
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul de Finante a publicat proiectul de modificare a Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Se continua astfel procesul de simplificare, de crestere a transparentei bugetare si de modernizare a sistemului de administrare a taxelor si impozitelor.
Cititi si despre Noile modificari din Codul de procedura fiscala.
In urma consultarilor cu mediul de afaceri si cu asociatiile de profil, Ministerul Finantelor propune un nou pachet de masuri ce vizeaza modificari ale Codurilor fiscal si de procedura fiscala si ale altor acte normative.
In completare, va prezentam si materialul Codul fiscal se modifica din nou! Modificari 2017 prezentate pe capitole!
Scopul este acela de simplificare a procedurilor atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice, de sustinere a mediului de afaceri, a procesului investitional, de eliminare a unor restrictionari si inechitati.
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Concret, pentru persoanele fizice, Ministerul Finantelor Publice propune masuri legislative care sa elimine comunicarea pe hartie si sa extinda comunicarea online. Un exemplu este ridicarea popririi pe cale electronica, masura ce va permite deblocarea in timp real a banilor in cazul persoanelor carora li s-au indisponibilizat sume ce depasesc nivelul creantei pentru care s-a pus poprirea.
De asemenea, Ministerul Finantelor propune modernizarea sistemului de administrare a impozitelor si taxelor prin facilitarea depunerii online a declaratiilor. Este vorba, de exemplu, despre declaratiile 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata", 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".
In ceea ce priveste cresterea transparentei si eficientei in cheltuirea fondurilor publice, MFP are in vedere extinderea entitatilor publice care utilizeaza Sistemul national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice (Forexebug). Vor fi noi categorii incluse, precum organizatiile non-guvernamentale ce lucreaza cu fonduri publice.
Pentru persoanele juridice, ministerul vine cu masuri de sustinere a procesului investitional prin extinderea scutirii de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice. Totodata, pentru dezvoltarea sistemului de invatamant profesional si tehnic, propune deducerea integrala a unor cheltuieli efectuate de operatorii economicii pentru elevi, precum si neimpozitarea beneficiilor primite de acestia.
Prin noile masuri, vor fi sprijiniti micii agricultori care intampina dificultati in aplicarea regimului normal de TVA. Acestia vor avea posibilitatea aplicarii unui regim special care ii va degreva de cele mai multe sarcini administrative precum: tinerea de evidente si depunerea decontului de TVA.
De asemenea, agricultorii vor beneficia de o compensare in cota forfetara pentru acoperirea taxei nededuse, aferenta achizitiilor. Astfel, pretul produselor/serviciilor agricole este degrevat de TVA. Compensarea se va acorda gradual, 1% in 2017, 4% in 2018 si 8% din 2019.
In ceea ce priveste persoanele care isi redobandesc codul de TVA, Ministerul Finantelor vizeaza asigurarea unui tratament fiscal echitabil prin repunerea in drepturi atat a acestora, cat si a beneficiarilor care au efectuat achizitii de bunuri/servicii in perioada anularii codului de TVA.
SE ELIMINA REGISTRUL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI SI SE SUSPENDA D 392!
In plus, pentru reducerea sarcinilor administrative ale contribuabililor care realizeaza operatiuni intracomunitare se elimina Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI). Totodata, declaratiile informative 392A, 392B si 393 se suspenda pana la data de 31 decembrie 2019.
Promovarea acestui act normativ este determinata in principal de necesitatea:
- sustinerii mediului de afaceri prin extinderea regimului fiscal favorabil aplicabil in cazul programului stock option plan si pentru titlurile de participare care nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, acordate angajatilor, administratorilor si/sau directorilor persoanelor juridice, inclusiv celor afiliate, in vederea sprijinirii masurii de fidelizaresi motivare a acestor persoane,
- sustinerii procesului investitional prin extinderea aplicarii facilitatii de scutire de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice, concomitent cu aplicarea nelimitata in timp a acestei facilitatii fiscale,
- sustinerii implementarii si dezvoltarii sistemului de invatamant profesional si tehnic, printr-un regim fiscal de deducere integrala a unor cheltuieli, atat la calculul impozitului pe profit cat si al venitului net anual supus impozitului pe venit, efectuate de operatorii economicii pentru elevi, precum si prin neimpozitarea beneficiilor primite de elevi,
- clarificarii obligatiilor declarative ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului,
- eliminarii inechitatilor generate in practica de obligativitatea regimului de impozitare pe venitul microintreprinderilor pentru persoanele juridice romane care isi completeaza capitalul social pe parcursul functionarii si care neavand la infiintare capital social de minim 25.000 euro, echivalent in lei, nu pot opta pentru plata impozitului pe profit, similar celor care au avut acest capital la infiintare.
