Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrare marfa in gestiune pe baza de aviz. Ce curs folosim la intocmirea NIR-ului?

27-Sep-2013
26917
Analizam mai jos cazul unei societati de la care pleaca marfa cu "delivery note" din Anglia in data de 26.08.2013. Ajunge in Romania in 2.09.2013 si se intocmeste NIR pe baza documentului "delivery note".

Factura nu exista la momentul intocmirii NIR-ului. Se solicita furnizorului strain factura si acesta o trimite pe mail in data de 03.09.2013, factura avand data de 27.08.2013.

Vom stabili astfel ce curs se foloseste la intocmirea NIR-ului (daca este corect sa se foloseasca acel curs BNR de la data receptiei, 02.09.2013, sau daca trebuie folosit cursul BNR din data intocmirii "delivery note"-ului, adica 26.08.2013.

Se mentioneaza ca NIR-ul incarca stocul, iar factura face in sistem nota contabila 371=401 si 4426=4427.

Speta prezentata de dvs are un specific deosebit, prin cronologia "inversa" a faptelor.

I) Monografie contabila propusa de mine (un pic fortata), in conditiile in care contabilitatea firmei se tine "la zi", in functie de realizarea efectiva a operatiunilor si a primirii documentelor si a marfii, fara o cronologie fireasca a documentelor, este urmatoarea:

1) in data de 02.09.2013 se inregistreaza in contabilitate si in gestiune intrarea marfii, prin intocmirea NIR-ului.

Documentul care sta la baza inregistrarii marfii, la aceasta data, este avizul cu data de 26.08.2013.
In lipsa altui document, in 02.09.2013, consideram ca data de 26.08.2013 - data avizului - este data la care s-a efectuat transferul dreptului de proprietate si al riscului de la furnizorul din Anglia la cumparator (firma dvs). Data de 26.08.2013, in acceptiune directivei a IV-a europene, este data receptiei bunurilor de catre beneficiar (a nu se confunda cu notiunea de "receptie" din acceptiunea legislatiei romanesti, care presupune intocmirea documentului intern NIR la data cind bunurile ajung efectiv in depozitul cumparatorului), este data cind bunurile sint puse la dispozitia cumparatorului.

Aceste aspecte se regasesc mentionate la punctele 155 si 184 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:
" 155
(1) Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.
(2) In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid.
Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
...
- bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
....
- bunuri vindute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vinzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vindute ies din stocul vinzatorului din
momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.".
si
" 184
(4) In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmind ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."

Asadar, in data de 02.09.2013 se va inregistra intrarea marfurilor, la cursul BNR valabil pentru data de 26.08.2013:
371 = 408 30 buc * 4 lei = 120 lei.
Utilizam contul 408, deoarece la aceasta data nu sintem in posesia facturii.

2) in data de 03.09.2013 constatam emiterea facturii de catre furnizor, care are data de 27.08.2013 si nu de 26.08.2013 - data avizului.

In aceste conditii, ne "intoarcem" in contabilitatea lunii august, in data de 27.08.2013, vom inregistra factura la cursul BNR valabil pentru data de 27.08.2013 si, totodata, taxarea inversa la acelasi curs.

Dar, la data de 27.08 nu aveam marfa efectiv intrata in unitate, deci nu putem utiliza contul de stoc 371.

In aceasta situatie, conform punctului 154 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, astfel de stocuri care inca nu au ajuns efectiv in unitate, dar li s-au tranferat drepturile si obligatiile de la furnzior la beneficar, se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul conturilor din grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare", respectiv contul 327:
"(3) Sint reflectate, de asemenea, distinct in contabilitate, acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sint in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri în curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)."
Inregistrarile contabile la data de 27.08.2013 sint urmatoarele:
- factura de la furnizor la cursul BNR valabil pentru data de 27.08.2013:
327 = 401 30 buc * 4.1 lei = 123 lei.
Nota: contul 327 nu se inregistreaza si in gestiune, ci numai contabil.
- taxarea inversa - se face la data facturii, deoarece exiginilitatea taxei, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, intervine la data emiterii facturii:
4426 = 4427 29.52 lei (123 lei*24% - daca bunurile sint supuse cotei normale).
- la data de 31.08.2013, furnizorul neachitat se reevalueaza la cursul BNR comunicat in aceasta data.

Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, pe rindurile 5 - 5.1 si 18-18.1, cit si in declaratia 390 - cu tip A - aferente lunii august 2013.

