Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Important despre perioada impozabila pentru microintreprinderi

11-Mai-2012
3782
Va prezentam mai jos o serie de reglementari importante care privesc perioada impozabila pentru microintreprinderi. Mai intai de toate, precizam ca perioada fiscala pentru microintreprinderi se considera a fi anul calendaristic. In ceea ce priveste microintreprinderile care se infiinteaza sau isi inceteaza existenta, anul fiscal este perioada din anul calendaristic in care persoana juridica a existat.

Potrivit prevederilor Titlului IV indice 1 "Impozitul pe veniturile microintreprinderilor" din Codul Fiscal, microintreprinderea este definita ca fiind persoana juridica romana care indeplineste cumulativ, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, urmatoarele conditii:

- realizeaza venituri, altele decat cele din activitati desfasurate in domeniile: bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital, jocuri de noroc, consultanta si management;

- are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv;

- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei al 100.000 euro;


- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale.

Perioada impozabila

1. Pentru persoanele juridice romane, care se infiinteaza in cursul unui an fiscal si care au optat de la infiintare pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, perioada impozabila incepe:

- de la data inregistrarii acesteia la registrul comertului, daca are aceasta obligatie;

- de la data inregistrarii acesteia in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, daca are aceasta obligatie;

- de la data incheierii sau, dupa caz, a punerii in aplicare a contractelor de asociere, in cazul asocierilor care nu dau nastere unei noi persoane juridice.

2. In cazul microintreprinderilor care se reorganizeaza prin divizare sau fuziune avand ca efect juridic incetarea existentei persoanei juridice prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie:

- la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a noii societati sau a ultimei dintre ele, in cazul constituirii uneia sau a mai multor societati noi;

- la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor, in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;

- la data stabilita potrivit legii, in alte cazuri decat cele mentionate anterior.

3. In cazul dizolvarii urmate de lichidare a microintreprinderilor, perioada impozabila se incheie la data depunerii situatiilor financiare la registrul unde a fost inregistrata, potrivit legii, infiintarea persoanei juridice respective.

Schimbarea sistemului de impunere

Ca regula, microintreprinderile nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 112 indice 2 din Codul Fiscal, respectiv:

- realizeaza venituri din activitati desfasurate domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului;

- nu are salariati sau are peste 9 salariati;

- a realizat venituri care au depasit echivalentul in lei al 100.000 euro;

- capitalul social al acesteia este detinut de stat si/sau autoritatile locale sau este detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 de angajati.

Persoanele juridice romane aflate in inactivitate temporara, pentru care perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii inceteaza in cursul anului, pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul urmator celui in care perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii inceteaza, daca la data de 31 decembrie a anului respectiv indeplinesc conditiile de exercitare a optiunii prevazute de Codul Fiscal.

Exceptii

Persoanele juridice romane nou-infiintate care au optat pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal si care nu au angajat in termenul de 60 de zile de la data eliberarii certificatului de inregistrare sunt platitoare de impozit pe profit de la data inregistrarii acestora la registrul comertului.

Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor si al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului datoreaza impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate incepand cu trimestrul respectiv. Pentru aceasta categorie perioada impozabila se incheie in trimestrul in care incep sa desfasoare activitati in domeniile mentionate.

In situatia in care, in cursul anului fiscal, microintreprinderile realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro, acestea vor plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, perioada impozabila ca microintreprindere incheindu-se la 31 decembrie anul precedent. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita de 100.000 euro utilizand cursul de schimb de la inchiderea exercitiului financiar precedent.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016