Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impunerea dividendelor obtinute de o persoana fizica cu dubla cetatenie

07-Mar-2013
3380
Analizam astazi cazul unei persoane fizice, cetatean roman, care a dobandit si cetatenia unui stat non-UE si care are domiciliul in strainatate. Acesta este actionar la o societate comerciala, persoana juridica romana. Vom stabili astfel daca pentru retinerea, plata si declararea impozitului pe dividendele ce i se cuvin, persoana in cauza va fi considerata rezident sau nerezident.

Solutia consultantului:

Dubla cetatenie este un statut prin care o persoana este tratata ca un cetatean sub legile a doua state.

Potrivit dispozitiilor Legii cetateniei romane 21/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, cetatenia romana se poate dobandi in patru moduri:

- prin nastere;

- prin infiere (adoptie);

- prin repatriere;

- prin acordarea la cerere.

Ca urmare a tendintelor manifestate de majoritatea statelor de a impozita veniturile realizate de persoanele rezidente si nerezidente, din tarile respective, a fost necesara definirea rezidentei, din punct de vedere fiscal pentru evitarea dublei impuneri.

Astfel, in conformitate cu prevederile art.7, alin.(23) din Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, o persoana fizica este rezidenta in Romania daca indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

- are domiciliul in Romania,

- centrul intereselor vitale este amplasat in Romania,

- este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat,

- este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau ca angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Persoana fizica nerezidenta este orice persoana fizica care nu este persoana fizica rezidenta.

Pentru a stabili daca persoana fizica cu dubla cetatenie, romana si a statului non UE, este rezidenta in Romania, trebuie sa verificam conditiile impuse de Conventia model OECD, conditii preluate si de Codul fiscal.

Asa cum rezulta din informatiile pe care ni le-ati prezentat, prima conditie privind domiciliul nu este indeplinita.

Prin centrul intereselor vitale (cea de a doua conditie) se intelege statul cu care relatiile personale, economice si relatiile comerciale ale persoanei fizice sunt mai dezvoltate. Daca persoana fizica cu dubla cetatenie obtine majoritatea veniturilor din Romania, ca urmare a faptului ca este actionar la societatea din Romania se poate stabili ca indeplineste aceasta conditie privind rezidenta.

Daca nu, se trece la urmatoarea verificare privind numarul de zile cat a fost prezenta in Romania. Incepand cu anul 2012, prevederile OPANAF 74/2012 stabilesc obligatia pe care o are persoana fizica nerezidenta de a completa Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale la sosirea in Romania, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.

In cazul in care nici aceasta conditie nu este indeplinita se considera ca este cetatean nerezident si atunci trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala al statului al carui rezident este si in ce tara doreste sa primeasca venitul sub forma dividendelor.

Daca statul non UE din care provine persoana fizica are o conventie de evitare a dublei impuneri ratificata cu Romania atunci acestuia i se vor aplica prevederile din Conventie. Daca insa dispozitiile legii fiscale din Romania sunt mai favorabile i se vor aplica acestea.

Certificatul de rezidenta fiscala atesta faptul ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie de cinci ani, aplicabil in materia fiscala, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri.

In cazul in care nerezidentul nu detine un asemenea document la data obtinerii venitului, document din care sa rezulte si ca intre cele doua state este prevazut si un schimb de informatii, se va retine impozitul de 50% aplicat asupra venitului brut, conform prevederilor art. 116, alin. (2), lit. c indice 1, si atunci cand ulterior prezinta certificatul (in interiorul termenului de prescriptie) se aplica prevederile tratatului bilateral. Cota de 50% a fost reglementata prin OUG 8/2013.

Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

Pentru recuperarea impozitului retinut in plus persoana fizica nerezidenta poate solicita platitorului de venit acest lucru.

Impozitul retinut se declara prin formularul 100 cu termen de depunere pana la data de 25 din luna urmatoare achitarii dividendelor si prin Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui in care a fost retinut impozitul pe dividende.

Rezulta ca persoana fizica cu dubla cetatenie poate fi considerata nerezident, din punct de vedere fiscal si impozitata ca atare, daca nu indeplineste nici una din conditiile prevazute de Codul fiscal la art. 7, alin. (23).

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impunerea dividendelor obtinute de o persoana fizica cu dubla cetatenie":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Refacerea evidentei contabile. Inchidere conturi si inregistrari contabile
    • Unul dintre specialistii nostri va analiza, in cele ce urmeaza, urmatoarea situatie: "Am preluat o societate comerciala, care in acest moment inchiriaza spatiul pe care il detine, in trecut societatea a desfasurat mai multe tipuri de activitati, balanta pe care a prezentat-o contine solduri pe care administratorul nu le poate identifica si nu are o baza de date, este vorba despre cheltuieli in avans, venituri in avans, contul 408 furnizori facturi nesosite, are sold la furnizori pe care nu il...» citeste mai departe aici

  • Propunerea legislativa in Senat: Completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Eliminarea impozitului pe venit pentru jurnalisti
    • UPDATE: Proiectul pentru modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal a fost depus pentru dezbatere in Senat. Marti, 12.02.2019, actul normativ care prevede scutirea jurnalistilor de la plata impozitului pe venit a fost trimis pentru aviz la Consiliul Economic si Social. Tot in aceeasi zi a fost inaintat si Consiliului Legislativ pentru aviz (termenul pana la care se va primi un raspuns este 14.03.2019)., dar si la Guvern de unde este asteptat un punct de vedere. Derularea procedurii...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Lege: Pensiile speciale ar putea fi ELIMINATE!
    • Proiectul legislativ inregistrat la Senat pentru dezbatere de doi senatori si doi deputati liberali prevede eliminarea pensiilor de serviciu – cunoscute drept “pensii speciale” – pentru mai multe categori de bugetari. Asadar, deputatii, senatorii, judecatorii, procurorii, militarii si politistii ar putea ramane fara pensii speciale daca actul normativ va fi adoptat. Bulacu Romulus si Citu Florin – senatori PNL, Buican Cristian si Stirbu Gigel – deputati PNL...» citeste mai departe aici

  • Parlamentul a adoptat MAJORAREA alocatiei pentru copii de la 84 de lei, la 150 de lei! Deficitul bugetar creste si el!
    • Vesti bune pentru parintii din Romania. Alocatiile copiilor cu varsta peste 2 ani (3 ani in cazul copiilor cu dizabilitati) ar putea fi majorate de la 84 de lei la 150, de la 1 martie, dupa ce amendamentul PNL a fost votat cu 123 de voturi pentru si 119 voturi impotriva. De asemenea, si alocatia copiilor de pana in 2/3 ani va fi majorata de la 200 de lei, la 300 de lei. Parlamentul intrunit, joi, pentru votarea pe articole a proiectul de buget, a adoptat un amendament al PNL care prevede...» citeste mai departe aici

  • Banca Centrala Europeana atrage atentia ministrului Finantelor ca nu a fost consultata cu privire la OUG 114/2018
    • Autoritatile romane ar fi trebuit sa consulte Banca Centrala Europenana inainte de adoptarea OUG 114/2018, lucru care, insa, nu s-a intamplat, dupa reiese dintr-o scrisoare inaintata in mod oficial ministrului Finantelor, Eugen Teodorovici. Banca Centrala Europeana atrage atentia ca autoritatile romane nu si-au indeplinit obligatia de a consulta institutia “cu privire la asemenea legi”, asa cum prevede legislatia europeana. Astfel, autoritatile nationale aveau obligatia de a consulta...» citeste mai departe aici

  • Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadru
    • Printre alte masuri fiscal-bugetare prevazute de OUG 114/2018 se numara si posibilitate ca persoanele care au contribuit Pilonul II de pensii sa isi poata retrage banii si sa ii transfere in fondul de pensii public administrat de stat. Si cum de la teorie la practica nu este decat un pas, acum Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a facut acest pas, publicand un model de cerere prin care acest contribuabilii pot pune in practica aceasta cerere de retragerea de la Pilonul II de Pensii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016