Impunerea dividendelor obtinute de o persoana fizica cu dubla cetatenie
Analizam astazi cazul unei persoane fizice, cetatean roman, care a dobandit si cetatenia unui stat non-UE si care are domiciliul in strainatate. Acesta este actionar la o societate comerciala, persoana juridica romana. Vom stabili astfel daca pentru retinerea, plata si declararea impozitului pe dividendele ce i se cuvin, persoana in cauza va fi considerata
rezident sau nerezident. Solutia consultantului: Dubla cetatenie este un statut prin care o persoana este tratata ca un cetatean sub legile a doua state.
Potrivit dispozitiilor Legii cetateniei romane 21/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, cetatenia romana se poate dobandi in patru moduri:
- prin nastere;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Neconcordanta RO-Transport si e-TVA Avand in vedere corelatiile pe care le face ANAF intre RO e-TVA si RO e-Transport, nu am putea avea probleme daca achizitiile si livrarile intracomunitare pe care le raportam in...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- prin infiere (adoptie);
- prin repatriere;
- prin acordarea la cerere.
Ca urmare a tendintelor manifestate de majoritatea statelor de a impozita veniturile realizate de persoanele rezidente si nerezidente, din tarile respective, a fost necesara definirea rezidentei, din punct de vedere fiscal pentru evitarea dublei impuneri.
Astfel, in conformitate cu prevederile art.7, alin.(23) din Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, o persoana fizica este rezidenta in Romania daca indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii: - are domiciliul in Romania,
- centrul intereselor vitale este amplasat in Romania,
- este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat,
- este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau ca angajat al Romaniei intr-un stat strain.
Persoana fizica nerezidenta este orice persoana fizica care nu este persoana fizica rezidenta. Pentru a stabili daca persoana fizica cu dubla cetatenie, romana si a statului non UE, este rezidenta in Romania, trebuie sa verificam conditiile impuse de Conventia model OECD, conditii preluate si de Codul fiscal.
Asa cum rezulta din informatiile pe care ni le-ati prezentat, prima conditie privind domiciliul nu este indeplinita.
Prin centrul intereselor vitale (cea de a doua conditie) se intelege statul cu care relatiile personale, economice si relatiile comerciale ale persoanei fizice sunt mai dezvoltate. Daca persoana fizica cu dubla cetatenie obtine majoritatea veniturilor din Romania, ca urmare a faptului ca este actionar la societatea din Romania se poate stabili ca indeplineste aceasta conditie privind rezidenta.
Daca nu, se trece la urmatoarea verificare privind numarul de zile cat a fost prezenta in Romania. Incepand cu anul 2012, prevederile OPANAF 74/2012 stabilesc
obligatia pe care o are persoana fizica nerezidenta de a completa Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale la sosirea in Romania, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.
In cazul in care nici aceasta conditie nu este indeplinita se considera ca este cetatean nerezident si atunci trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala al statului al carui rezident este si in ce tara doreste sa primeasca venitul sub forma dividendelor.
Daca statul non UE din care provine persoana fizica are o conventie de evitare a dublei impuneri ratificata cu Romania atunci acestuia i se vor aplica prevederile din Conventie. Daca insa dispozitiile legii fiscale din Romania sunt mai favorabile i se vor aplica acestea.
Certificatul de rezidenta fiscala atesta faptul ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie de cinci ani, aplicabil in materia fiscala, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri.
In cazul in care nerezidentul nu detine un asemenea document la data obtinerii venitului, document din care sa rezulte si ca intre cele doua state este prevazut si un schimb de informatii, se va retine impozitul de 50% aplicat asupra venitului brut, conform prevederilor art. 116, alin. (2), lit. c indice 1, si atunci cand ulterior prezinta certificatul (in interiorul termenului de prescriptie) se aplica prevederile tratatului bilateral. Cota de 50% a fost reglementata prin OUG 8/2013.
Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.
Pentru recuperarea impozitului retinut in plus persoana fizica nerezidenta poate solicita platitorului de venit acest lucru.
Impozitul retinut se declara prin formularul 100 cu termen de depunere pana la data de 25 din luna urmatoare achitarii dividendelor si prin Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui in care a fost retinut impozitul pe
dividende.
Rezulta ca persoana fizica cu dubla cetatenie poate fi considerata nerezident, din punct de vedere fiscal si impozitata ca atare, daca nu indeplineste nici una din conditiile prevazute de Codul fiscal la art. 7, alin. (23).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie duba din Olanda taxata cu TVA de 21%
Intrebare: Am achizitionat o autoutilitara second hand din Olanda. Desi i-am comunicat vanzatorului codul de TVA, factura a fost emisa cu TVA 21%, aplicata la valoarea de vanzare. Valoarea fara TVA: 12.396,69 euro + TVA 2.603,30 euro, total factura 14.999,99 lei. Intentionez sa solicit rambursarea TVA achitata in Olanda, in valoare de 2.603 euro, prin declaratia 318. Din informatiile mele, achizitia nu se declara in D390, dar nu stiu pe ce rand se declara achizitia in decontul de TVA si daca trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatii privind declaratia 406. SAF-T
Intrebare: Am un chirias care are urmatorul CIF emis de ANAF: 9000000282163. Certificatul este emis in 2012, iar CIF-ul este atribuit din 2005. Chiriasul este Organizatia Internationala pentru Migratie, cu domiciliul fiscal in Bucuresti, sector 2. Organizatia nu este inregistrata la Registrul Comertului. Problema este ca nu pot transmite SAF-T, deoarece nu recunoaste acest CIF. Factura emisa pentru acest CIF se incarca in SPV, in declaratia 394 apare clientul, dar la CIF nu se inregistreaza nimic, desi se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Formalitati necesare pentru inceperea desfasurarii activitatii economice
Intrebare: Dorim sa deschidem o firma conform Legii 31/1990. Dorim sa fie SRL, platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA. In afara de deschiderea firmei la Registrul Comertului, care sunt formele legale (ce declaratii se depun, cand primim certificatul de platitor de TVA) prin care, incepand cu data deschiderii, acest SRL sa fie platitor de TVA si platitor de impozit pe profit? De asemenea, am vrea sa putem emite facturi si bonuri fiscale din a doua zi de functionare a firmei. Acest lucru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regim TVA pentru achizitie si vanzare autoturism la export
Intrebare: O societate A, platitoare de TVA, achizitioneaza in 2024 un autoturism de la o societate platitoare de TVA din Romania. In mai 2025 a decis sa il vanda catre o societate B din Republica Moldova, societate afiliata a societatii A. Masina a fost achizitionata cu TVA, iar societatea A a facut factura de vanzare catre societatea B (client persoana juridica din afara UE) fara TVA, la un pret superior valorii fara TVA ramase neamortizate a autoturismului. Avand in vedere ca cele doua societati sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Exigibilitatea TVA la facturare avans incasat si servicii prestate
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea intrebare, pentru o SRL care in anul 2024 era neplatitoare de TVA si a facturat avansuri pentru prestari servicii de dirigentie santier. La acea vreme, firma era neplatitoare de TVA. Incepand cu anul 2025, a devenit platitoare de TVA si acum s-au finalizat serviciile si trebuie sa stornam avansurile initiale si sa facturam prestarea de serviciu finala. Acum, cand emitem factura fiscala, avansurile se vor storna cu TVA 0%, iar prestatia finala, in intregime,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<