Regimul va fi mentinut optional, concomitent cu reducerea valorii capitalului social, pentru care persoanele juridice pot aplica optiunea, la echivalentul in lei a 10.000 euro,
- reglementarii prevederilor referitoare la termenul de plata si de declarare a contributiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentand diferente de venituri din salarii stabilite potrivit legii pentru perioade anterioare,
- compatibilizarii legislatiei nationale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, in vederea evitarii declansarii procedurii de infringement pentru transpunerea incorecta a prevederilor referitoare la ajustarea TVA pentru bunurile de capital, ca urmare a deschiderii dosarului EU Pilot 8399/16/TAXU,
- sprijinirii urgente a micilor agricultori care intampina dificultati in aplicarea regimului normal de TVA, prin implementarea unui regim special pentru agricultori, avand in vedere posibilitatea de reglementare a unui astfel de regim prevazuta de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA,
- eliminarii restrictionarii accesului operatorilor economici la un cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare prin inscrierea in registrul operatorilor intracomunitari, avand in vedere ca in prezent exista alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare,
- asigurarii unui tratament fiscal echitabil in cazul contribuabililor care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA, prin repunerea in drepturi a acestora si a beneficiarilor care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA,
- diminuarii sarcinilor administrative ale operatorilor economici,
- reintroducerii facilitatilor privind impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si impozitul pe mijloacele de transport, facilitati de care au beneficiat pana la 31 decembrie 2015 sotii/sotiile persoanelor cu handicap grav sau accentuat si sotii/sotiile persoanelor incadrate in gradul I de invaliditate,
- adoptarii unor masuri legislative care sa permita ridicarea popririi, pe cale electronica, in contextul masurilor de debirocratizare si simplificare administrativa, in special cele referitoare la extinderea modalitatii de comunicare pe cale electronica (eliminarea hartiei), pentru aceasta fiind necesar sa se stabileasca un organ fiscal special care sa efectueze asemenea acte de executare, la nivel national. Neadoptarea masurii afecteaza contribuabilii carora li s-au indisponibilizat sume de bani care depasesc nivelul creantei pentru care s-a infiintat poprirea, intrucat comunicarea pe suport hartie a actelor de executare de catre organul fiscal competent nu favorizeaza o reactie rapida in ceea ce priveste deblocarea acestor sume,
- modernizarii sistemului de administrare a impozitelor si taxelor, in special cele privind indeplinirea, de catre contribuabili, a obligatiilor de declarare si plata, prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta,
- transpunerii Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal, adoptata in data de 8 decembrie 2015 si, potrivit careia statele membre adopta si publica pana la 31 decembrie 2016 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acesteia, avand totodata obligatia de a comunica Comisiei textul acestor masuri. Totodata, statele membre urmeaza sa aplice masurile respective de la 1 ianuarie 2017,
- cresterea transparentei utilizarii fondurilor publice prin extinderea ariei entitatilor publice care utilizeaza Sistemul national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice (Forexebug)
Puteti consulta aici Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, a Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Codul fiscal se modifica din nou. Ce facilitati fiscale sunt destinate mediului de afaceri?Noi modificari in Codul fiscal: a fost publicata Ordonanta nr. 24Regimul antrepozitelor se modifica. Vezi OUG nr. 87 din 2012VIDEO: Impozitul pe venit la contributia de pensieConsiliul IMM-urilor isi exprima dezacordul fata de informatiile potrivit carora se propune modificarea Codului Fiscal si a impozitelorUltimele articole
Fiscul s-a decis! Declaratia Unica se va depune si-n format hartie! (proiect de Ordin)MFP: Noile norme de aplicare a Codului fiscalVideo: Declaratia Unica cu privire la drepturile de autor. Ce romani nu trebuie sa o depuna?Modificarile aduse Codului fiscal prin Legea 72/2018Guvernul a aprobat ieri o Ordonanta de Urgenta de modificare a Codului fiscalArticole similare
In ce mod se reflecta modificarile Codului fiscal asupra cetatenilorDobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieDeclaratii fiscale. Ce consecinte apar la nedepunere pentru administratorul special?Codul fiscal 2011 - Titlul III (partea a IV-a)Lista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFUltimele articole
Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiEsalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Articole similare
Comerciantii care NU asigura conexiunea casei de marcat cu serverul ANAF pot fi sanctionati cu amenda de pana la 10.000 leiPiata de munca din Romania se pregateste de relansare cu ajutorul FMIMODIFICARI fiscale 2024. Care va fi cota de CASS aplicabila PFA-urilor?Codul fiscal 2011 (Partea II.3): MODIFICARI si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG nr. 30 din 2011Impozitare subventie PFA. Ce declaratii se depun pentru incasare?Ultimele articole
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementariDeclaratia 150. Ce MODIFICARI au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?Articole similare
Declaratiile informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii. Cine are obligatia depunerii?Depunerea declaratiilor informative 392 A, 392 B, 393 aferente anului 2012Ce aduce nou OpANAF 93/2014 pentru Declaratiile informative 392A si 392B?Calcul plafoane in 2017. Anunt privind cursul de schimb valutarSuspendare depunere declaratii informative coD 392A, 392B si 393Ultimele articole
Codul Fiscal, modificat din nou de Finante. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022Termenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat pana in 2024Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?Noutati din legislatia fiscala cu aplicabilitate incepand cu ianuarie 2017Noutati privind Codul fiscal cu aplicabilitate incepand cu ianuarie 2017Sfaturi de la experti
Intrebare: Avem incheiat un contract de vanzare catre un partener din Elvetia; marfa urmand sa ajunga in spatiul UE, destinatia Spania. Partenerul ne-a transmis cod de TVA din Elvetia, dar spune ca nu are cod de TVA in Spania sau in alta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contributii la fond de pensii facultative. Aspecte fiscale. Monografie contabila
Intrebare: O SRL plateste pentru un angajat pensie privata 500 lei pe luna, impartita astfel: 250 lei contributie angajator si 250 lei contributie angajat, platita de firma dar retinuta din salariu. * Contractul este incheiat incepand cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA