Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?
O societate primeste de la partenerul extern (din EU) materie prima spre prelucare. Nu am avut comenzi pentru o anume materie prima, drept pentru care materia prima nu a fost folosita si se gaseste de peste un an in stoc (in contabilitatea firmei in contul 8032). Firma valorifica in cele din urma materialul pe piata din Romania.
In cazul in care partenerul extern trimite o factura de livrare pentru materialul respectiv, vom vedea daca firma poate sa inregistreze achizitia ca atare si scaderea din gestiunea " valori materiale spre prelucrare" cantitatea de material achizitionat prin acest procedeu sau daca mai sunt necesare si alte demersuri.
Din intrebarea formulata, intelegem ca achizitia bunurilor se efectueaza cu plata, caz in care, procesatorul din Romania dobandeste calitatea de cumparator al acelorasi bunuri care au fost primite, initial, in vederea procesarii. La primirea facturii de livrare a bunurilor respective, se considera ca partenerul intracomunitar efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri in Germania, de exemplu, si societatea din Romania efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri asa cum este definita prin art. 130^1, alin. (1) prin care se reglementeaza ca achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.".
Pentru incadrarea corecta a tranzactiei in categoria achizitiilor intracomunitare cu bunuri, dar si pentru a dovedi realitatea tranzactiei, sunt suficiente cel putin urmatoarele documente:
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Regimul agentiilor de turism Societate X neinregistrata ca platitoare de tva, are in contul 704 (venituri din comision societate) suma de 150000 ron, in contul 472 (avansuri) suma de 3000 si in contul 462...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Analiza rulajelor contului 725 In conditiile in care in anul 2024 societatea noastra a avut in executie un obiectiv de investitii (o statie de carburanti care a fost construita cu scopul de-a fi inchiriata unei...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Vanzare cladire in rate In baza unui antecontract de vanzare cumparare pentru o cladire veche , clientul o sa ne achite suma lunar in rate, timp de 5 ani. Contractul final de vanzare cumparare cladire se...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- contractul sau comanda sau corespondenta dintre cei doi parteneri din care sa rezulte modificarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale pentru procesare, in marfuri destinate comercializarii pe teritoriul Romaniei;
- factura furnizorului intracomunitar;
- un document de transport pe parcurs extern sau orice alt document din care sa rezulte ca bunurile respective au fost transportate de pe teritoriul comunitar pe teritoriul Romaniei. In situatia prezentata, data documentului este anterioara datei emiterii facturii de catre furnizor, dar nu prezinta relevanta pentru reincadrarea tranzactiei in A.I.C.;
- documentul de asigurare a bunurilor sau orice alt document.
Operatiunea este impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, caz in care suma TVA datorata se calculeaza prin aplicarea cotei standard TVA 24% la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Operatiunea se evidentiaza in jurnalele pentru TVA si se raporteaza dupa cum urmeaza:
- prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 si 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea"; - prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. In acest context, este recomandabil sa va asigurati ca partenerul extern reincadreaza operatiunea din transfer ca operatiune asimilata unei livrari de bunuri in livrare intracomunitara de bunuri, scutita in statul sau, dar impozabila la cumparatorul care ii comunica un cod valid de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Romania. Obligatia de raportare a operatiunii in sistemul VIES revine si furnizorului comunitar . In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, organul de control are drept "instrument" de lucru si Raportul neconcordantelor dintre valoarea livrarilor intracomunitare de bunuri raportate de catre furnizorul intracomunitar si valoarea achizitiilor intracomunitare de bunuri raportate de catre cumparatorul din Romania.
