
Raportul Special
realizat de specialisti
TITLUL II
Impozitul pe profit
CAP. I
Dispozitii generale
Contribuabili
ART. 13
Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane;
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere fara personalitate juridica;
d) persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana;
e) persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica; in acest caz, impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica romana.
Sfera de cuprindere a impozitului
ART. 14
Impozitul pe profit se aplica dupa cum urmeaza:
a) in cazul persoanelor juridice romane, asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
b) in cazul persoanelor juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, asupra profitului impozabil atribuibil sediului permanent;
c) in cazul persoanelor juridice straine si al persoanelor fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere fara personalitate juridica, asupra partii din profitul impozabil al asocierii atribuibile fiecarei persoane;
d) in cazul persoanelor juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana, asupra profitului impozabil aferent acestor venituri;
e) in cazul persoanelor fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane care realizeaza venituri atat in Romania, cat si in strainatate, din asocieri fara personalitate juridica, asupra partii din profitul impozabil al asocierii atribuibile persoanei fizice rezidente.
Scutiri
ART. 15
(1) Sunt scutiti de la plata impozitului pe profit urmatorii contribuabili:
a) trezoreria statului;
b) institutiile publice, pentru fondurile publice, inclusiv pentru veniturile proprii si disponibilitatile realizate si utilizate potrivit Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, daca legea nu prevede altfel;
---------------
Lit. b) a alin. (1) al art. 15 a fost modificata de pct. 4 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
c) persoanele juridice romane care platesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in conformitate cu prevederile cuprinse in titlul IV;
d) fundatiile romane constituite ca urmare a unui legat;
---------------
Lit. e) a alin. (1) al art. 15 a fost abrogata de pct. 5 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
f) cultele religioase, pentru: venituri obtinute din producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare activitatii de cult, potrivit legii, venituri obtinute din chirii, alte venituri obtinute din activitati economice, venituri din despagubiri in forma baneasca, obtinute ca urmare a masurilor reparatorii prevazute de legile privind reconstituirea dreptului de proprietate, cu conditia ca sumele respective sa fie utilizate, in anul curent si/sau in anii urmatori, pentru intretinerea si functionarea unitatilor de cult, pentru lucrari de constructie, de reparatie si de consolidare a lacasurilor de cult si a cladirilor ecleziastice, pentru invatamant, pentru furnizarea, in nume propriu si/sau in parteneriat, de servicii sociale, acreditate in conditiile legii, pentru actiuni specifice si alte activitati nonprofit ale cultelor religioase, potrivit Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor.
---------------
Lit. f) a alin. (1) al art. 15 a fost modificata de pct. 6 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
g) institutiile de invatamant particular acreditate, precum si cele autorizate, pentru veniturile utilizate, in anul curent sau in anii urmatori, potrivit Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, cu modificarile ulterioare;
h) asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, potrivit Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile obtinute din activitati economice si care sunt sau urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune;
i) Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii;
j) Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii.
k) Banca Nationala a Romaniei.
-------------
Lit. k) a alin. (1) al art. 15 a fost introdusa de pct. 4 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
l) Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii.
--------------
Lit. l) a alin. (1) al art. 15 a fost introdusa de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
(2) Organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru urmatoarele tipuri de venituri:
a) cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
b) contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
c) taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
d) veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;
e) donatiile si banii sau bunurile primite prin sponsorizare;
f) dividendele si dobanzile obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite;
--------------
Lit. f) a alin. (2) al art. 15 a fost modificata de pct. 7 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
g) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
h) resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
i) veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
j) veniturile exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
k) veniturile obtinute din reclama si publicitate, realizate de organizatiiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale.
l) sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
---------------
Lit. l) a alin. (2) al art. 15 a fost introdusa de pct. 7 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
m) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
---------------
Lit. m) a alin. (2) al art. 15 a fost introdusa de pct. 7 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
n) sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului III.
---------------
Lit. n) a alin. (2) al art. 15 a fost introdusa de pct. 7 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
(3) Organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit si pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prevazuta la alin. (2). Organizatiile prevazute in prezentul alineat datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele prevazute la alin. (2) sau in prezentul alineat, impozit calculat prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 alin. (1) sau art. 18, dupa caz.
