Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP explica noul mod de calcul al impozitului pe cladiri din 2015

29-Iul-2014
8979
Ministerul de Finante a facut mai multe precizari cu privire la propunerile din proiectul noului Cod fiscal referitoare la modalitatea de calcul a impozitul pe cladiri, terenuri si mijloace transport.

Astfel, proiectul noului Cod fiscal aflat acum in dezbatere publica instituie un nou sistem de calcul al impozitului pe cladiri, in functie de destinatia cladirii (rezidentiala sau nerezidentiala) si de personalitatea juridica a proprietarului.

Reglementarile propuse in proiectul de act normativ tin cont de recomandarile formulate de expertii misiunii FMI de asistenta tehnica din septembrie 2013 si de expertii Bancii Mondiale, recomandari incluse in Scrisoarea de intentie aprobata prin lege de Parlament si promulgata de presedintele Romaniei.

Prin schimbarile aduse modalitatii de calcul a impozitului pe cladiri, Ministerul Finantelor Publice raspunde solicitarilor mediului de afaceri si recomandarilor FMI, care au sustinut introducerea unui sistem de calcul unitar pentru cladirile utilizate in scop nerezidential, de persoanele fizice si de persoanele juridice, si promoveaza un tratament corect pentru mediul de afaceri.

Astfel, in forma actuala a proiectului noului Cod fiscal aflata in dezbatere publica, sunt incluse urmatoarele propuneri privind calculul impozitului pe cladire:


In cazul cladirilor proprietate a persoanelor fizice:

Pentru suprafetele cladirilor folosite in scop rezidential, precum si pentru suprafetele cladirilor-anexa, se mentine sistemul actual de stabilire a impozitul pe cladiri, prin aplicarea unui procent de 0,1% la valoarea impozabila, determinata pe baza suprafetei construite desfasurate, de tipul cladirii, rangul si zona in cadrul localitatii unde este amplasat imobilul.

Comparativ cu prevederile incluse in Codul fiscal aflat in vigoare, in proiectul noului Cod fiscal s-a renuntat la aplicarea coeficientului de corectie inclus in sistemul de calcul al impozitului pentru cladiri datorat de persoanele fizice, din doua considerente:

Mutarea accentului in ceea ce priveste sistemul de calcul al impozitului pe cladire de pe valoarea de inventar, pe valoarea de piata, element care sta la baza sistemelor fiscale moderne, nu permite aplicarea de astfel de corectii in cazul persoanelor juridice si persoanelor fizice ce detin cladiri folosite in scop nerezidential.

Mentinerea coeficientului de calcul doar pentru persoanele fizice, nu si pentru persoanele juridice, avand in vedere schimbarea sistemului de calcul in functie de destinatia cladirii (rezidentiala sau nerezidentiala) si de personalitatea juridica a proprietarului, ar fi generat incalcarea principiului neutralitatii.

Pentru suprafetele cladirilor folosite in scop nerezidential, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote asupra valorii impozabile a cladirii, dupa cum urmeaza:

- intre 0,25% - 1,50%, inclusiv, daca valoarea impozabila reiese dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat sau

- 2% asupra valorii impozabile determinata pe baza suprafetei, similar cladirilor rezidentiale ,daca valoarea impozabila nu rezulta dintr¬- raport de evaluare.

Prin modificarea modalitatii de calcul a impozitului pentru cladirile proprietate a persoanelor fizice, cladiri folosite in scop comercial, se doreste eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu intre persoane fizice si juridice care folosesc o cladire in acelasi scop, respectiv realizarea unei activitati economice.

In cazul cladirilor proprietate a persoanelor juridice:

In scopul determinarii impozitului pe cladiri la persoane juridice, in noul proiect de Cod fiscal se elimina obligativitatea de inregistrare in contabilitate a valorii rezultate din rapoartele de evaluare ale cladirilor.

Astfel, valoarea impozabila va fi, dupa caz:

- ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;

- valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

- valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

- valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.

