Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Important despre perioada impozabila pentru microintreprinderi

11-Mai-2012
1972
Va prezentam mai jos o serie de reglementari importante care privesc perioada impozabila pentru microintreprinderi. Mai intai de toate, precizam ca perioada fiscala pentru microintreprinderi se considera a fi anul calendaristic. In ceea ce priveste microintreprinderile care se infiinteaza sau isi inceteaza existenta, anul fiscal este perioada din anul calendaristic in care persoana juridica a existat.

Potrivit prevederilor Titlului IV indice 1 "Impozitul pe veniturile microintreprinderilor" din Codul Fiscal, microintreprinderea este definita ca fiind persoana juridica romana care indeplineste cumulativ, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, urmatoarele conditii:

- realizeaza venituri, altele decat cele din activitati desfasurate in domeniile: bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital, jocuri de noroc, consultanta si management;

- are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv;

- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei al 100.000 euro;
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii
Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal
Vezi detalii

- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale.

Perioada impozabila

1. Pentru persoanele juridice romane, care se infiinteaza in cursul unui an fiscal si care au optat de la infiintare pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, perioada impozabila incepe:

- de la data inregistrarii acesteia la registrul comertului, daca are aceasta obligatie;

- de la data inregistrarii acesteia in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, daca are aceasta obligatie;

- de la data incheierii sau, dupa caz, a punerii in aplicare a contractelor de asociere, in cazul asocierilor care nu dau nastere unei noi persoane juridice.

2. In cazul microintreprinderilor care se reorganizeaza prin divizare sau fuziune avand ca efect juridic incetarea existentei persoanei juridice prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie:

- la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a noii societati sau a ultimei dintre ele, in cazul constituirii uneia sau a mai multor societati noi;

- la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor, in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;

- la data stabilita potrivit legii, in alte cazuri decat cele mentionate anterior.

3. In cazul dizolvarii urmate de lichidare a microintreprinderilor, perioada impozabila se incheie la data depunerii situatiilor financiare la registrul unde a fost inregistrata, potrivit legii, infiintarea persoanei juridice respective.

Schimbarea sistemului de impunere

Ca regula, microintreprinderile nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 112 indice 2 din Codul Fiscal, respectiv:

- realizeaza venituri din activitati desfasurate domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului;

- nu are salariati sau are peste 9 salariati;

- a realizat venituri care au depasit echivalentul in lei al 100.000 euro;

- capitalul social al acesteia este detinut de stat si/sau autoritatile locale sau este detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 de angajati.

Persoanele juridice romane aflate in inactivitate temporara, pentru care perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii inceteaza in cursul anului, pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul urmator celui in care perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii inceteaza, daca la data de 31 decembrie a anului respectiv indeplinesc conditiile de exercitare a optiunii prevazute de Codul Fiscal.

Exceptii

Persoanele juridice romane nou-infiintate care au optat pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal si care nu au angajat in termenul de 60 de zile de la data eliberarii certificatului de inregistrare sunt platitoare de impozit pe profit de la data inregistrarii acestora la registrul comertului.

Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor si al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului datoreaza impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate incepand cu trimestrul respectiv. Pentru aceasta categorie perioada impozabila se incheie in trimestrul in care incep sa desfasoare activitati in domeniile mentionate.

In situatia in care, in cursul anului fiscal, microintreprinderile realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro, acestea vor plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, perioada impozabila ca microintreprindere incheindu-se la 31 decembrie anul precedent. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita de 100.000 euro utilizand cursul de schimb de la inchiderea exercitiului financiar precedent.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Important despre perioada impozabila pentru microintreprinderi":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Angajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017
    • Guvernul a venit cu o noua modificare adoptata tacit si care obliga toti angajatorii din Romania sa modifice toate contractele de munca incepand de la 1 ianuarie 2018 pentru transferul contributiilor de la angajator la angajat. Mai mult, in intervalul 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, toti angajatorii sunt obligati sa initieze negocieri colective pentru a pune in aplicare OUG 79/2017 prin care sunt transferate contributiile sociale de la angajator la salariat. Conform noilor modificari...» citeste mai departe aici

  • Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018
    • Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente. Pentru acesti...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa
    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care acestea nu sunt considerate livrari de bunuri (art....» citeste mai departe aici

  • Modificare HG 34/2009. Atributii noi pentru ANAF si MFP. Vezi proiectul de hotarare!
    • Proiectul de hotarare are ca obiect modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, precum si modificarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Hotararii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice in vederea aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2017...» citeste mai departe aici

  • Plata facturilor emise in euro. Care e regimul TVA?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o firma care achizitioneaza marfa de la o firma dintr-un alt stat UE, firma straina avand si cod de TVA in Romania. Aceasta emite factura in euro. Stabilim daca se poate plati factura integral in euro sau daca baza trebuie platita in euro si TVA-ul in lei. Iata raspunsul specialistului: Potrivit intelegerii noastre, societatea dumneavoastra, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, achizitioneaza bunuri de la o alta persoana impozabila...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"