Anul fiscal
ART. 16
(1) Anul fiscal este anul calendaristic.
( 2) Cand un contribuabil se infiinteaza sau inceteaza sa mai existe in cursul unui an fiscal, perioada impozabila este perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
Cotele de impozitare
ART. 17
Cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este de 16%, cu exceptiile prevazute la art. 38.
-------------
Art. 17 a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Impozitul minim pentru baruri de noapte, cluburi de noapte, discoteci, cazinouri si pariuri sportive
ART. 18
Contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere, si la care impozitul pe profit datorat pentru activitatile prevazute in acest articol este mai mic decat 5% din veniturile respective sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri realizate.
-------------
Art. 18 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Cum facem calculul corect?Cotele de 1% sau de 3% pentru microintreprinderi NU se vor stabili tinand cont de veniturile obtinute la 31 decembrie 2023Se apropie termenul limita pentru Declaratia 101Impozit dividende nerezidenti. Cum procedam din punct de vedere fiscal?Contabilitatea activitatilor agricole. Tot ce trebuie sa stii in 2015Ultimele articole
Declaratia 101. Pana cand se depune formularul pentru anul 2024IMPOZIT PE PROFIT. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Depasire plafon impozit micro la 31.12.2024. Cand se depune si cum trebuie completata D700Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau IMPOZIT PE PROFIT in 2025?Articole similare
Proiect: ANAF modifica Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru anumite indemnizatiiLegea nr. 455/2001 privind semnatura electronica a fost republicataNOU: Implicatiile fiscale ale contractelor anului 2012Noile proceduri de inregistrare/radiere din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasareANAF schimba procedura de evaluare si valorificare, in regim de urgenta, a bunurilor perisabile sau supuse degradariiUltimele articole
Schimbare vector fiscal: ANAF face modificari din oficiu daca firmele nu depun D700 la timpOrdinul 3788/2024. Procedura privind inscrierea in Registrul RO e-Factura optionalProiect: Procedura pentru inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu. Modelul formularului 082E-Transport. Prin Ordinul 1337/2024 a fost aprobata NOUA procedura pentru E-TransportRedirectionarea impozitului pe profit. ANAF modifica procedura si formularele utilizate in acest cazArticole similare
Rambursare TVA si Ordinul 3699/2015. E obligatoriu profitul in contul 121?Pregatit de controalele fiscului? Ghid de aparare impotriva capcanelor legiiOrdin de compensare si datorii reciproce. Cum se va face compensarea, in contextul noului Cod civil?Noua strategie de combatere a evaziunii fiscale: CNSP selecteaza, ANAF controleazaANAF: In mai, toate seminariile web vor aborda modalitatea de completare si de depunere a Declaratiei uniceUltimele articole
Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025Taxe PFA. Plafoane CAS si CASS pentru PFADepunerea SAF-T de catre nerezidenti. Reglementari cheie si studii de caz utileD101 in 2025. Termenul limita de depunere va fi pe data de 25 martie sau 25 iunie?Termenele de depunere SAF-T pentru TOATE tipurile de societatiArticole similare
OG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023Impozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificare scutire TVA in 2020OUG 114/2018: Explicatii privind aplicarea facilitatilor in domeniul constructiilorRefacturare taxe platite la cadastru. Ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileDeclaratia 207: Cine o depune, termen si model de formularProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiSfaturi de la experti
Productie mezeluri. Inregistrari contabile
Intrebare: Suntemo SRL cu activitatea principala de comercializare si producere de mezeluri pe care le producem si le vindem in magazinul propriu. Achizitionam materie prima de la diverse abatoare (carcase diverse, pui) si diverse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Emitere factura de avans. Servicii neprestate
Intrebare: SC primeste o comanda pentru executarea unei lucrari pentru care s-a eliberat o factura de avans lucrare, factura fiscala si nu proforma, dar care nu a fost achitata si nici lucrarea executata, din motive tehnice. Au trecut 6 luni...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA