Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?

03-Nov-2014
2351
O societate primeste de la partenerul extern (din EU) materie prima spre prelucare. Nu am avut comenzi pentru o anume materie prima, drept pentru care materia prima nu a fost folosita si se gaseste de peste un an in stoc (in contabilitatea firmei in contul 8032). Firma valorifica in cele din urma materialul pe piata din Romania.

In cazul in care partenerul extern trimite o factura de livrare pentru materialul respectiv, vom vedea daca firma poate sa inregistreze achizitia ca atare si scaderea din gestiunea " valori materiale spre prelucrare" cantitatea de material achizitionat prin acest procedeu sau daca mai sunt necesare si alte demersuri.

Din intrebarea formulata, intelegem ca achizitia bunurilor se efectueaza cu plata, caz in care, procesatorul din Romania dobandeste calitatea de cumparator al acelorasi bunuri care au fost primite, initial, in vederea procesarii.

La primirea facturii de livrare a bunurilor respective, se considera ca partenerul intracomunitar efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri in Germania, de exemplu, si societatea din Romania efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri asa cum este definita prin art. 130^1, alin. (1) prin care se reglementeaza ca achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.".

Pentru incadrarea corecta a tranzactiei in categoria achizitiilor intracomunitare cu bunuri, dar si pentru a dovedi realitatea tranzactiei, sunt suficiente cel putin urmatoarele documente:
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

- contractul sau comanda sau corespondenta dintre cei doi parteneri din care sa rezulte modificarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale pentru procesare, in marfuri destinate comercializarii pe teritoriul Romaniei;

- factura furnizorului intracomunitar;

- un document de transport pe parcurs extern sau orice alt document din care sa rezulte ca bunurile respective au fost transportate de pe teritoriul comunitar pe teritoriul Romaniei. In situatia prezentata, data documentului este anterioara datei emiterii facturii de catre furnizor, dar nu prezinta relevanta pentru reincadrarea tranzactiei in A.I.C.;

- documentul de asigurare a bunurilor sau orice alt document.


Operatiunea este impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, caz in care suma TVA datorata se calculeaza prin aplicarea cotei standard TVA 24% la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Operatiunea se evidentiaza in jurnalele pentru TVA si se raporteaza dupa cum urmeaza:

- prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 si 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea";

- prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. In acest context, este recomandabil sa va asigurati ca partenerul extern reincadreaza operatiunea din transfer ca operatiune asimilata unei livrari de bunuri in livrare intracomunitara de bunuri, scutita in statul sau, dar impozabila la cumparatorul care ii comunica un cod valid de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Romania. Obligatia de raportare a operatiunii in sistemul VIES revine si furnizorului comunitar . In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, organul de control are drept "instrument" de lucru si Raportul neconcordantelor dintre valoarea livrarilor intracomunitare de bunuri raportate de catre furnizorul intracomunitar si valoarea achizitiilor intracomunitare de bunuri raportate de catre cumparatorul din Romania.

De asemenea, din punct de vedere fiscal, schimbarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale in marfuri trebuie evidentiata si in REGISTRUL BUNURILOR MOBILE CORPORALE PRIMITE IN SCOPUL EXPERTIZARII SAU EFECTUARII DE LUCRARI ASUPRA ACESTORA al carui formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Inscrierea se efectueaza in coloana "Bunuri care nu se returneaza clientului" cu mentionarea facturii primite pentru A.I.C., concomitent cu inregistrarea valorii bunurilor respective in:

creditul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare";
debitul contului 371 "Marfuri" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori";


Dupa efectuarea acestor inregistrari contabile se aplica si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Inregistrarile contabile si fiscale mentionate, inclusiv raportarile obligatorii se efectueaza pentru luna in care este emisa factura furnizorului, data facturii fiind considerata data exigibilitatii TVA.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"