Cota impozitului pe cladiri va fi:

- 0,1% pentru cladirile rezidentiale;

- intre 0,25-1,50% pentru cladirile nerezidentiale;

- intre 5%-10% pentru cladirile a caror valoare nu a fost actualizata in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta.

Noul proiect al Codului fiscal mentine valoarea reevaluata la impunerea cladirilor rezidentiale proprietate a persoanelor juridice si nu valoarea impozabila determinata pe baza tipului cladirii, rangului si zonei localitatii, din doua considerente:

Pe termen lung, valoarea de piata trebuie generalizata atat la persoanele fizice, cat si la persoanele juridice, in functie de destinatia cladirii;

in prezent, persoanele juridice utilizeaza o valoare reevaluata si orice alta metoda de determinare a bazei impozabile ar reprezenta un regres fata de ipoteza anterioara.

Referitor la impozitul pe mijloacele de transport si impozitul pe teren, in proiectul noului Cod fiscal, aflat acum in dezbatere publica, se mentin actualele prevederi din Codul fiscal aflat in vigoare, in conditiile in care consiliile locale vor pastra actualele cote de impozite si taxe locale.

Aceste propuneri se regasesc in proiectului noului Cod fiscal aflat in dezbatere publica.

Dupa cum am anuntat deja, Ministerul Finantelor Publice va continua amplul proces de dezbatere publica asupra proiectelor noului Cod fiscal si al Codului de procedura fiscala.

In urmatoarele luni, cele doua proiecte de acte normative vor fi supuse unei ample consultari publice cu reprezentantii mediului de afaceri, mediului academic, structurilor asociative, partenerilor sociali, ai tuturor factorilor interesati. De asemenea, vor continua consultarile interministeriale.

Ministerul Finantelor Publice va analiza propunerile pe care le va primi in procesul de consultare publica, si, in functie de rezultatul analizei, proiectele aflate acum in dezbatere publica vor fi modificate. De asemenea, vor putea surveni modificari si in cursul dezbaterilor care vor avea loc, ulterior, la nivelul Guvernului si Parlamentului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T

    • Daca ai decis sa inchizi o firma, este esential sa stii ca procesul de lichidare nu inseamna doar radierea din Registrul Comertului, ci presupune si indeplinirea unor obligatii fiscale clare fata de ANAF. Printre acestea, se numara depunerea Declaratiei 101 privind impozitul pe profit, precum si, dupa caz, fisierul SAF-T (D406) pentru perioada de lichidare. In acest articol explicam, pe scurt si cu trimitere la temeiul legal pana cand se depune Declaratia...» citeste mai departe aici

  • [SANCTIUNI E-TVA din 1 iulie 2025] Ce risti daca nu raspunzi la notificarea de conformare si PROCEDURA de LUCRU

    • Incepand cu 1 iulie 2025, notificarile de conformare RO e-TVA devin obligatorii pentru toti contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA. Conform prevederilor OUG nr. 70/2024, lipsa unui raspuns complet si in termen poate atrage sanctiuni, inclusiv etichetarea contribuabilului ca avand risc fiscal ridicat. In acest articol detaliem ce presupune aceasta obligatie, ce consecinte pot aparea in caz de neconformare si care este procedura oficiala de lucru impusa de ANAF. » citeste mai departe aici

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie

    • Notificarea de conformare E-TVA este documentul prin care ANAF solicita contribuabililor explicatii privind diferentele dintre decontul de TVA depus (D300) si decontul precompletat RO e-TVA generat automat de sistem. In termen de 20 de zile de la data primirii notificarii, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita ca raspuns la aceasta, prin mijloace electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin Notificarea de conformare...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • [E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti

    • Facturarea electronica a generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu o schimbare radicala a modului lor de lucru, ceea ce a generat instantaneu o multime de situatii foarte dificil de gestionat. Ca urmare, intrebarile au inceput sa curga. Multe dintre aceste intrebari sunt foarte specifice, de genul: „Oare societatea mea, cu codul CAEN X, care comercializeaza produsele Y catre clientii Z, trebuie sa emita facturi electronice?”. Altele sunt...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016