Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Prescrierea sumei TVA de rambursat din decontul de TVA

27-Oct-2014
4272
Avem situatia in care o societate comerciala are la 31.12.2008 conform decontului de TVA si evidentei pe platitor un TVA de rambursat in suma de 129.625 lei. In perioada urmatorare, 2009 - septembrie 2014, societatea inregistreaza la sfarsitul perioadelor fiscale (trimestruluna) TVA de rambursat, dar si TVA de plata. Suma totala a TVA de plata din aceasta perioada este de 292.245 lei iar suma TVA de rambursat este de 590.582 lei, asa incat la sfarsitul lunii septembrie 2014 TVA de rambursat este de 427.261 lei.

Societatea decide la sfarsitul lunii septembrie sa solicite rambursarea TVA. Vom stabili care este suma pe care societatea are dreptul sa o solicite la rambursare si daca acest cuantum e de 427.261 lei cat este in decont.

Soldul de rambursat de la 31.12.2008 in suma de 129.625 lei se considera prescris, cu toate ca societatea a compensat acest TVA de rambursat cu TVA de plata din perioada urmatoare ( 2009 - 2010) si practic TVA de rambursare in sold la 30 septembrie 2014 in suma de 427.261 lei se compune din TVA de rambursat din perioada 2009 - septembrie 2013 in suma totala de 590.582 lei.

Din intrebarea formulata, inteleg ca suma TVA 427.261 lei este formata din suma TVA de rambursat existent in sold la 31.12.2008 (129.625 lei) si TVA de rambursat din perioada ianuarie 2009 – septembrie 2014 (298.337 lei). Avand in vedere faptul ca suma de 129.625 lei a fost preluata ca TVA de recuperat in fiecare decont de TVA cod 300 transmis pentru perioada fiscala de raportare si s-a aflat, lunar sau trimestrial in situatia de rambursare TVA, consider ca suma care poate fi solicitata la rambursare este de 427.261 lei.

In opinia mea, suma de rambursat de 129.625 lei nu se considera prescrisa la 31.12.2008 astfel incat sa existe riscul anularii compensarii, prin decont, a sumei TVA de plata din perioada 2009 – 2010 cu suma respectiva deoarece, prin raportarea soldulului sumei negative prin decontul de TVA cod 300, se prelungeste termenul de prescriptie cu privire la dreptul de a solicita compensarea sau restituirea. De altfel, prescriptia de la art. 135 din Codul de procedura fiscala "Dreptul contribuabililor de a cere compensarea sau restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare sau restituire." se refera la dreptul unui contribuabili de a solicita compensarea sau restituirea efectiva a creantelor fiscale, fara a se referi la prescrierea dreptului de a efectua compensarea prin decont conform prevederilor art. 147^1 "Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa" alin. (1) "Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153, are dreptul sa scada din valoarea totala a taxei colectate, pentru o perioada fiscala, valoarea totala a taxei pentru care, in aceeasi perioada, a luat nastere si poate fi exercitat dreptul de deducere, conform art. 145 - 147." coroborate cu prevederile art. 147^3 " Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153
" (1) In situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153, care este deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile, rezulta un excedent in perioada de raportare, denumit in continuare suma negativa a taxei.
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

(2) Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile prevazute in prezentul articol, prin decontul de taxa prevazut la art. 156^2.

(3) Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului. ....

(5) Prin decontul de taxa prevazut la art. 156^2, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre sumele prevazute la alin. (3) si (4), care reprezinta regularizarile de taxa, si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare."

Astfel, in fapt, societatea pe care o reprezentati a efectuat regularizarile necesare, impuse prin art. 147^3, alin. (5), fara a solicita compensarea sau rambursare. In aceasta situatie consider ca nu sunt aplicabile prevederile art. 135 din Codul de procedura fiscala care se refera la prescrierea dreptului de a cere compensarea sau restituirea, fara a se referi la prescrierea dreptului de deducere exercitat prin decontul de taxa si de efectuare a regularizarilor aferente. In opinia mea, regularizarea sumei TVA de plata cu suma negativa a taxei la care se face referire prin alin. (2) al art. 147^3 "Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile prevazute in prezentul articol, prin decontul de taxa prevazut la art. 156^2." nu este echivalenta cu solicitarea compensarii la care se face referire prin art. 135 din Codul de procedura fiscala.

Practic, societatea pe care o reprezentati a renuntat la posibilitatea solicitarii rambursarii, optand, tacit, prin reportarea periodica a soldulului sumei negative, posibilitate reglementata in mod expres prin alin. (6) al art. 147^3 "Persoanele impozabile, inregistrate conform art. 153, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in perioada fiscala urmatoare.". Deci, din cele doua alternative, societatea a ales sa reporteze soldul sumei negative a TVA in perioada fiscala urmatoare.

Astfel, prin titlul VI din Codul fiscal, nu se face referire la interdictia de reportare a soldului sumei negative in cadrul unei perioade de prescriere de 5 ani, indiferent de perioada in care au fost efectuate achizitiile din care rezulta soldul negativ. In acest sens, consider ca prevederile art. 147^3 alin. (6) nu pot fi coroborate cu prevederile art. 135 din Codul de procedura fiscala, daca legiuitorul nu a reglementat in mod expres, prin titlul VI din Legea nr. 571/2003 termenul de prescriere al reportarii sumei negative TVA.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca la data efectuarii controlului in anul 2014, dreptul organului de inspectie fiscala de stabilire a obligatiilor fiscale aferente anului 2008 este prescris, motiv pentru care nu este indreptatit sa analizeze data achizitiilor din care rezulta TVA de rambursat la 31.12.2008, reportat prin decontul de TVA aferent lunii ianuarie 2009 care se afla in cadrul termenului de prescriere.

In acest context, am in vedere prevederile art. 91 din Codul de procedura fiscala "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" alin. (1) "Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.".

Astfel, pentru a evita riscul interpretarii subiective de catre organul de control al termenului de prescriere al dreptului de regularizare prin decont a soldului sumei negative cu sumei TVA de plata in cadrul unei perioade fiscale din anul 2009, este recomandabil sa solicitati rambursarea in prima perioada fiscala a anului 2015, caz in care este prescris dreptul organului fiscal de stabilire a diferentelor suplimentare de plata pentru anul 2008 si 2009, conform prevederile alin. (2) al art. 91 din Codul de procedura fiscala "Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.".



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Prescrierea sumei TVA de rambursat din decontul de TVA":
Rating:

Nota: 2.83 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

O datorie la un furnizor dupa 3 ani se prescrie?
Mai multe articole despre prescrierea sumei




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.