Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decontare transport salariat: Conditii. Tratament fiscal

22-Nov-2018
21903

Care este modalitatea concreta prin care se poate deconta transportul personal al salariatilor? Unul dintre specialistii nostri va lamuri acest aspect. In analiza de astazi se pleaca de la urmatoarea situatie:

Salariatii unei societati situate pe o platforma industriala se deplaseaza cu resurse proprii de la locuinta la societate. Salariatii se afla in localitati diferite, iar pretul transportului este diferit. La inceputul anului, societatea a decis, prin contractul colectiv de munca, acordarea unei sume fixe pentru transport, care se acorda pe zi lucratoare (pentru a nu exista discrepante). Acum, la sfarsitul anului, se doreste verificarea costului real al transportului (se va face o medie), iar daca costul real depaseste suma fixa, diferenta pe un an de zile sa fie acordata la sfarsitul anului. (De exemplu: pentru 12 luni lucrate - societate a decontat 150 lei/luna, dar salariatul a scos din buzunar 170 lei/luna. Diferenta de 20 lei x12 luni = 240 lei o achit la sfarsitul lunii decembrie).

Costul transportului fix acordat lunar l-am incadrat in cheltuieli sociale cu deductibilitate limitata de 5%. Pot considera acesta diferenta de transport care se va acorda la sfarsitul anului tot in aceste cheltuieli sociale cu limita de 5%? Daca da, ce documente sunt necesare?

Raspunsul specialistului

Tratamentul in materie de impozit pe veniturile din salarii si contributii sociale este diferit pentru salariatii care au domiciliu in aceeasi localitate si pentru cei care au locuinta in alta localitate.
Astfel, conform art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal si art. 142 lit. b) nu se cuprinde in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, astfel cum este prevazut in contractul de munca.Ca atare, pentru a nu fi considerate avantaj de natura salariala decontarea transportului de la domiciliu la locul de munca si de la locul de munca la domiciliu, precum si modalitatea concreta de decontare/acordare trebuie sa fie prevazute in contractual de munca (colectiv sau individual). In cazul acestor salariati, daca la sfarsitul anului se acorda diferente intre suma fixa decontata conform contractului colectiv de munca si sumele cheltuite consider ca diferenta reprezinta un venit impozabil si intra in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale intrucat aceste diferente nu sunt acordate ”astfel cum este prevazut in contractul de munca”.

In cazul salariatilor care au locuinta in alta localitate sunt aplicabile prevederile art. 76 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal. Potrivit acestuia, nu constituie venit impozabil, in sensul impozitului pe venit, contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au resedinta si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, pentru situatiile in care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei, conform legii. Aceste cheltuieli nu sunt incluse in baza de calcul a contributiilor sociale conform art. 142 lit. f) din Codul fiscal.

Astfel, in aceste cazuri nu este necesar ca decontarea costurilor sa fie prevazuta in contractul de munca. Ca atare, in cazul acestora contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au resedinta si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, pentru situatiile in care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei, conform legii nu se include in baza de calcul a impozitului pe ventiruile din salarii si contributiilor sociale obligatorii.

Pentru a se incadra in aceste prevederi, respectiv pentru ca sumele acordate salariatilor sa nu intre in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si a contributiilor obligatorii, salariatii trebuie sa justifice cheltuielile de transport fie prin intocmirea foilor de parcurs sau a unui decont lunar al salariatului din care sa rezulte numarul de km parcursi de acasa la locul de munca precum si numarul de zile in care s-a deplasat la locul de munca. De asemenea, salariatii trebuie sa prezinte documente justificative privind efectuarea transportului: bilete RATB, bonuri combustibil, etc.

Doar sumele acordate acordate in baza documentelor justificative (inclusiv diferentele achitate la sfarsitul anului) sunt neimpozabile la salariat si deductibile in limita de 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului conform art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 4 din Codul fiscal („4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern”).

Sumele platite salariatului cu titlu de cheltuiala de transport care nu sunt justificate conform celor mai sus expuse vor intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale iar pentru angajator cheltuiala este deductibila integral.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016