Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Prescrierea sumei TVA de rambursat din decontul de TVA

27-Oct-2014
5023
Avem situatia in care o societate comerciala are la 31.12.2008 conform decontului de TVA si evidentei pe platitor un TVA de rambursat in suma de 129.625 lei. In perioada urmatorare, 2009 - septembrie 2014, societatea inregistreaza la sfarsitul perioadelor fiscale (trimestruluna) TVA de rambursat, dar si TVA de plata. Suma totala a TVA de plata din aceasta perioada este de 292.245 lei iar suma TVA de rambursat este de 590.582 lei, asa incat la sfarsitul lunii septembrie 2014 TVA de rambursat este de 427.261 lei.

Societatea decide la sfarsitul lunii septembrie sa solicite rambursarea TVA. Vom stabili care este suma pe care societatea are dreptul sa o solicite la rambursare si daca acest cuantum e de 427.261 lei cat este in decont.

Soldul de rambursat de la 31.12.2008 in suma de 129.625 lei se considera prescris, cu toate ca societatea a compensat acest TVA de rambursat cu TVA de plata din perioada urmatoare ( 2009 - 2010) si practic TVA de rambursare in sold la 30 septembrie 2014 in suma de 427.261 lei se compune din TVA de rambursat din perioada 2009 - septembrie 2013 in suma totala de 590.582 lei.

Din intrebarea formulata, inteleg ca suma TVA 427.261 lei este formata din suma TVA de rambursat existent in sold la 31.12.2008 (129.625 lei) si TVA de rambursat din perioada ianuarie 2009 – septembrie 2014 (298.337 lei). Avand in vedere faptul ca suma de 129.625 lei a fost preluata ca TVA de recuperat in fiecare decont de TVA cod 300 transmis pentru perioada fiscala de raportare si s-a aflat, lunar sau trimestrial in situatia de rambursare TVA, consider ca suma care poate fi solicitata la rambursare este de 427.261 lei.

In opinia mea, suma de rambursat de 129.625 lei nu se considera prescrisa la 31.12.2008 astfel incat sa existe riscul anularii compensarii, prin decont, a sumei TVA de plata din perioada 2009 – 2010 cu suma respectiva deoarece, prin raportarea soldulului sumei negative prin decontul de TVA cod 300, se prelungeste termenul de prescriptie cu privire la dreptul de a solicita compensarea sau restituirea. De altfel, prescriptia de la art. 135 din Codul de procedura fiscala "Dreptul contribuabililor de a cere compensarea sau restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare sau restituire." se refera la dreptul unui contribuabili de a solicita compensarea sau restituirea efectiva a creantelor fiscale, fara a se referi la prescrierea dreptului de a efectua compensarea prin decont conform prevederilor art. 147^1 "Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa" alin. (1) "Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153, are dreptul sa scada din valoarea totala a taxei colectate, pentru o perioada fiscala, valoarea totala a taxei pentru care, in aceeasi perioada, a luat nastere si poate fi exercitat dreptul de deducere, conform art. 145 - 147." coroborate cu prevederile art. 147^3 " Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153
" (1) In situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153, care este deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile, rezulta un excedent in perioada de raportare, denumit in continuare suma negativa a taxei.
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

(2) Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile prevazute in prezentul articol, prin decontul de taxa prevazut la art. 156^2.

(3) Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului. ....

(5) Prin decontul de taxa prevazut la art. 156^2, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre sumele prevazute la alin. (3) si (4), care reprezinta regularizarile de taxa, si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare."

Astfel, in fapt, societatea pe care o reprezentati a efectuat regularizarile necesare, impuse prin art. 147^3, alin. (5), fara a solicita compensarea sau rambursare. In aceasta situatie consider ca nu sunt aplicabile prevederile art. 135 din Codul de procedura fiscala care se refera la prescrierea dreptului de a cere compensarea sau restituirea, fara a se referi la prescrierea dreptului de deducere exercitat prin decontul de taxa si de efectuare a regularizarilor aferente. In opinia mea, regularizarea sumei TVA de plata cu suma negativa a taxei la care se face referire prin alin. (2) al art. 147^3 "Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile prevazute in prezentul articol, prin decontul de taxa prevazut la art. 156^2." nu este echivalenta cu solicitarea compensarii la care se face referire prin art. 135 din Codul de procedura fiscala.

Practic, societatea pe care o reprezentati a renuntat la posibilitatea solicitarii rambursarii, optand, tacit, prin reportarea periodica a soldulului sumei negative, posibilitate reglementata in mod expres prin alin. (6) al art. 147^3 "Persoanele impozabile, inregistrate conform art. 153, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in perioada fiscala urmatoare.". Deci, din cele doua alternative, societatea a ales sa reporteze soldul sumei negative a TVA in perioada fiscala urmatoare.

Astfel, prin titlul VI din Codul fiscal, nu se face referire la interdictia de reportare a soldului sumei negative in cadrul unei perioade de prescriere de 5 ani, indiferent de perioada in care au fost efectuate achizitiile din care rezulta soldul negativ. In acest sens, consider ca prevederile art. 147^3 alin. (6) nu pot fi coroborate cu prevederile art. 135 din Codul de procedura fiscala, daca legiuitorul nu a reglementat in mod expres, prin titlul VI din Legea nr. 571/2003 termenul de prescriere al reportarii sumei negative TVA.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca la data efectuarii controlului in anul 2014, dreptul organului de inspectie fiscala de stabilire a obligatiilor fiscale aferente anului 2008 este prescris, motiv pentru care nu este indreptatit sa analizeze data achizitiilor din care rezulta TVA de rambursat la 31.12.2008, reportat prin decontul de TVA aferent lunii ianuarie 2009 care se afla in cadrul termenului de prescriere.

In acest context, am in vedere prevederile art. 91 din Codul de procedura fiscala "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" alin. (1) "Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.".

Astfel, pentru a evita riscul interpretarii subiective de catre organul de control al termenului de prescriere al dreptului de regularizare prin decont a soldului sumei negative cu sumei TVA de plata in cadrul unei perioade fiscale din anul 2009, este recomandabil sa solicitati rambursarea in prima perioada fiscala a anului 2015, caz in care este prescris dreptul organului fiscal de stabilire a diferentelor suplimentare de plata pentru anul 2008 si 2009, conform prevederile alin. (2) al art. 91 din Codul de procedura fiscala "Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.".



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Prescrierea sumei TVA de rambursat din decontul de TVA":
Rating:

Nota: 2.83 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

O datorie la un furnizor dupa 3 ani se prescrie?
Mai multe articole despre prescrierea sumei




Subiectele saptamanii

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit si contributii: cum s-au modificat normele metodologice din Codul fiscal
    • Caracterul sezonier al unei activitati presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru. Scutirea se acorda pe perioada de derulare a contractului. - la determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla...» citeste mai departe aici

  • Deficit triplat fata de aceeasi perioada a anului 2016 si cheltuieli pentru investitii in scadere
    • Ministerul Finantelor Publice a publicat executia bugetului general consolidat in perioada 1.01-31.05.2017. Conform datelor operative, primele cinci luni ale anului 2017 s-au incheiat cu un deficit de trei ori mai mai mare decat aceeasi perioada a anului 2016 (0,27% din PIB respectiv 0,1% din PIB in anul 2016). in plus, fata de luna anterioara, deficitul a crescut cu 0.8 miliarde lei. In ceea ce priveste veniturile bugetului general consolidat, acestea au fost cu 7,9% mai mari fata de aceeasi...» citeste mai departe aici

  • Vanzare produse sub cost. Cum se poate lichida stocul prin tranzactie catre alta firma?
    • In analiza de mai jos, o firma are un stoc expirat (aproximativ 220.000 lei), cu produse a caror durata de viata este de 12 luni utilizare si 18 luni depozitare. Produsele sunt in stoc de 5 ani si nu s-au mai comercializat. Firma doreste sa le vanda catre o societate cu o suma foarte mica (10.000 lei) care va recicla acest stoc. Din punct de vedere al cheltuielilor deductibile/nedeductibile, a impozitului pe profit si TVA, vom vedea cum se poate incheia aceasta tranzactie si care sunt...» citeste mai departe aici

  • Valoare de piata pentru parti sociale. Ce conditii sunt obligatorii privind cesiunea?
    • In analiza de mai jos, avem cazul unei societati platitoare de impozit pe profit (M)care va cesiona partile sociale detinute la o microintreprindere (E) (99% din capitalul social) catre o persoana fizica. Persoana fizica este asociat unic la firma M. Tranzactiile sunt intre parti afiliate. Vom vedea cum se determina valoarea la care este in regula sa facem cesiunea pentru firma cesionata si cum se calculeaza valoarea firmei astfel incat sa nu se interpreteze ca am cesionat la o valoare prea mica...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.