Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere bunuri imobil. Si notificare privind anularea aplicarii regimului de taxare. Cum facturam?

07-Mar-2014
11418
Pentru a vedea cum facturam corect in ce priveste TVA-ul, luam ca punct de pornire o cladire achizitionata in 1993 cu TVA. Suprafata e de 200 mp si se inchiriaza la doua societati. Firma notifica admnistratia si factureaza spatiu inchiriat cu TVA. Una din societatile careia i se emite factura devine neplatitoare de TVA si doreste sa i se factureze fara TVA (in regim de scutire fara drept de deducere).

Vom stabili daca in aceasta situatie se poate factura 100 mp cu TVA si 100 mp fara TVA.

Cladirea respectiva poate fi inchiriata partial in regim de scutire fara drept de deducere conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. e) si partial prin aplicarea regimului normal de taxare. Avand in vedere ca intr-un bun imobil aveti 2 chiriasi, este recomandabil sa depuneti la organul fiscal competent cate o notificare pentru fiecare contract de inchiriere incheiat astfel incat sa puneti la dispozitia fiecarui chirias notificarea aferenta spatiului inchiriat. Numai asa se asigura concordanta dintre fiecare contract incheiat si notificarea aferenta.
In acest moment, odata cu modificarea situatiei fiscale a celui de al doilea locatar trebuie sa procedati dupa cum urmeaza:

- daca notificarea s-a depus initial pentru suprafata totala de 200 m.p. desi spatiul respectiv este inchiriat pentru doi locatari, se depune la organul fiscal competent o notificare din care sa rezulte renuntarea la aplicarea regimului normal de taxare incepand cu data de 1.04.2014 (ipotetic) pentru intreaga suprafata de 200 m.p. . Concomitent, incepand cu aceiasi data, respectiv 1.04.2014, se completeaza si se depune o notificare pentru aplicarea regimului normal de taxare conform contractului incheiat cu primul chirias. O copie dupa aceasta noua notificare se pune la dispozitia chiriasului care va primi, in continuare, facturi emise cu TVA colectata.

Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect trebuie sa aveti in vedere prevederile pct. 38 alin. (1) din normele metodologice de aplicare ale art. 141 alin. (3)

"(3) Optiunea prevazuta la alin. (1) se va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va anula dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare si nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar in conditiile art. 145 - 147^1 din Codul fiscal.

Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, si nu la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizata pentru operatiuni taxabile se va comunica in notificarea transmisa organului fiscal."

- daca notificarea s-a depus initial, separat pentru fiecare spatiu inchiriat, de exemplu 100 + 100, se depune la organul fiscal o notificare din care sa rezulte renuntarea la aplicarea regimului normal de taxare incepand cu data de 1.04.2014 (ipotetic) doar pentru 100 m.p. O copie dupa aceasta noua notificare se pune la dispozitia chiriasului care va primi, incepand cu data de 1.04.2014, facturi emise fara TVA colectata. Obligativitarea depunerea notificarii privind anularea optiunii de taxare este reglementata la pct. 38 alin. (7) din normele de aplicare ale art. 141 alin. (3) "Persoana impozabila va notifica organele fiscale competente cu privire la anularea optiunii, prin formularul prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. Aplicarea scutirii de taxa este permisa de la data inscrisa in notificare."

Pentru a dovedi realitatea operatiunii in cadrul unui control incrucisat sau a unei inspectii fiscale partiale privind TVA, renuntarea la aplicarea regimului normal de taxare pe parcursul derularii unui contract de inchiriere trebuie sa rezulte din actul aditional la contract incheiat cu locatarul care a solicitat aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere reglementat prin articolul 141 alin. (2) lit. e).


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016