3) revenim in contabilitatea lunii septembrie, in data de 03.09.2013, cind am primit pe e-mail factura de la furnizor si inchidem conturile de furnizori si de stocuri in curs de aprovizionare.
Operatiunile ce urmeaza a fi prezentate se fac doar contabil, fara a afecta gestiunea de stocuri sau situatia analitica a furnizorilor si, asa cum am mentionat la inceputul variantei I, sint fortate:
327 = 401 cu minus 123 lei
(astfel s-a inchis contul 327)
408 = 401 cu plus 123 lei
665 = 408 cu plus 3 lei
si astfel s-a inchis contul 408.
Conturile 371 si 401 nu sint afectate valoric.

II) Monografie contabila propusa de mine in ordinea cronologica a documentelor - tinind cont, deci, numai de data documentelor, pe baza justificarii legislative prezentate la varianta I):
1) in 26.08.2013, pe baza avizului, se inregistreaza stocuri in curs de aprovizionare, la cursul BNR valabil pentru aceasta data.

Data de 26.08.2013 este data la care are loc transferul proprietatii, riscurilor si beneficiilor asupra bunurilor catre beneficiar, chiar daca bunurile nu s-au primit efectiv de catre acesta:
327 = 408 30 buc * 4 lei = 120 lei.
2) in data de 27.08.2013 se inregistreaza factura de la furnizor si taxarea inversa, la cursul BNR valabil pentru aceasta data:
408 = 401 30 buc * 4.1 lei = 123 lei
665 = 408 30 buc * (4.1 lei - 4 lei) = 3 lei
si taxarea inversa:
4426 = 4427 29.52 lei (123 lei*24%).
Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, pe rindurile 5 - 5.1 si 18-18.1, cit si in declaratia 390 - cu tip A - aferente lunii august 2013.
3) in data de 02.09.2013, la primirea bunurilor in gestiune, se intocmeste NIR-ul:
371 = 327 30 buc * 4 lei = 120 lei.
Cursul la care se inregistreaza marfa in contabilitate si in gestiune este cursul din data de 26.08.2013 - care, asa cum am precizat, este data la care are loc transferul proprietatii bunurilor asupra cumparatorului (pe baza de aviz), si nu cursul din 02.09.2013.
 
Alte temeiuri legale incidente:


- punctele 156 alin. (1) si (2) litera b), 184 alin. (1), 185 alin. (5), (8), 186 si functiunea conturilor din grupa 32 si 408 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- art. 135, 138^1, 139^1 alin. (2), 156^4 din codul fiscal
si punctul 22 din normele de aplicare a art. 139^1;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intrare marfa in gestiune pe baza de aviz. Ce curs folosim la intocmirea NIR-ului?":
Rating:

Nota: 3.67 din 6 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia privind beneficiarul real ar putea fi eliminata din nou
    • Ministrul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, Claudiu Nasui, anunta ca a avut recent o intalnire cu ambasadorul Austriei in Romania in care s-a discutat despre posibila eliminare a declaratiei privind beneficiarul real-o sarcina birocratica inutila si exagerata. „Ieri am avut o intalnire cu doamna Isabel Rauscher, ambasadorul Austriei in Romania. Ne-am intalnit pentru a discuta bunele practici ale Austriei in ce priveste mediul de afaceri, mai ales in relatia dintre...» citeste mai departe aici

  • Reminder! 20 aprilie- termen limita pentru depunerea a doua declaratii fiscale
    • Conform calendarului obligatiilor fiscale ANAF, maine este termenul limita pentru depunerea a doua declaratii fiscale. Declaratii fiscale: 1. Depunerea Declaratiei 399 VAT Return (Declaratie speciala de TVA) Mini One Stop Shop CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana care au optat pentru Regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune, conform art. 314, alin. (7) din Codul fiscal; Persoane impozabile...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de stergerea accesoriilor fiscale restante pana la data de 31 ianuarie 2022
    • Ministrul Finantelor, Alexandru Nazare, a anuntat recent, pe pagina oficiala de Facebook, ca a fost prelungita cu 10 luni, pana la 31 ianuarie 2022, perioada in care contribuabilii pot beneficia de stergerea accesoriilor fiscale restante la data de 31 martie 2020. „Am prelungit cu 10 luni, pana la data de 31 ianuarie 2022, perioada in care contribuabilii pot beneficia de stergerea accesoriilor fiscale restante la data de 31 martie 2020 (cum ar fi dobanzile si penalitatile), cu conditia...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016