Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In atentia firmelor! Finantele propun noi masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite

03-Apr-2023
1873
In atentia firmelor! Finantele propun noi masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica o noua Ordonanta de urgenta privind unele masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite.


Prin adoptarea actului normativ propus se consolideaza disciplina economico-financiara consacrata in perioada aplicabilitatii Legii nr. 12/1990, pe timpul desfasurarii activitatilor de productie, depozitare, transport, comert sau prestari de servicii si se readuce organelor de control fiscal si vamal acel instrument eficient de prevenire a evaziunii fiscale ca premisa pentru cresterea conformarii voluntare, optimizarea colectarii creantelor fiscale, asigurarea eficienta a veniturilor bugetare, si nu in ultimul rand, consolidarea unui mediu concurential onest.

Astfel, se reglementeaza masuri de prevenire si combatere a activitatilor ilicite de productie, comert sau prestari de servicii, respectiv interdictia de a efectua activitati de productie, depozitare, transport, comert sau prestari de servicii, cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta precum si obligatia ca aceste activitati sa fie realizate cu respectarea conditiilor prevazute de lege.

Prin aplicarea amenzii si a masurii confiscarii, fie la depozitare, fie la transport, fie la comercializare, se preintampina efectele in plan fiscal, intrerupandu-se circuitul de comercializare ilicita a bunurilor.

Totodata, actul normativ dispune de coerenta, este adaptat stadiului dezvoltarii sociale si a experientei dobandite si respecta cerintele privind securitatea juridica si legalitatea, fiind avute in vedere deciziile inaltei Curti de Casatie si Justitie, emise de-a lungul anilor, cu privire la aspectele cu care aceasta a fost sesizata referitoare la Legea nr. 12/1990.

Una dintre deciziile cu impact major asupra activitatii organelor de control este Decizia ICCJ nr. 1/2002, iar actul normativ propus contine elemente de noutate, in contextul evolutiei economiei in societate, fiind reglementata o procedura prealabila aplicarii unei sanctiuni contraventionale complementare. In acest sens, persoana verificata are posibilitatea sa prezinte documentele justificative in termen de 24 de ore de la data constatarii contraventiei, evitand situatiile sanctionate de inalta Curte de Casatie si Justitie in care bunurile au fost confiscate pentru ca nu erau insotite de documentele justificative la data si ora controlului, cu toate ca acestea existau in fapt, limitandu-se generarea de inechitati si supraaglomerarea instantelor de judecata. Astfel, prin prezentarea documentelor si justificarea provenientei bunurilor in termen legal, persoanelor in cauza nu le este aplicata si sanctiunea contraventionala complementara constand in confiscarea bunurilor.

De asemenea, comparativ cu situatia actuala, competentele de constatare si sanctionare a contraventiilor sunt extinse la nivelul structurilor mentionate in Legea nr. 12/1990, abrogata. Se propune, totodata, si organizarea, de catre institutiile cu atributii de aplicare a masurilor cuprinse in proiectul de act normativ a evidentei electronice a sanctiunilor aplicate, astfel incat sa poata fi urmarita conduita destinatarilor normei juridice, astfel incat in situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, contravenientul savarseste o noua contraventie, pentru care a fost sanctionat, sa se poata aplica si sanctiunea complementara de suspendare a activitatii acestuia.

Extras din Ordonanta:

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1

(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite.

(2) Prin activitate economica, in sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege activitatea cu scop lucrativ, constand in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, avand ca rezultat obtinerea de venituri.

Art. 2 - Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu sunt aplicabile bunurilor si domeniilor care fac obiectul unor reglementari speciale.

Art. 3 - (1) Este interzisa efectuarea de activitati economice daca acestea nu sunt autorizate sau organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare, inclusiv in perioada in care acestea sunt suspendate in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

(2) Este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii.

(3) Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevazute de lege care stau la baza inregistrarii in contabilitate.

(4) In cazul transportului international de bunuri, documentele care insotesc transportul sunt cele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Sunt asimilate bunurilor a caror provenienta nu este dovedita, numerarul si substitutele de numerar pentru care nu sunt prezentate documente legale de provenienta. in cazul operatorilor economici care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat, verificarea numerarului si a substitutelor de numerar existente la locul desfasurarii activitatii economice se face in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 4 - (1) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1500 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 25.000 lei la 35.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice.

(2) Bunurile care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei prevazuta la alin. (1), precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.

Art. 5 - (1) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1500 lei daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei daca este savarsita de persoane juridice.

(2) Bunurile care au servit la savarsirea contraventiei prevazuta la alin. (1), precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei, dupa caz, se indisponibilizeaza, in vederea confiscarii, in conditiile prevazute la art. 6.

(3) In situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, contravenientul savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1), pentru care a fost sanctionat, se aplica si sanctiunea complementara constand in suspendarea activitatii acestuia, care consta in transport, depozitare si/sau comercializare, dupa caz, pentru 30 de zile.

(4) In aplicarea prevederilor alin.(3) la nivelul institutiilor prevazute la art.11 se organizeaza evidenta electronica a sanctiunilor aplicate.

Art. 6 - (1) La constatarea faptei prevazute la art. 3 alin. (2), agentul constatator intocmeste un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care dispune urmatoarele masuri:

a) aplicarea sanctiunii contraventionale principale prevazute la art. 5 alin. (1);

b) masura indisponibilizarii provizorii a bunurilor care au servit sau sunt destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei de la art. 5 alin. (1) precum si a sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin savarsirea contraventiei, pentru o perioada de maxim 24 de ore. in acelasi proces-verbal organul constatator informeaza contravenientul cu privire la faptul ca beneficiaza de un termen de 24 de ore in care poate prezenta documente justificative care sa ateste provenienta licita a bunurilor, precum si ca, dupa acest termen, bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate;

c) masura suspendarii activitatii, prevazuta la art.5 alin.(3).

(2) Termenul de 24 de ore prevazut la alin. (1) lit. b) incepe sa curga la momentul constatarii contraventiei si se incheie la aceeasi ora a zilei urmatoare, prevederile art. 181 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.

(3) Indisponibilizarea provizorie a bunurilor reprezinta o masura preventiva de suspendare temporara a dreptului de dispozitie materiala si juridica asupra bunurilor a caror provenienta licita nu poate fi dovedita, pentru conservarea acestora, cu scopul de a preveni distrugerea, indepartarea, transferul, ascunderea, instrainarea sau utilizarea bunurilor pana la stabilirea provenientei legale a acestora sau pana la implinirea termenului de 24 de ore prevazut la alin.(2), dupa caz. Orice acte de dispozitie in legatura cu bunurile indisponibilizate temporar in conformitate cu alin. (1) sunt lovite de nulitate absoluta.

(4)

In procesul-verbal prevazut la alin. (1) sunt descrise imprejurarile care pot servi la aprecierea naturii si gravitatii faptei constatate si la evaluarea eventualelor consecinte ale acesteia.

Procesul-verbal cuprinde: data s?i locul unde este incheiat; numele, prenumele, calitatea s?i institutia din care face parte agentul constatator; numele, prenumele, domiciliul s?i codul numeric personal ale persoanei verificate ori denumirea, codul de identificare fiscala, sediul social ale persoanei juridice si numele, prenumele, domiciliul s?i codul numeric personal ale persoanei/persoanelor care reprezinta persoana juridica la momentul controlului termenul de exercitare a caii de atac si instanta la care se depune plangerea; locul si termenul de prezentare a documentelor justificative de catre persoana verificata; persoanele responsabile sa prezinte documentele justificative; temeiul legal al indisponibilizarii, masura indisponibilizarii, descrierea bunurilor indisponibilizate si referintele asupra locului de depozitare, dupa caz; data si locul predarii bunurilor care se confisca, dupa caz; punctul de vedere al persoanei verificate cu privire la aspectele constatate, faptul ca persoana sanctionata are la dispozitie 24 de ore sa prezinte documente justificative care sa ateste provenienta licita a bunurilor.

(5) Dupa prezentarea si verificarea documentelor in termenul prevazut la alin.(4) se incheie un proces verbal de incetare totala sau partiala a indisponibilizarii si de restituire totala sau partiala, dupa caz, a bunurilor indisponibilizate, ca anexa la procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, situatie in care procesul verbal de sanctionare si constatare a contraventiei incheiat si comunicat/inmanat contravenientului va produce efecte doar cu privire la sanctiunea contraventionala principala si sanctiunea complementara a suspendarii activitatii, in conditiile art.5 alin.(3), in situatia incetarii totale a indisponibilizarii, respectiv cu privire la sanctiunea contraventionala principala, sanctiunea complementara a suspendarii activitatii, in conditiile art.5 alin.(3) si sanctiunea complementara a confiscarii in situatia incetarii partiale a indisponibilizarii.

