Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul Insolventei naste controverse

21-Nov-2013
2766
Guvernul Romaniei a adoptat recent ordonanta de urgenta privind noul Cod al Insolventei. Scopul acestuia era unificarea prevederilor legislatiei insolventei si inlesnirea executarii silite de catre creditori a creantelor societatilor romanesti aflate in insolventa.

Aceasta ordonanta de urgenta a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei la data de 4 octombrie 2013 si a intrat in vigoare la data de 25 octombrie 2013. Cu toate acestea, a fost atacata la Curtea Constitutionala a Romaniei, care a concluzionat ca modul in care a fost adoptata – respectiv prin ordonanta de urgenta – a fost neconstitutional, intrucat nu exista nicio urgenta reala care sa justifice "zelul legislativ" al Guvernului.

Aplicarea noului Cod al Insolventei a fost suspendata imediat dupa publicarea hotararii Curtii Constitutionale, la data de 1 noiembrie 2013. Prin urmare, noul Cod al Insolventei a fost in vigoare numai 7 zile.

Este totusi de asteptat ca actuala coalitie de guvernare sa treaca prin Parlament o lege care sa reia in mare masura prevederile Codului Insolventei. Astfel, modificarile aduse de noua legislatie raman relevante.

Prevederile defunctului Cod al Insolventei permiteau autoritatilor fiscale sa execute silit creantele nascute dupa deschiderea procedurii insolventei, afectand astfel considerabil protectia oferita societatilor aflate in insolventa. Durata planului de reorganizare se reducea la un an (de la 3-4 ani), facand reorganizarile judiciare practic imposibile. In plus, planul de reorganizare trebuia aprobat de creditorii care detineau minim 50 la suta din valoarea creantelor impotriva unei societati aflate in insolventa (aceasta conditie reprezinta o noutate pentru sistemul romanesc al insolventei).

De asemenea, judecatorul-sindic putea desemna un administrator judiciar provizoriu pe baza ofertelor depuse la dosarul instantei de catre diversi administratori judiciari. Se dorea astfel eliminarea situatiei des intalnite in practica in care o societate care solicita deschiderea procedurii insolventei avea dreptul de a desemna un administrator judiciar provizoriu (care nu atragea raspunderea administratorilor societatii aflate in insolventa).

Institutiile financiare internationale solicita de mai mult timp o reforma a sistemului romanesc al insolventei. In consecinta, este doar o chestiune de timp pana cand eroarea procedurala a utilizarii unei ordonante de urgenta va fi rectificata si o lege cu prevederi similare va fi adoptata. Ramane de vazut daca noua legislatie va aduce intr-adevar mult dorita reforma a sistemului romanesc al insolventei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016