Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 169 din 2013 modifica sistemul de impozitare pentru microintreprinderi

05-Iun-2013
5407
In Monitorul Oficial al Romaniei , Partea I, nr. 310/29.05.2013, a fost publicata Legea nr. 168/2013 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si reglementarea unor masuri financiar fiscale. In acest context, in documentarul de mai jos, prezentam, in sinteza, noile modificari legislative privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor.

Au fost modificate conditiile de intrare in acest sistem de impozitare, respectiv: conditia referitoare la numarul de salariati a fost abrogata; plafonul veniturilor a fost micsorat de la 100.000 de euro la 65.000 euro. Contribuabilii care aplica acest sistem nu trebuie sa se afle inregistrati in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii in stare de dizolvare cu lichidare.

A fost instituita obligativitatea platii impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru contribuabilii care indeplinesc conditiile mentionate la art. 1121 din Codul Fiscal, la 31 decembrie 2012, respectiv: realizeaza venituri, altele decat cele din activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii), in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului; au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei al 65.000 euro; capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale. Acesti contribuabili aveau obligatia aplicarii sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 februarie 2013.

Microintreprinderile nu vor mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditii.

Persoana juridica romana care este nou-infiintata va fi obligata sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditia privind capitalul social este indeplinita la data inregistrarii la registrul comertului.



Atentie!

Prin exceptie de la aceasta prevedere, persoana juridica romana nou infiintata care, incepand cu data inregistrarii in registrul comertului, intentioneaza sa desfasoare activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului nu intra sub incidenta impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

De asemenea, persoana juridica romana nou infiintata care, la data inregistrarii in registrul comertului, are subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro poate opta sa aplice prevederile Titlului II "Impozit pe profit".

Optiunea este definitiva, cu conditia mentinerii valorii capitalului social de la data inregistrarii, pentru intreaga perioada de existenta a persoanei juridice respective. In cazul in care aceasta conditie nu este respectata, persoana in cauza aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care capitalul social este redus sub valoarea sumei de 25.000 euro de la data inregistrarii, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 1121. Cursul de schimb folosit pentru determinarea echivalentului in lei pentru suma de 25.000 euro este cursul de schimb leu/euro comunicat de BNR la data inregistrarii persoanei juridice.


Persoanele juridice romane care au optat pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor potrivit reglementarilor legale in vigoare pana la 1 februarie 2013 pastreaza acest regim de impozitare pentru anul 2013.

Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro, aceasta va plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita de 65.000 euro. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv. In cazul contribuabililor care aplica prevederile speciale pentru anul 2013, limita de 65.000 euro si impozitul pe profit datorat se calculeaza in mod corespunzator de la 1 februarie 2013.

Sursa: Directia Generala a Finantelor Publice Valcea

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016