Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Credit note: 3 studii de caz utile contribuabililor

13-Sep-2024
15715
Credit note: 3 studii de caz utile contribuabililor

In acest articol vom explica, pe indelete, cu ajutorul specialistilor nostri de la portalcodulfiscal.ro, o serie de studii de caz utile contribuabililor cu privire la tratamentul fiscal aplicabil pentru Credit Note.

Speta 1. Achizitie intracomunitara de bunuri, produse care nu corespund calitativ, credit note

Firma noastra achizitioneaza materii prime de la furnizori intracomunitari. Departamentul nostru de calitate verifica aceste materii prime si constata ca o parte din acestea nu corespund calitativ pentru a putea fi prelucrate in productie.

Prin intermediul unui soft utilizat in comun, furnizorii sunt informati despre problemele de calitate ale materiei prime pe care ne au vandut-o.

Tot in acest soft sunt incarcate situatii privind cantitatile cu probleme de calitate si inclusiv fotografii care evidentiaza defectele. In baza acestor evidente noi le cerem furnizorilor sa emita Credit Note pentru produsele defecte. Unii din furnizori intarzie foarte mult cu emiterea acestor Note de Credit, sau refuza sa le emita.

Este corect din partea noastra sa emitem Debit Note catre furnizori, cu valoarea produselor defecte ? Mentionez ca o parte din furnizori cer sa trimitem produsele defecte inapoi, iar o parte nu vor, cer sa le predam noi catre o firma de reciclare, aici in Romania.


Raspuns: 

Nu este corect sa emiteti dvs. credit note.

Credit-note-ul este un document intocmit intern de catre furnizor/prestator prin care se rectifica valoarea unui document emis anterior, cum ar fi valoarea totala a unei facturi transmisa clientului, pentru diverse motive: erori la facturare cu privire la preturi sau cantitati, reduceri acordate pentru produse livrate cu probleme de calitate etc.
Potrivit prevederilor de la art. 287, baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
( )
b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj;
La pct. 32 alin (3) si (4) din NM,

In sensul art. 287 lit. b) din Codul fiscal, desfiintarea unui contract reprezinta orice modalitate prin care partile renunta la contract de comun acord sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau a unui arbitraj. In cazul bunurilor, daca desfiintarea contractului presupune si restituirea bunurilor deja livrate, nu se considera ca are loc o noua livrare de la cumparator catre vanzatorul initial.

Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 304 alin. (1) lit. b) si art. 305 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 287 lit. a)-c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare.

La art. 319 (3) din Codul fiscal, se precizeaza ca in cazul in care este obligatorie ajustarea bazei impozabile conform art. 287 lit. a)-c) si e), daca furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corectie prevazuta la art. 330 alin. (2), beneficiarul trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentele prevazute la art. 287 lit. a)-c) si e).

Prin urmare societatea dvs, poate sa emita o autofactura (doar in scop de TVA) pentru ajustarea TVA, insa aceasta nu se transmite furnizorului

 

Revenire: 

Revin asupra spetei de mai sus, cu precizarea ca eu nu am scris ca emit Credit Note ci Debit Note (o factura de penalizare pentru cantitatea de materii prime defecte). Nu se pune problema rezilierii contractului, ei sunt furnizori strategici pentru noi. Daca eu emit o autofactura doar pentru ajustarea TVA, ce se va intampla cu cantitatea de materie prima defecta, ea cum va fi scazuta din gestiune, in lipsa unui Credit Note de la furnizor?

Raspuns: 

Nu trebuie sa reziliati contractul, normele metodologice explica si aceasta situatie, eu le-am redat intrucat va referati si la returul de bunuri.

Si debit note este tot un document intern, insa poate fi asimilata unei facturi daca contine informatiile prevazute la art. 319, avand in vedere prevederile de la alin. 2, respectiv orice document sau mesaj care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala are acelasi regim juridic ca o factura.

Insa, dupa cum se observa si acesta este emisa tot de catre furnizor, respectiv face referire la factura emisa initial.
Societatea poate sa emita o factura pentru penalizari in baza contractului incheiat cu furnizorul.

Insa, scaderea din evidenta a bunurilor se poate efectua prin credit note emis de catre furnizor sau prin predarea lor catre o firma specializata.

Dupa cum am precizat si in raspunsul initial, autofactura se efectueaza doar in scop de TVA, intrucat aveti obligatia ajustarii TVA (4426=4427 cu minus), si nu pentru scaderea din evidenta a bunurilor cu defecte calitative.

 

Speta 2. Retur intracomunitar, declarare credit note

La un retur intracomunitar de marfa deteriorata efectuata in luna ianuarie 2024, s-a primit credit Note de la furnizor pe 08 februarie 2024. In D390 se raporteaza in luna ianuarie returul si in D300 in februarie 2024 la regularizari? Va multumesc.


Raspuns: 

Potrivit prevederilor de la art. 284(2) din Codul fiscal, in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul care transpune prevederile art. 222 din Directiva 112 sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 319 alin. (9) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.

Avand in vedere ca credit note are data din 08.02,2024, operatiunea respectiva se va inregistra atat in D390 cat si in D300 in luna februarie la rd, 5 si 20 respectiv rd. 5. 1 si rd. 20.1.

Doar in situatia in care credit note are data de ianuarie si a fost primit mai tarziu, atunci operatiunea se declara in D390 in luna ianuarie iar in decontul de TVA, dupa cum ati mentionat se inregistreaza la randurile de regularizari.

 

Speta 3. Credit note stocuri din import

Suntem importatori de vehicule electrice (scutere, triciclete, biciclete electrice) din Turcia. Importul se face in baza DVI ului, unde platim TVA in vama (fara accize) care este deductibila. Pentru marfa aflata in stoc sau pentru garantii (sunt produse care au anumite elemente stricate, atunci noi folosim piese de schimb, facem bon de consum si le inlocuim pe produse) primim de la furnizor credit note cu valoare. 

Va rog sa ma ajutati cu o monografie si regimul fiscal a acestei spete.


Raspuns: In cazul de fata nu poate avea un retur efectiv al pieselor stricate deoarece d a facut un impoer definitiv de bunuri.Recomand acordarea de catre furnizor a unei reduceri comerciale in acest caz, contabilizata ca 401 = 609.

Veti vinde piesele stricate la o unitate colectare de deseuri in cazul in care nu mai pot fi reparate.

Cheltuiala este deductibila din punct de vedere fiscal conform art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal. Nu se ajusteaza tva deductibila.


Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici