Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Export de bunuri. Documente si conditii scutire de TVA. Esential ca sa nu aveti probleme la vama!

16-Mar-2017
18543

Inregistrarea de TVA, operatiunile scutite de TVA, documentele justificative necesare, sunt toate aspecte importante si esentiale pe care trebuie sa le avem in vedere in cadrul operatiunilor intracomunitare si nu numai. Exportul de bunuri reprezinta o astfel de operatiune care poate implica multe elemente pe care sa le trecem cu vederea din neatentie sau din interpretarea gresita a legii.

In analiza urmtoare, avem datele: "Societatea cu sediul in Romania produce echipamente care urmeaza a fi livrate in afara Uniunii Europene. Cele mai frecvente operatiuni de export presupun ca marfa este facturata catre o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE care la randul ei emite factura catre clientul final (non UE). Transportul este organizat de cele mai multe ori de catre clientul final si operatiunile vamale se desfasoara in frontiera aleasa de catre transportatorul clientului. Operatiunea prezentata este scutita de TVA? Ce documente justificative trebuie sa prezinte firma? Firma din cadrul grupului trebuie sa se inregistreze in scop de TVA in Romania?"

 

In opinia mea, operatiunea nu este un export de bunuri in Romania, scutit cu drept de deducere, daca, in relatia dintre A (furnizor din Romania) si B (cumparator stabilit pe teritoriul unui stat tert) nu exista dovada exportului de bunuri, justificat cu documentele reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Conform prevederilor Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal aplicabil in Romania, art. 181 alin. (1), regimul de export permite scoaterea marfurilor romanesti in afara teritoriului vamal al Romaniei. In acest sens, conform prevederilor alin. (2) al ar. 181, toate marfurile romanesti destinate exportului trebuie sa fie plasate sub regimul de export. Exportul poate fi dovedit prin declaratia vamala de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului.

Astfel, pentru ca operatiunea sa fie tratata drept un export in Romania, exportatorul trebuie sa indeplineasca formalitatile vamale de declarare la un birou vamal din Romania care acorda liberul de vama. Liberul de vama pentru export se acorda cu conditia ca marfurile exportate sa paraseasca teritoriul vamal al Romaniei in aceeasi stare in care acestea se aflau in momentul acceptarii declaratiei de export.



Asa cum se poate constata, formalitatile de export trebuie indeplinite pe teritoriul vamal al Romaniei, caz in care, exportatorul trebuie sa respecte prevederile Codului vamal din Romania astfel incat livrarea efectuata de catre furnizorul din Romania sa fie considerata un export de bunuri ca operatiuni scutita de TVA, cu drept de deducere.

Exporturile de bunuri in Romania sunt reglementate d.p.d.v. fiscal prin anexa din O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 1 lit. e) “e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru."

Codul fiscal din Romania prevede ca exportul poate fi efectuat si de catre cumparatorul bunurilor, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b), in cazul dvs., o alta firma din cadrul grupului cu sediul in afara UE, dar nu poate fi efectuat de catre "cumparatorul (clientul final)" "cumparatorului (firma din cadrul grupului" pentru a beneficia de scutire in Romania.

Art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal prevede ca sunt scutite de taxa livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau. In situatia prezentata, cumparatorul B nu poate justifica exportul deoarece nu este titular al unei operatiuni de export. Documentele de justificare a exportului sunt reglementate la art. 2 alin. (2):

- factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. Factura de A pe numele lui B, fara TVA, numai daca A sau B poate justifica exportului;
- certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica.

Astfel, in situatia prezentata, in relatia dintre A si B, livrarile efectuate de catre A sunt operatiuni taxabile pe teritoriul Romaniei deoarece B, in calitate de cumparator, nu face dovada realizarii exportului conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Societatea B poate fi considerata un exportator daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania si efectueaza livrari catre C, D, E, situate in diverse state terte, conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. b). Chiar si in acest caz, societatea A efectueaza livrari taxabile in Romania deoarece exportatorul este societatea B, inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania, societatea B isi poate exercita dreptul de deducere pentru suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de catre A.

Prin art. 3 alin. (1) din Instructiuni se reglementeaza faptul ca sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal care sunt aplicabile in cazul unui contract din care reyulta ca persoana obligata sa transporte bunurile in afara Uniunii Europene este cumparatorul nestabilit in Romania sau alta persoana in contul sau. In acest caz, scutirea trebuie justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) de catre furnizorul care realizeaza livrarea.

O astfel de situatie, relativ similara, este reglementata prin alin. (2) al art. 3, in cazul unui cumparator stabilit pe teritoriul unui stat membru. Acest exemplu poate fi adaptat si situatiei prezentate de dvs.

"(2) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2).

Exemplu: Societatea A, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, livreaza piese de schimb catre societatea B, stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Spania. Societatea B nu este stabilita in Romania. Conditia de livrare a bunurilor este ex-works, transportul bunurilor fiind in sarcina societatii B, care transporta piesele de schimb din Romania in Canada, bunurile fiind ulterior livrate de catre societatea B catre societatea C stabilita in Canada.

Formalitatile vamale de export sunt realizate in Romania, declaratia vamala de export fiind intocmita pe numele societatii B din Spania, care este mentionata ca si expeditor/exportator in cadrul declaratiei vamale. Intrucat exportul bunurilor in Canada este realizat de societatea B din Spania, aceasta justifica scutirea de TVA cu documentele prevazute la alin. (2). Societatea B din Spania are obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal. Livrarea efectuata de societatea A catre societatea B este o livrare locala, taxabila in Romania conform regulilor generale. "

Prin art. 316 alin. (4) se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei. Exportul reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. b) este o operatiune scutita de TVA cu drept de deducere, realizata pe teritoriul Romaniei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici