Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?

03-Nov-2014
6281
O societate primeste de la partenerul extern (din EU) materie prima spre prelucare. Nu am avut comenzi pentru o anume materie prima, drept pentru care materia prima nu a fost folosita si se gaseste de peste un an in stoc (in contabilitatea firmei in contul 8032). Firma valorifica in cele din urma materialul pe piata din Romania.

In cazul in care partenerul extern trimite o factura de livrare pentru materialul respectiv, vom vedea daca firma poate sa inregistreze achizitia ca atare si scaderea din gestiunea " valori materiale spre prelucrare" cantitatea de material achizitionat prin acest procedeu sau daca mai sunt necesare si alte demersuri.

Din intrebarea formulata, intelegem ca achizitia bunurilor se efectueaza cu plata, caz in care, procesatorul din Romania dobandeste calitatea de cumparator al acelorasi bunuri care au fost primite, initial, in vederea procesarii.

La primirea facturii de livrare a bunurilor respective, se considera ca partenerul intracomunitar efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri in Germania, de exemplu, si societatea din Romania efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri asa cum este definita prin art. 130^1, alin. (1) prin care se reglementeaza ca achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.".

Pentru incadrarea corecta a tranzactiei in categoria achizitiilor intracomunitare cu bunuri, dar si pentru a dovedi realitatea tranzactiei, sunt suficiente cel putin urmatoarele documente:
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Regimul agentiilor de turism Societate X neinregistrata ca platitoare de tva, are in contul 704 (venituri din comision societate) suma de 150000 ron, in contul 472 (avansuri) suma de 3000 si in contul 462...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Activitatea de catering este o activitate de productie Am preluat o societate cu activitate de catering si cantina care avea organizata evidenta pe marfa 371 si vanzare pe 707, fara materii prime si produse finite. Care este baza...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Analiza rulajelor contului 725 In conditiile in care in anul 2024 societatea noastra a avut in executie un obiectiv de investitii (o statie de carburanti care a fost construita cu scopul de-a fi inchiriata unei...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare cladire in rate In baza unui antecontract de vanzare cumparare pentru o cladire veche , clientul o sa ne achite suma lunar in rate, timp de 5 ani. Contractul final de vanzare cumparare cladire se...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectare eroare aferenta anului 2024. Impozit pe profit In cursul anului 2025 s-a primit factura pentru servicii aferente anului 2024, suma facturata fiind mai mare decat cheltuiala estimata in anul 2024. Considerand ca valoarea pe care...citeste mai mult


- contractul sau comanda sau corespondenta dintre cei doi parteneri din care sa rezulte modificarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale pentru procesare, in marfuri destinate comercializarii pe teritoriul Romaniei;

- factura furnizorului intracomunitar;

- un document de transport pe parcurs extern sau orice alt document din care sa rezulte ca bunurile respective au fost transportate de pe teritoriul comunitar pe teritoriul Romaniei. In situatia prezentata, data documentului este anterioara datei emiterii facturii de catre furnizor, dar nu prezinta relevanta pentru reincadrarea tranzactiei in A.I.C.;

- documentul de asigurare a bunurilor sau orice alt document.


Operatiunea este impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, caz in care suma TVA datorata se calculeaza prin aplicarea cotei standard TVA 24% la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Operatiunea se evidentiaza in jurnalele pentru TVA si se raporteaza dupa cum urmeaza:

- prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 si 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea";

- prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. In acest context, este recomandabil sa va asigurati ca partenerul extern reincadreaza operatiunea din transfer ca operatiune asimilata unei livrari de bunuri in livrare intracomunitara de bunuri, scutita in statul sau, dar impozabila la cumparatorul care ii comunica un cod valid de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Romania. Obligatia de raportare a operatiunii in sistemul VIES revine si furnizorului comunitar . In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, organul de control are drept "instrument" de lucru si Raportul neconcordantelor dintre valoarea livrarilor intracomunitare de bunuri raportate de catre furnizorul intracomunitar si valoarea achizitiilor intracomunitare de bunuri raportate de catre cumparatorul din Romania.

De asemenea, din punct de vedere fiscal, schimbarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale in marfuri trebuie evidentiata si in REGISTRUL BUNURILOR MOBILE CORPORALE PRIMITE IN SCOPUL EXPERTIZARII SAU EFECTUARII DE LUCRARI ASUPRA ACESTORA al carui formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Inscrierea se efectueaza in coloana "Bunuri care nu se returneaza clientului" cu mentionarea facturii primite pentru A.I.C., concomitent cu inregistrarea valorii bunurilor respective in:

creditul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare";
debitul contului 371 "Marfuri" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori";


Dupa efectuarea acestor inregistrari contabile se aplica si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Inregistrarile contabile si fiscale mentionate, inclusiv raportarile obligatorii se efectueaza pentru luna in care este emisa factura furnizorului, data facturii fiind considerata data exigibilitatii TVA.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016