De asemenea, din punct de vedere fiscal, schimbarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale in marfuri trebuie evidentiata si in REGISTRUL BUNURILOR MOBILE CORPORALE PRIMITE IN SCOPUL EXPERTIZARII SAU EFECTUARII DE LUCRARI ASUPRA ACESTORA al carui formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Inscrierea se efectueaza in coloana "Bunuri care nu se returneaza clientului" cu mentionarea facturii primite pentru A.I.C., concomitent cu inregistrarea valorii bunurilor respective in:
creditul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare";
debitul contului 371 "Marfuri" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori";
Dupa efectuarea acestor inregistrari contabile se aplica si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.
Inregistrarile contabile si fiscale mentionate, inclusiv raportarile obligatorii se efectueaza pentru luna in care este emisa factura furnizorului, data facturii fiind considerata data exigibilitatii TVA.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calculul TVA de plata prin D311
Intrebare: Societatea a avut codul de TVA anulat, incepand cu 1 ianuarie 2024 si s-a facturat fara TVA (acesta s-a considerat valoarea finala). Pentru a reactiva codul de TVA trebuie sa depunem declaratia 311 si sa colectam TVA-ul. Valoarea facturata pe anul 2024 este de 180000 lei. Va rugam sa ne spuneti cum este corect sa trecem in D311: 180000(baza) +34000 (tva 19%) sau 151260,51 (baza) +28739,5(tva 19%) ; si care este baza legala Societatea nu are posibilitatea de a factura clientilor diferenta de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Neconcordanta D300 si P300
Intrebare: Am primit in luna septembrie o factura de la un furnizor care aplica sistemul de TVA la incasare, factura care a fost achitata in cursul aceleasi luni. In decontul de TVA aceasta factura a fost inregistrata la randul 24 impreuna cu celelalte facturi de achizitii primite de la persoanele care nu aplica TVA la incasare. Cu toate acestea, in decontul precompletat RO e-TVA , la randul 24 nu apare si factura aceasta, ea fiind mentioanata doar ca este cu scop informativ, nu se cumuleaza la Total. Este...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cota redusa la vanzare de lemn de foc in iulie 2025
Intrebare: Un client al meu persoana juridica privata cumpara lemne foc cu taxare inversa pentru lemne de foc, lemnele livrate in iulie 2025 pentru aceste lemne sa primit un avans in ianuarie 2055 cu TVA 5%, taxare inversa. Imi spune cineva ca trebuie sa avem o declaratie pe proprie raspundere ca folosim lemnele pentru foc, dar ca privatii nu aplica cota redusa doar scolile, ong-urile. Eu citesc totusi ca si privatii pot. Este adevarat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobil utilizat de CMI
Intrebare: O persoana fizica, titular CMI, cumpara un apartament unde urmeaza sa-si desfasoare activitatea CMI (PUNCT LUCRU). Apartamentul se cumpara cu un credit luat de la banca de catre CMI. Contractul de vanzare-cumparare este intre proprietar si persoana fizica titular CMI, iar in contract este stipulat ca acest apartament reprezinta patrimoniu de afectatiune pentru CMI. Intrebarea mea este legata de inregistrarea sau nu ca activ al CMI-ului si de deducerea cheltuielilor legate de amortizare,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Garantie nereturnata chiriasului
Intrebare: O firma a avut inchiriat un imobil catre o persoana juridica si a emis si factura de garantie pe langa cele de chirie. Acum chiriasul pleaca, dar garantia nu i se mai returneaza, deoarece nu a respectat contractul. Emit factura de storno garantie si apoi o dau pe venituri (4111=758) sau inchid direct contul de garantie 267 cu un venit (267=758)?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Generare declaratie SAF-T firma inactiva la ANAF
Intrebare: Pentru o firma fara activitate, care nu este declarata inactiva la Registrul Comertului, au fost depuse toate declaratiile, in afara de SAF-T. Nu are un program din care sa genereze aceasta declaratie si nici tranzactii in registrul jurnal. Ce solutie ar avea? Ce ar putea sa faca pentru a depune aceasta declaratie obligatorie? Exista vreun program pe ANAF care ar putea ajuta la generarea declaratiei SAF-T? Ma puteti ajuta va rog cu un format?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<