Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intrare marfa in gestiune pe baza de aviz. Ce curs folosim la intocmirea NIR-ului?

27-Sep-2013
17343
Analizam mai jos cazul unei societati de la care pleaca marfa cu "delivery note" din Anglia in data de 26.08.2013. Ajunge in Romania in 2.09.2013 si se intocmeste NIR pe baza documentului "delivery note".

Factura nu exista la momentul intocmirii NIR-ului. Se solicita furnizorului strain factura si acesta o trimite pe mail in data de 03.09.2013, factura avand data de 27.08.2013.

Vom stabili astfel ce curs se foloseste la intocmirea NIR-ului (daca este corect sa se foloseasca acel curs BNR de la data receptiei, 02.09.2013, sau daca trebuie folosit cursul BNR din data intocmirii "delivery note"-ului, adica 26.08.2013.

Se mentioneaza ca NIR-ul incarca stocul, iar factura face in sistem nota contabila 371=401 si 4426=4427.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Speta prezentata de dvs are un specific deosebit, prin cronologia "inversa" a faptelor.

I) Monografie contabila propusa de mine (un pic fortata), in conditiile in care contabilitatea firmei se tine "la zi", in functie de realizarea efectiva a operatiunilor si a primirii documentelor si a marfii, fara o cronologie fireasca a documentelor, este urmatoarea:

1) in data de 02.09.2013 se inregistreaza in contabilitate si in gestiune intrarea marfii, prin intocmirea NIR-ului.

Documentul care sta la baza inregistrarii marfii, la aceasta data, este avizul cu data de 26.08.2013.
In lipsa altui document, in 02.09.2013, consideram ca data de 26.08.2013 - data avizului - este data la care s-a efectuat transferul dreptului de proprietate si al riscului de la furnizorul din Anglia la cumparator (firma dvs). Data de 26.08.2013, in acceptiune directivei a IV-a europene, este data receptiei bunurilor de catre beneficiar (a nu se confunda cu notiunea de "receptie" din acceptiunea legislatiei romanesti, care presupune intocmirea documentului intern NIR la data cind bunurile ajung efectiv in depozitul cumparatorului), este data cind bunurile sint puse la dispozitia cumparatorului.

Aceste aspecte se regasesc mentionate la punctele 155 si 184 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:
" 155
(1) Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.
(2) In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid.
Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
...
- bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
....
- bunuri vindute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vinzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vindute ies din stocul vinzatorului din
momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.".
si
" 184
(4) In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmind ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."

Asadar, in data de 02.09.2013 se va inregistra intrarea marfurilor, la cursul BNR valabil pentru data de 26.08.2013:
371 = 408 30 buc * 4 lei = 120 lei.
Utilizam contul 408, deoarece la aceasta data nu sintem in posesia facturii.

2) in data de 03.09.2013 constatam emiterea facturii de catre furnizor, care are data de 27.08.2013 si nu de 26.08.2013 - data avizului.

In aceste conditii, ne "intoarcem" in contabilitatea lunii august, in data de 27.08.2013, vom inregistra factura la cursul BNR valabil pentru data de 27.08.2013 si, totodata, taxarea inversa la acelasi curs.

Dar, la data de 27.08 nu aveam marfa efectiv intrata in unitate, deci nu putem utiliza contul de stoc 371.

In aceasta situatie, conform punctului 154 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, astfel de stocuri care inca nu au ajuns efectiv in unitate, dar li s-au tranferat drepturile si obligatiile de la furnzior la beneficar, se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul conturilor din grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare", respectiv contul 327:
"(3) Sint reflectate, de asemenea, distinct in contabilitate, acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sint in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri în curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)."
Inregistrarile contabile la data de 27.08.2013 sint urmatoarele:
- factura de la furnizor la cursul BNR valabil pentru data de 27.08.2013:
327 = 401 30 buc * 4.1 lei = 123 lei.
Nota: contul 327 nu se inregistreaza si in gestiune, ci numai contabil.
- taxarea inversa - se face la data facturii, deoarece exiginilitatea taxei, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, intervine la data emiterii facturii:
4426 = 4427 29.52 lei (123 lei*24% - daca bunurile sint supuse cotei normale).
- la data de 31.08.2013, furnizorul neachitat se reevalueaza la cursul BNR comunicat in aceasta data.

Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, pe rindurile 5 - 5.1 si 18-18.1, cit si in declaratia 390 - cu tip A - aferente lunii august 2013.

3) revenim in contabilitatea lunii septembrie, in data de 03.09.2013, cind am primit pe e-mail factura de la furnizor si inchidem conturile de furnizori si de stocuri in curs de aprovizionare.
Operatiunile ce urmeaza a fi prezentate se fac doar contabil, fara a afecta gestiunea de stocuri sau situatia analitica a furnizorilor si, asa cum am mentionat la inceputul variantei I, sint fortate:
327 = 401 cu minus 123 lei
(astfel s-a inchis contul 327)
408 = 401 cu plus 123 lei
665 = 408 cu plus 3 lei
si astfel s-a inchis contul 408.
Conturile 371 si 401 nu sint afectate valoric.

II) Monografie contabila propusa de mine in ordinea cronologica a documentelor - tinind cont, deci, numai de data documentelor, pe baza justificarii legislative prezentate la varianta I):
1) in 26.08.2013, pe baza avizului, se inregistreaza stocuri in curs de aprovizionare, la cursul BNR valabil pentru aceasta data.