(6) In cazul bunurilor perisabile pentru care a incetat total sau partial indisponibilizarea, masura suspendarii activitatii, prevazute la art.5 alin.(3) intra in vigoare in termen de 15 zile de la inmanarea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.

(7) In cazul cetat?enilor straini, al persoanelor fara cetat?enie sau cetat?enilor romani cu domiciliul in strainatate, in procesul-verbal vor fi cuprinse s?i urmatoarele date: seria s?i numarul pas?aportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia s?i

statul emitent

(8) Contravenientul are dreptul sa prezinte documente justificative care sa ateste provenienta licita a bunurilor in termenul prevazut la alin. (2).

(9) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), in situatia in care contravenientul nu prezinta documente justificative care sa ateste provenienta licita a bunurilor, masura indisponibilizarii temporare dispusa prin procesul-verbal prevazut la alin. (1) se transforma in masura confiscarii, fara indeplinirea altor formalitati.

(10) Procesul-verbal prevazut la alin. (1) se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator

si de contravenient si se inmaneaza o copie contravenientului.

(11) In cazul in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau se refuza primirea acestuia, agentul constatator ii aduce la cunostinta contravenientului faptul ca are la dispozitie 24 de ore sa prezinte documentele justificative care sa ateste provenienta licita a bunurilor, facand mentiune in procesul verbal despre aceste imprejurari care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. in acest caz, procesul verbal va cuprinde si datele de identificare ale martorului si semnatura acestuia, iar comunicarea se face in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu

modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

(12) Procesul verbal prevazut la alin. (1) poate fi contestat in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 7 - (1) Bunurile indisponibilizate potrivit art. 6 alin. (1) lit. b) raman la contravenient pana la clarificarea situatiei de fapt, respectiv pana la incetarea masurii indisponibilizarii provizorii sau confiscarea bunurilor.

(2) In cazuri except?ionale, respectiv in situat?ia in care exista pericolul ca bunurile sa fie sustrase si astfel, dupa expirarea termenului de 24 de ore, sa fie periclitata sau ingreunata punerea in aplicare a masurii confiscarii, bunurile se depoziteaza intr-un spat?iu stabilit de agentul constatator, pe cheltuiala contravenientului.

(3) Bunurile indisponibilizate potrivit art. 6 alin. (1) lit. b), ramase la contravenient potrivit alin. (1), care se confisca in conditiile art. 6 alin. (9), se predau organului de control in conditiile stabilite de acesta, respectiv la data si locul indicate de acesta in procesul verbal prevazut la art.6.

(4) In situatia prevazuta la alin. (1) contravenientul este responsabil de pastrarea calitat?ii s?i integritat?ii bunurilor si de luarea tuturor masurilor pentru evitarea oricarui impact asupra calitat?ii mediului, pana la expirarea termenului de 24 de ore prevazut la art. 6 alin. (2) ori pana la predarea catre organul de control.

Art. 8 - Bunurile se considera abandonate in cazul in care contravenientul nu se prezinta pentru a le ridica in termen de 3 luni de la data la care i-a fost comunicat/inmanat procesul verbal de incetare in tot sau in parte a masurii indisponibilizarii, sau de la data ramanerii definitive a unei hotarari judecatoresti de anulare sau de constatare a nulitat?ii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

Art.9 - Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu cele ale Ordonant?ei Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile s?i completarile ulterioare, in masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu dispune altfel.

Art. 10 - In toate cazurile in care se constata existenta unor imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu documentele prezentate potrivit art. 6 alin. (7), sunt sesizate organele de urmarire penala competente.

Art. 11 - Constatarea contravent?iilor s?i aplicarea sanct?iunilor contraventionale se fac de catre organele competente din cadrul Agent?iei Nat?ionale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre ofiterii si agentii din cadrul Politiei Romane si din cadrul Politiei de Frontiera Romane si de ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane, pentru faptele constatate in zona specifica de competenta.

Art.12 - Modelul procesului - verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, prevazut la art.6 alin.(1), se stabileste, in cazul organelor competente din cadrul Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si presedintelui Autoritatii Vamale Romane, iar in cazul structurilor competente aflate in subordinea MAI, prin ordin al ministrului afacerilor interne.

Art.13 – Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare in termen de 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016