Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?

03-Nov-2014
3006
O societate primeste de la partenerul extern (din EU) materie prima spre prelucare. Nu am avut comenzi pentru o anume materie prima, drept pentru care materia prima nu a fost folosita si se gaseste de peste un an in stoc (in contabilitatea firmei in contul 8032). Firma valorifica in cele din urma materialul pe piata din Romania.

In cazul in care partenerul extern trimite o factura de livrare pentru materialul respectiv, vom vedea daca firma poate sa inregistreze achizitia ca atare si scaderea din gestiunea " valori materiale spre prelucrare" cantitatea de material achizitionat prin acest procedeu sau daca mai sunt necesare si alte demersuri.

Din intrebarea formulata, intelegem ca achizitia bunurilor se efectueaza cu plata, caz in care, procesatorul din Romania dobandeste calitatea de cumparator al acelorasi bunuri care au fost primite, initial, in vederea procesarii.

La primirea facturii de livrare a bunurilor respective, se considera ca partenerul intracomunitar efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri in Germania, de exemplu, si societatea din Romania efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri asa cum este definita prin art. 130^1, alin. (1) prin care se reglementeaza ca achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.".

Pentru incadrarea corecta a tranzactiei in categoria achizitiilor intracomunitare cu bunuri, dar si pentru a dovedi realitatea tranzactiei, sunt suficiente cel putin urmatoarele documente:

- contractul sau comanda sau corespondenta dintre cei doi parteneri din care sa rezulte modificarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale pentru procesare, in marfuri destinate comercializarii pe teritoriul Romaniei;

- factura furnizorului intracomunitar;

- un document de transport pe parcurs extern sau orice alt document din care sa rezulte ca bunurile respective au fost transportate de pe teritoriul comunitar pe teritoriul Romaniei. In situatia prezentata, data documentului este anterioara datei emiterii facturii de catre furnizor, dar nu prezinta relevanta pentru reincadrarea tranzactiei in A.I.C.;

- documentul de asigurare a bunurilor sau orice alt document.


Operatiunea este impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, caz in care suma TVA datorata se calculeaza prin aplicarea cotei standard TVA 24% la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Operatiunea se evidentiaza in jurnalele pentru TVA si se raporteaza dupa cum urmeaza:

- prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 si 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea";

- prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. In acest context, este recomandabil sa va asigurati ca partenerul extern reincadreaza operatiunea din transfer ca operatiune asimilata unei livrari de bunuri in livrare intracomunitara de bunuri, scutita in statul sau, dar impozabila la cumparatorul care ii comunica un cod valid de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Romania. Obligatia de raportare a operatiunii in sistemul VIES revine si furnizorului comunitar . In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, organul de control are drept "instrument" de lucru si Raportul neconcordantelor dintre valoarea livrarilor intracomunitare de bunuri raportate de catre furnizorul intracomunitar si valoarea achizitiilor intracomunitare de bunuri raportate de catre cumparatorul din Romania.

De asemenea, din punct de vedere fiscal, schimbarea destinatiei bunurilor din materii prime/materiale in marfuri trebuie evidentiata si in REGISTRUL BUNURILOR MOBILE CORPORALE PRIMITE IN SCOPUL EXPERTIZARII SAU EFECTUARII DE LUCRARI ASUPRA ACESTORA al carui formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008. Inscrierea se efectueaza in coloana "Bunuri care nu se returneaza clientului" cu mentionarea facturii primite pentru A.I.C., concomitent cu inregistrarea valorii bunurilor respective in:

creditul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare";
debitul contului 371 "Marfuri" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori";


Dupa efectuarea acestor inregistrari contabile se aplica si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Inregistrarile contabile si fiscale mentionate, inclusiv raportarile obligatorii se efectueaza pentru luna in care este emisa factura furnizorului, data facturii fiind considerata data exigibilitatii TVA.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam o achizitie intracomunitara de bunuri primite spre prelucrare?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016