Data de 26.08.2013 este data la care are loc transferul proprietatii, riscurilor si beneficiilor asupra bunurilor catre beneficiar, chiar daca bunurile nu s-au primit efectiv de catre acesta:
327 = 408 30 buc * 4 lei = 120 lei.
2) in data de 27.08.2013 se inregistreaza factura de la furnizor si taxarea inversa, la cursul BNR valabil pentru aceasta data:
408 = 401 30 buc * 4.1 lei = 123 lei
665 = 408 30 buc * (4.1 lei - 4 lei) = 3 lei
si taxarea inversa:
4426 = 4427 29.52 lei (123 lei*24%).
Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, pe rindurile 5 - 5.1 si 18-18.1, cit si in declaratia 390 - cu tip A - aferente lunii august 2013.
3) in data de 02.09.2013, la primirea bunurilor in gestiune, se intocmeste NIR-ul:
371 = 327 30 buc * 4 lei = 120 lei.
Cursul la care se inregistreaza marfa in contabilitate si in gestiune este cursul din data de 26.08.2013 - care, asa cum am precizat, este data la care are loc transferul proprietatii bunurilor asupra cumparatorului (pe baza de aviz), si nu cursul din 02.09.2013.
 
Alte temeiuri legale incidente:


- punctele 156 alin. (1) si (2) litera b), 184 alin. (1), 185 alin. (5), (8), 186 si functiunea conturilor din grupa 32 si 408 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- art. 135, 138^1, 139^1 alin. (2), 156^4 din codul fiscal
si punctul 22 din normele de aplicare a art. 139^1;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intrare marfa in gestiune pe baza de aviz. Ce curs folosim la intocmirea NIR-ului?":
Rating:

Nota: 3.4 din 5 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: Schimbari in Calendarul fiscal al lunii august 2018! Termenul de depunere a bilanturilor la 30.06.2018, 20.08.2018
    • UPDATE: Din cauza Hotararii Guvernului nr. 595/2018 care prevede ca zilele 16 si 17 sa fie zile libere, Calendarul Obligatiilor Fiscale pentru anul 2018, luna august, a fost modificat. Astfel, termenul depunerii pentru bilanturile la 30.06.2018 a fost prelungit pana pe data de 20 august 2018, fata de data de 16 august, cum fusese prevazut initial. ANAF a pus la dispozitia contribuabilor calendarul fiscal al lunii august 2018, luna care este mai lejera din punct de vedere al declaratiilor ce...» citeste mai departe aici

  • Factura declarata de doua ori. Corectarea erorii in formularele D300 si D394
    • O companie se confrunta cu urmatoarea situatie, la care specialistii nostri vor oferi solutia in cele ce urmeaza: In decontul de TVA a fost raportata si inregistrata o factura furnizor de doua ori. Care este procedura de corectie a D300 si D394? Raspunsul specialistului La Randul 32 in decontul de tva orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente, cu exceptia celor prevazute la art. 287 si art. 3151 din Codul fiscal, care determina...» citeste mai departe aici

  • Urmeaza evenimente despre care se va vorbi intens! Consultantii si contabilii trebuie sa fie pregatiti
    • Trebuie neaparat sa stiti: urmeaza niste evenimente despre care, cu siguranta, se va vorbi in perioada urmatoare. Conferinta de Fiscalitate si Contabilitate, organizata de Rentrop&Straton vine in orasul dvs! In perioada 1 octombrie - 5 noiembrie aveti ocazia sa participati la unul sau mai multe evenimente care alcatuiesc Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate organizat de Rentrop&Straton. Cititi detalii despre eveniment si despre modalitatea prin care puteti sa rezervati un loc in...» citeste mai departe aici

  • MFP a publicat un proiect de ordonanta pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare
    • Proiect de ordonanta publicat, marti, de Ministerul Finantelor Publice, prevede ca Unitatile administrativ teritoriale pot solicita imprumuturi din venituri din privatizare, se arata intr-un comunicat de presa al MFP. MFP a publicat proiectul de ordonanta a Guvernului care stabileste reglementarea unor masuri fiscal–bugetare, intre care si faptul ca unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita Ministerului Finantelor Publice, in timpul anului in curs, contractarea de...» citeste mai departe aici

  • APIA: Controale in cazul a 73.203 dosare, pentru acordarea cererilor unice de plata din 2018
    • Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) anunta desfasurarea controlului pe teren al cererilor unice de plata depuse in campania 2018, in esantionul de control la nivel national fiind cuprinse 73.203 de dosare selectate pentru verificare. In total, vor fi controlate 885.250 parcele, pentru o suprafata de peste 2,075 milioane hectare, se arata intr-un comunicat al APIA. Scopul acestor controale pe teren este de a verifica, pe un esantion de cereri, conditiile de acordare a...» citeste mai departe aici

  • Radierea unui CMI. Procedura si declaratii depuse
    • Un medic doreste radierea unui Cabinet Medical Individual si doreste sa stie care sunt procedurile care trebuie urmate, motiv pentru carea a apelat la sfatul specialistilor nostri. Cum cazul nu este singular, sigur acest studiu de caz va fi de folos si altor contribuabili care se confrunta cu o situatie asemanatoare. Asadar, in situatia analizata in materialul de fata, medicul titular al cabinetului este inregistrat fiscal pentru obligatii aferente activitatii independente in judetul Ilfov unde...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016