Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cine intocmeste dosarul preturilor de transfer si pentru ce tranzactii e obligatoriu?

11-Aug-2016
8748

Va prezentam in randurile de mai jos principalele aspecte reglementate de OANAF 442/2016 in ce priveste dosarul preturilor de transfer si obligatiile aferente.

Retinem, in primul rand, ca in conformitate cu prevederile aduse de Ordinul ANAF 442/2016, sunt obligati sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer:

1. marii contribuabili au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer, daca desfasoara anual tranzactii cu toate persoanele afiliate in cuantum mai mare sau egal cu oricare din urmatoarele praguri de semnificatie (exclusiv TVA):

-200.000 EUR, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru servicii financiare;

-250.000 EUR, in cazul prestarilor de servicii primite/prestate;

-350.000 EUR, exclusiv TVA, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

2. Au obligatia intocmirii dosarului doar la cererea autoritatilor fiscale mari contribuabili care nu se incadreaza in categoria de mai sus, precum si contribuabilii mici si mijlocii care desfasoara anual tranzactii cu toate persoanele afiliate in cuantum mai mare sau egal cu oricare din urmatoarele praguri de semnificatie (exclusiv TVA):

- 50.000 EUR, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru servicii financiare;

-50.000 EUR, in cazul prestarilor de servicii primite/prestate;

-100.000 EUR, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

3. Contribuabilii care nu se incadreaza in niciuna din categoriile de mai sus nu au obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer – acestia documenteaza respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, "conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare", explica Infoconsult.

Cand e termenul de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer?

- Retineti ca pentru marii contribuabili definiti la pct. 1 , in termen de 10 zile de la data solicitarii;

- Pentru contribuabili de la pct.3 , in termen de 30- 60 zile , in functie de data stabilita de organul de inspectie fiscala, termen care poate fi prelungit cu maxim 30 zile, la solicitarea scrisa a contribuabilului;

 

Metode de stabilire a valorii de piata a tranzactiilor intre persoane afiliate

a) metoda compararii preturilor, care se bazeaza pe compararea pretului tranzactiei analizate cu preturile practicate de alte entitati independente de aceasta, atunci cand sunt vandute produse sau servicii comparabile.

b) metoda cost plus, care se bazeaza pe majorarea costurilor principale cu o marja de profit corespunzatoare domeniului de activitate al contribuabilului.

c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul pietei este determinat pe baza pretului de revanzare al produselor si serviciilor catre entitati independente, diminuat cu cheltuielile de distributie, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit.

"Metoda pretului de revanzare este utilizata in cazul in care persoana care revinde nu majoreaza substantial valoarea produsului. Metoda poate fi utilizata si atunci cand, inainte de revanzare, bunurile sunt nesemnificativ prelucrate si, in aceste circumstante, se poate stabili marja adecvata;

d) metoda marjei nete, implica calcularea marjei nete a profitului, obtinuta de o persoana in urma uneia sau a mai multor tranzactii cu persoane afiliate, si estimarea acestei marje pe baza nivelului obtinut de catre aceeasi persoana in tranzactii cu persoane independente sau pe baza marjei obtinute in tranzactii comparabile efectuate de persoane independente.

e) metoda impartirii profitului presupune estimarea profitului obtinut de persoanele afiliate in urma uneia sau a mai multor tranzactii si impartirea acestor profituri intre persoanele afiliate, proportional cu profitul care ar fi fost obtinut de catre persoane independente.

f) orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele, modificarile si completarile ulterioare publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii europene seria C , nr.176/1 din 28.07.2006", a explicat aceeasi sursa.

In ce priveste ajustarea preturilor de transfer intocmita de autoritatile fiscale, retinem ca "ajustarea preturilor de transfer se face la mediana intervalului de comparare. in cazul neprezentarii dosarului preturilor de transfer/prezentarii incomplete, autoritatile au dreptul sa faca ajustarea pe baza mediei aritmetice a trei tranzactii similare. De mentionat ca intre persoane afiliate rezidente s-a implementat un mecanism de ajustare corespondenta la cealalta parte afiliata.

Diferenta intre pretul de piata impus de autoritati si pretul de transfer stabilit de contribuabil reprezinta ajustarea pretului de transfer, pe baza careia se va recalcula (cu dobanzi si penalitati de intarziere) impozitul pe profit datorat de contribuabil", conform explicatiilor prezentate de sursa amintita mai sus.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016