Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarative

18-Aug-2020
6437

La o intreprindere familiala cu profil comert cu amanuntul produse alimentare si nealimentare preambalate, cu doi asociati (sot-sotie), asociatul care este si titularul IF decedeaza. Sotia care a ramas (asociat) doreste inchiderea intreprinderii familiale. Contabilitatea este in partida simpla.

Pana la data decesului intreprinderea este pe pierdere, avand incasari mici pentru ca a fost si stare de urgenta si alerta. Intreprinderea a ramas si cu stoc de marfa. In cazul in care stocul de marfa nu poate fi vandut in totalitate, se plateste impozit la stocul ramas, cum se completeaza Declaratia Unica? Care sunt pasii de urmat atat la ANAF cat si la Registrul Comertului?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

Daca in cazul persoanei fizice autorizate sau a intreprinderii individuale decesul persoanei conduce la incetarea activitatii si la radierea din registrul comertului, in cazul intreprinderii familiale, incetarea activitatii si radierea din registrul comertului se realizeaza in urmatoarele cazuri:

a) mai mult de jumatate dintre membrii acesteia au decedat;

b) mai mult de jumatate dintre membrii intreprinderii cer incetarea acesteia sau se retrag din intreprindere;

c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe cale de consecinta, in situatia analizata in care unul din membrii a decedat, iar cel de-al doilea solicita incetarea activitatii, consideram ca poate fi formulata cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, care urmeaza a se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional intreprinderea familiala de catre persoana interesata.

Reglementari speciale cuprinse in cadrul art. 68 din Codul fiscal vizeaza situatia incetarii activitatii si regimul bunurilor amortizabile.

Astfel, potrivit art. 68 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, in venitul brut sunt incluse si castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Sunt asadar excluse de la aceasta incadrare contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. In asemenea situatii, nu sunt necesare contracte de vanzare cumparare sau de donatie ci doar inscrisuri constatatoare ale incetarii activitatii intreprinderii familiale intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului acestora ci modificarea regimului de afectare a acestora.

Prin urmare, contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii nu vor fi incluse in venitul brut din activitati independente.

Din punct de vedere declarativ, urmeaza a fi indeplinite obligatiile de declarare a pierderii inregistrate la nivelul intreprinderii familiale prin depunerea Declaratiei 204, distribuirea acesteia la nivelul fiecarui membri raportandu-se prin Declaratia unica. In acest sens, potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea au obligatia de a depune la organul fiscal competent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Coroborand prevederile art. 20 cu cele ale art. 23 din Codul de procedura fiscala rezulta ca sotia asociatului decedat are obligatia de a indeplini obligatiile declarative si de plata ce revin asocierii. De asemenea, potrivit art. 27 alin. (1) din Codul de procedura fiscala drepturile si obligatiile din raportul juridic fiscal trec asupra succesorilor debitorului in conditiile dreptului comun.

Intrucat incetarea activitatii intervine in anul 2020 ulterior depunerii la termen a Declaratiei unice privind veniturile estimate in anul 2020, va fi necesara corectarea acesteia prin depunerea unei declaratii rectificative. Completarea Declaratiei unice se va realiza in conformitate cu Instructiunile de completare aprobate prin OPANAF 139/2020.

Intrucat nu au fost realizate venituri in perioada de activitate, nu vor rezulta obligatii de plata conform declaratiei rectificative depuse privind veniturile realizate in anul 2020. In cazul in care dupa decesul persoanei fizice se stabilesc sume de restituit sau de rambursat prin hotarari judecatoresti definitive, aceste sume se restituie sau se ramburseaza numai daca exista succesori ori alti titulari care au dobandit drepturile de rambursare sau de restituire in conditiile legii.

La incetarea activitatii persoana fizica va depune, de asemenea, formularele 010 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica si 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, intrucat inceteaza calitatea de subiect de drept fiscal.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016