Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controale antifrauda: Marile averi dobandite incepand cu 1 ianuarie 2012 ar putea fi verificate de autoritati din oficiu, dar si la sesizarea cetatenilor

13-Sep-2022
472
Controale antifrauda: Marile averi dobandite incepand cu 1 ianuarie 2012 ar putea fi verificate de autoritati din oficiu, dar si la sesizarea cetatenilor

Prin initiativa legislativa a cetatenilor potrivit Legii nr. 189/1999, publicata in Monitorul Oficial nr. 896 din 12 septembrie 2022, marile averi dobandite incepand cu 2012 vor fi verificate de autoritati din oficiu, dar si la sesizarea cetatenilor.

Conform Proiectului de lege, este propusa protectia relatiilor patrimoniale licite dintre cetateni, dintre acestia si institutiile statului sau comunitatea din care fac parte, precum si combaterea coruptiei si a evaziunii fiscale.

Scopul legii este reprezentat de recuperarea catre bugetul de stat a marilor averi care nu pot fi justificate din veniturile licite.

Intelesul unor termeni din prezenta lege este urmatorul:
a) Prin mare avere se intelege totalitatea drepturilor patrimoniale ale unei persoane fizice a caror valoare depaseste 1 mil. euro, conform formularului de declaratie pe propria raspundere prevazut in normele metodologice emise de catre Ministerul Finantelor Publice.
b) Prin venituri legale se inteleg veniturile din pensii, salarii, indemnizatii, chirii, bunuri mobile si imobile achizitionate conform legislatiei aplicabile, precum si orice alte surse de venit provenite din donatii, mosteniri, cesiuni etc. obtinute din surse licite.
c) Prin diferente intre marile averi si venituri legale se inteleg acele cazuri in care marile averi depasesc veniturile legale cu cel putin 100.000 euro.

Daca actul normativ va fi aprobat, se va infiinta in cadrul Ministerului Finantelor Publice departamentul de verificare a marilor averi in cadrul Directiilor Regionale Antifrauda Fiscala.

Directia Regionala Antifrauda Fiscala va initia o actiune prealabila ca urmare a sesizarilor primite de la cetateni, institutii specializate, precum si din oficiu pe baza unor corelari cu documente doveditoare.

Sesizarile primite de la cetateni vor fi examinate numai daca sunt scrise si semnate.

Actiunea prealabila va incepe dupa invitarea autorului sesizarii la sediul Directiei Regionale Antifrauda Fiscala, in scopul stabilirii veridicitatii sesizarii. Rezultatul actiunii prealabile se face printr-o decizie a Directiei Regionale Antifrauda Fiscala de admitere sau respingere a sesizarii.

Decizia de admitere a Directiei Regionale Antifrauda Fiscala se inainteaza unei comisii de verificare a modului de dobandire a marilor averi. in decizie se vor indica in mod obligatoriu dovezile pe care se intemeiaza aceasta.

Activitatea comisiei de verificare nu este publica pana la emiterea deciziei de admitere sau respingere.

In cazul deschiderii activitatii de verificare din cadrul Directiei Regionale Antifrauda Fiscala, aceasta in colaborare cu institutiile abilitate au acces la toate informatiile pe care le considera utile si pertinente in solutionarea cauzei.

Pe langa fiecare directie regionala a Directiei Generale Antifrauda Fiscala va functiona o comisie formata din un reprezentant al DRAF in calitate de presedinte al comisiei de verificare desemnat de catre directorul general al DGAF, 1 judecator de la Curtea de Apel desemnat din circumscriptia careia se afla domiciliul persoanei a carei avere e supusa verificarii, desemnat de presedintele comisiei de verificare, precum si un procuror din cadrul parchetului de pe langa Curtea de Apel din circumscriptia careia se afla domiciliul persoanei reclamate, desemnat de prim-procurorul parchetului respectiv.

Presedintele comisiei de verificare va dispune, in cel mult 30 de zile de la primirea sesizarii, citarea persoanei care a facut sesizarea si, respectiv, a persoanei a carei avere este supusa verificarii.

Persoanei a carei avere este supusa verificarii i se va solicita o declaratie pe propria raspundere conform art. 3 alin. a) din prezenta lege si va mentiona veniturile realizate, bunurile dobandite, precum si bunurile instrainate incepand cu 1 ianuarie 2012, sub orice titlu.

Comisia de verificare poate cita orice persoana care ar putea da relatii utile pentru lamurirea provenientei bunurilor celui verificat si poate solicita autoritatilor publice sau oricarei persoane juridice informatii necesare pentru solutionarea cauzei.

Persoanele care au dobandit bunuri de la persoana verificata vor fi audiate obligatoriu.

Atentie! Verificarile vor fi extinse si asupra actelor de donatie, contracte de imprumut, precum si orice alte acte care ridica suspiciuni.

Comisia de verificare hotaraste cu majoritate de voturi, in cel mult 6 luni de la data sesizarii, pronuntand o hotarare motivata prin care poate dispune:

a) respingerea actiunii, cand constanta ca provenienta bunurilor este justificata;
b) trimiterea cauzei spre solutionare curtii de apel in raza careia domiciliaza persoana a carei avere este supusa verificarii, daca constata o vadita disproportie intre averea dobandita dintre averea dobandita si veniturile licite mai mare de 10%;
c) suspendarea verificarii si trimiterea cauzei la parchetul competent, daca in legatura cu bunurile a caror provenienta este nejustificata rezulta savarsirea unei infractiuni.

Daca se constata ca dobandirea unor bunuri determinate sau a unei cote-parti dintr-un bun nu este justificata de dobandirea licita a acelor bunuri, curtea de apel va hotari confiscarea diferentei din averea considerata ca dobandita ilicit.

In cazul in care se constata ca provenienta bunurilor este justificata, instanta hotaraste inchiderea dosarului.

Pentru ca Proiectul de lege sa fie inregistrat in Parlament, initiatorii trebuie sa stranga 100.000 de semnaturi de la cetateni.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Controale antifrauda: Marile averi dobandite incepand cu 1 ianuarie 2012 ar putea fi verificate de autoritati din oficiu, dar si la sesizarea cetatenilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016