Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?

03-Nov-2014
2898
O societate primeste de la partenerul extern (din EU) materie prima spre prelucare. Nu am avut comenzi pentru o anume materie prima, drept pentru care materia prima nu a fost folosita si se gaseste de peste un an in stoc (in contabilitatea firmei in contul 8032). Firma valorifica in cele din urma materialul pe piata din Romania.

In cazul in care partenerul extern trimite o factura de livrare pentru materialul respectiv, vom vedea daca firma poate sa inregistreze achizitia ca atare si scaderea din gestiunea " valori materiale spre prelucrare" cantitatea de material achizitionat prin acest procedeu sau daca mai sunt necesare si alte demersuri.

Din intrebarea formulata, intelegem ca achizitia bunurilor se efectueaza cu plata, caz in care, procesatorul din Romania dobandeste calitatea de cumparator al acelorasi bunuri care au fost primite, initial, in vederea procesarii.

La primirea facturii de livrare a bunurilor respective, se considera ca partenerul intracomunitar efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri in Germania, de exemplu, si societatea din Romania efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri asa cum este definita prin art. 130^1, alin. (1) prin care se reglementeaza ca achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.".

Pentru incadrarea corecta a tranzactiei in categoria achizitiilor intracomunitare cu bunuri, dar si pentru a dovedi realitatea tranzactiei, sunt suficiente cel putin urmatoarele documente:

- contractul sau comanda sau corespondenta dintre cei doi parteneri din care sa rezulte modificarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale pentru procesare, in marfuri destinate comercializarii pe teritoriul Romaniei;

- factura furnizorului intracomunitar;

- un document de transport pe parcurs extern sau orice alt document din care sa rezulte ca bunurile respective au fost transportate de pe teritoriul comunitar pe teritoriul Romaniei. In situatia prezentata, data documentului este anterioara datei emiterii facturii de catre furnizor, dar nu prezinta relevanta pentru reincadrarea tranzactiei in A.I.C.;

- documentul de asigurare a bunurilor sau orice alt document.


Operatiunea este impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, caz in care suma TVA datorata se calculeaza prin aplicarea cotei standard TVA 24% la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Operatiunea se evidentiaza in jurnalele pentru TVA si se raporteaza dupa cum urmeaza:

- prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 si 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea";

- prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. In acest context, este recomandabil sa va asigurati ca partenerul extern reincadreaza operatiunea din transfer ca operatiune asimilata unei livrari de bunuri in livrare intracomunitara de bunuri, scutita in statul sau, dar impozabila la cumparatorul care ii comunica un cod valid de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Romania. Obligatia de raportare a operatiunii in sistemul VIES revine si furnizorului comunitar . In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, organul de control are drept "instrument" de lucru si Raportul neconcordantelor dintre valoarea livrarilor intracomunitare de bunuri raportate de catre furnizorul intracomunitar si valoarea achizitiilor intracomunitare de bunuri raportate de catre cumparatorul din Romania.

De asemenea, din punct de vedere fiscal, schimbarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale in marfuri trebuie evidentiata si in REGISTRUL BUNURILOR MOBILE CORPORALE PRIMITE IN SCOPUL EXPERTIZARII SAU EFECTUARII DE LUCRARI ASUPRA ACESTORA al carui formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Inscrierea se efectueaza in coloana "Bunuri care nu se returneaza clientului" cu mentionarea facturii primite pentru A.I.C., concomitent cu inregistrarea valorii bunurilor respective in:

creditul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare";
debitul contului 371 "Marfuri" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori";


Dupa efectuarea acestor inregistrari contabile se aplica si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Inregistrarile contabile si fiscale mentionate, inclusiv raportarile obligatorii se efectueaza pentru luna in care este emisa factura furnizorului, data facturii fiind considerata data exigibilitatii TVA.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta fiscala in cazul unei PFA neplatitoare de TVA
    • In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) impozitata la norma de venit si vom vedea daca in aceasta situatie exista obligativitatea completarii Registrului de incasari si plati si/sau a Registrului de evidenta fiscala. Este aceasta obligata sa intocmeasca receptii+ bon consum la facturile de achizitii, Jurnalele de TVA, Registrul de inventar? Iata ce spune specialistul nostru La art. 69 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ordin privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. De asemenea, proiectul prevede si reglementarea unor aspecte contabile. Asadar, proiectul de Ordin arata astfel: Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr....» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Salariul minim creste cu 9,47% de la 1 ianuarie 2019, iar cel diferentiat cu 23,68%
    • Guvernul a aprobat Hotararea privind majorarea salariului minim brut, de la 1 ianuarie 2019, de la 1.900 de lei, la 2.080 de lei, iar pentru angajatii pe functii pentru care sunt necesare studii superioare si care au cel putin un an vechime, salariul minim brut a fost stabilit, asa cum se anuntase anterior, la 2.350 de lei. “In 9 noiembrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care a fost modificat Codul Muncii - Legea nr. 53/2003 si a creat cadrul legal pentru stabilirea...» citeste mai departe aici

  • S-a dat startul solicitarilor de finantare pentru proiecte pilot si crearea de noi produse agricole
    • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) anunta ca, incepand de luni, 10 decembrie 2018, ora 9.00 si pana la 1 martie 2019, ora 16.00, se primesc solicitarile de finantare a unor proiecte din sectorul agricol, din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020. Prin submasura 16.1 pot fi finantate proiectele de infiintare si functionare a grupurilor operationale pentru dezvoltarea de proiecte pilot si noi produse in sectorul agricol. De asemenea, se vor primi si...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea profitului la dividende. Regim fiscal
    • O societate, microintreprindere, care a primit o subventie pentru investitii, a apelat la sfatul specialistului nostru in urmatorul caz: “Lunar, investitia se contabiliza la venituri cu o cota parte din valoarea amortizarii investitiei (utilaje). Dupa 5 ani de la primirea subventiei, societatea vinde utilajele si trece la venit toata subventia ramasa. Inainte de vanzarea utilajelor, societatea inregistra pierdere. Operatiunea de trecere a subventiei ramase la venit genereaza un profit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016