Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cheltuieli deductibile. Transportul angajatilor

17-Dec-2010
20533

 

Problema:
Cheltuiala cu transportul angajat ilor la si de la locul de munca (abonamente de transport in comun) este deductibila la calculul impozitului pe profit ?

E cheltuiala sociala ? Cf. art.55 alin (4) lit.a) aceste sume nu sunt incluse in veniturile salariale si deci nu sunt considerate venituri impozabile in intelesul impozitului pe venit
pentru angajat, dar dpdv al angajatorului cum sunt considerate aceste cheltuieli?
Pot deconta bonuri de carburant(benzina, motorina) ca si contravaloare a transportului? La nivelul unui abonament lunar sau inmultind nr. de km parcursi intr -o luna la si de la locul de munca * 7.5% ( sau alt procent) ?(incepand din 01.01.2011 dupa ce inceteaza masurile de austeritate si cheltuiala cu carburantul auto devi ne deductibila). In cele trei cazuri :

a) cazul in care firma si angajatorii sunt din aceeasi localitati.
b) cazul in care unii angajati sunt din alte localitati;
c) cazul in care firma este amplasata intr -o zona unde nu exista mijloace de transport in comun.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Solutie:
Angajatorul poate acorda avantaje pentru fidelizarea angaja tilor, care vor fi impozabile prin cumulare cu salariul, imbacand multiple forme. Astfel, acordarea de catre angajator de abonamente de transport, de permise de c alatorie pe diverse mijloace de transport folosite in scopul personal sunt considerate avantaje, impozabile la nivelul salariatului, potrivit pct. 70 lit. c) si d) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (4) din Codul fiscal.

In contrapartida, contravaloarea abonamentelor pe mijloacele de transport in comun pentru angajatii a caror activitate presupune deplasarea frecvent a in interiorul localitatii, nu va reprezenta avantaj impozabil fiind suportat de angajator pentru efectuarea sarcinilor de serviciu ale salariatului.

Codul fiscal delimiteaza o serie de elemente care la nivelul salariatului nu vor fi impozabile, respectiv:

- contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, in temeiul art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, astfel cum este prevazut in contractul de munca;

- distanta dus - intors de la domiciliu la locul de munc a parcurs de salariat cu vehiculul din patrimoniul angajatorului cu folosin ta mixta, pus la dispozitaia salariatului; nefiind cuprinsa la evaluarea avantajului folosirii in scop personal, potrivit pct. 79 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (4) din Codul fiscal, reprezint a element de venit neimpozabil;

- contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au domiciliul si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situa tiile in care nu se asigura locuinta sau in situatiile in care nu se suporta contravaloarea chiriei, conform legii (art. 55 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal);

- contravaloarea abonamentelor sau permiselor de c alatorie pe mijloacele de transport in comun pentru angajatii a caror activitate presupune deplasarea in interiorul localitatii.
Acestea nu reprezinta avantaje, temeiul reprezetandu-l pct 77 liniuta 1 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal).

Daca permisele de calatorie pe orice mijloace de transport sunt folosite in scop personal, acestea vor reprezenta venituri impozabile in temeiul art. 55 alin. (3) lit. f) din Codul fiscal.

La nivelul angajatorului, conform prevederilor art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat si completat de Ordonan ta Guvernului nr. 83/2004, cheltuielile cu transportul salariatilor, la si de la locul de munca, nu mai intra in categoria cheltuielilor sociale cu deductibilitate limitata. Pentru angajatoar, in temeiul pct. 23 lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate pentru transportul salariatilor la si de la locul de munca sunt sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Angajatorul este suveran a sadar in decizia privind suportarea cheltuielilor la si de la locul de munca pentru salaria tii sai, indiferent de locul unde este amplasat acesta in raport cu domiciliul salariatilor.

Astfel, pentru justificarea cheltuielilor efectuate de salariati pentru transportul de la domiciliu la locul de munca, cu mijloace comune de transport, se va intocmi un decont de cheltuieli la care vor anexa documentele justificative (abonamentele sau permisele de c alatorie), documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli.

Potrivit opiniilor emise de administratia fiscala, aceste cheltuieli sunt integral deductibile, daca se face dovada ca sunt recuperate prin pretul produselor sau tarifelor practicate de societate.

In ceea ce priveste limitarea in perioada 1 mai 2009?31 decembrie 2010 a deductibilitatii cheltuielilor privind combustibilul, acesta se aplica pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxim a autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interven tie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;

2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plat a, inclusiv pentru activitatea de taxi;

3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desf asurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

Pe cale de consecinta, in masura in care nu va apare prorogarea acestui termen, dup a data de 1 ianuarie 2011, prevederea men tionata mai sus nu va mai fi aplicabil a, putandu-se deconta cheltuielile aferente consumului de combustibil pentru vehiculele utlizate de societate. Bonurile de carburant vor putea fi utilizate si ca documente justificative care stau la baza inregistrarii cheltuielilor in contabilitate, daca vor fi stampilate si vor avea inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului .

Daca salariatul foloseste autoturismul din patrimoniul societ atii atat in interes de serviciu, cat si in interes personal, este obligatoriu completarea unei foi de parcurs, unde vor fi consemnate numarul de kilometrii parcursi in interes personal si in interes de serviciu. In cadrul determinarii distantei parcurse in interes personal (in vederea determinarii avantajului in natura) nu se va lua in considerare distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca, evidentiata in foaia de parcurs. In contrapartida, avantajul va fi calculat proportional cu numarul de kilometri parcursi in interes personal din valoarea de intrare x 1,7%, in cazul utilizarii in scop personal a vehiculelor din patrimoniul afacerii (cu folosin ta mixta), justificat cu foaia de parcurs.

In masura in care veti suporta contravaloare unui abonament lunar pentru transportul la si de la locul de munca, acesta va fi neimpozabil conform art. 55 alin. (4) lit. a) si f) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cheltuieli deductibile. Transportul angajatilor":
Rating:

Nota: 3.43 din 14 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.