Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intrare marfa in gestiune pe baza de aviz. Ce curs folosim la intocmirea NIR-ului?

27-Sep-2013
17793
Analizam mai jos cazul unei societati de la care pleaca marfa cu "delivery note" din Anglia in data de 26.08.2013. Ajunge in Romania in 2.09.2013 si se intocmeste NIR pe baza documentului "delivery note".

Factura nu exista la momentul intocmirii NIR-ului. Se solicita furnizorului strain factura si acesta o trimite pe mail in data de 03.09.2013, factura avand data de 27.08.2013.

Vom stabili astfel ce curs se foloseste la intocmirea NIR-ului (daca este corect sa se foloseasca acel curs BNR de la data receptiei, 02.09.2013, sau daca trebuie folosit cursul BNR din data intocmirii "delivery note"-ului, adica 26.08.2013.

Se mentioneaza ca NIR-ul incarca stocul, iar factura face in sistem nota contabila 371=401 si 4426=4427.

Speta prezentata de dvs are un specific deosebit, prin cronologia "inversa" a faptelor.

I) Monografie contabila propusa de mine (un pic fortata), in conditiile in care contabilitatea firmei se tine "la zi", in functie de realizarea efectiva a operatiunilor si a primirii documentelor si a marfii, fara o cronologie fireasca a documentelor, este urmatoarea:

1) in data de 02.09.2013 se inregistreaza in contabilitate si in gestiune intrarea marfii, prin intocmirea NIR-ului.

Documentul care sta la baza inregistrarii marfii, la aceasta data, este avizul cu data de 26.08.2013.
In lipsa altui document, in 02.09.2013, consideram ca data de 26.08.2013 - data avizului - este data la care s-a efectuat transferul dreptului de proprietate si al riscului de la furnizorul din Anglia la cumparator (firma dvs). Data de 26.08.2013, in acceptiune directivei a IV-a europene, este data receptiei bunurilor de catre beneficiar (a nu se confunda cu notiunea de "receptie" din acceptiunea legislatiei romanesti, care presupune intocmirea documentului intern NIR la data cind bunurile ajung efectiv in depozitul cumparatorului), este data cind bunurile sint puse la dispozitia cumparatorului.

Aceste aspecte se regasesc mentionate la punctele 155 si 184 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:
" 155
(1) Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.
(2) In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid.
Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
...
- bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
....
- bunuri vindute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vinzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vindute ies din stocul vinzatorului din
momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.".
si
" 184
(4) In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmind ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."

Asadar, in data de 02.09.2013 se va inregistra intrarea marfurilor, la cursul BNR valabil pentru data de 26.08.2013:
371 = 408 30 buc * 4 lei = 120 lei.
Utilizam contul 408, deoarece la aceasta data nu sintem in posesia facturii.

2) in data de 03.09.2013 constatam emiterea facturii de catre furnizor, care are data de 27.08.2013 si nu de 26.08.2013 - data avizului.

In aceste conditii, ne "intoarcem" in contabilitatea lunii august, in data de 27.08.2013, vom inregistra factura la cursul BNR valabil pentru data de 27.08.2013 si, totodata, taxarea inversa la acelasi curs.

Dar, la data de 27.08 nu aveam marfa efectiv intrata in unitate, deci nu putem utiliza contul de stoc 371.

In aceasta situatie, conform punctului 154 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, astfel de stocuri care inca nu au ajuns efectiv in unitate, dar li s-au tranferat drepturile si obligatiile de la furnzior la beneficar, se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul conturilor din grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare", respectiv contul 327:
"(3) Sint reflectate, de asemenea, distinct in contabilitate, acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sint in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri în curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)."
Inregistrarile contabile la data de 27.08.2013 sint urmatoarele:
- factura de la furnizor la cursul BNR valabil pentru data de 27.08.2013:
327 = 401 30 buc * 4.1 lei = 123 lei.
Nota: contul 327 nu se inregistreaza si in gestiune, ci numai contabil.
- taxarea inversa - se face la data facturii, deoarece exiginilitatea taxei, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, intervine la data emiterii facturii:
4426 = 4427 29.52 lei (123 lei*24% - daca bunurile sint supuse cotei normale).
- la data de 31.08.2013, furnizorul neachitat se reevalueaza la cursul BNR comunicat in aceasta data.

Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, pe rindurile 5 - 5.1 si 18-18.1, cit si in declaratia 390 - cu tip A - aferente lunii august 2013.

3) revenim in contabilitatea lunii septembrie, in data de 03.09.2013, cind am primit pe e-mail factura de la furnizor si inchidem conturile de furnizori si de stocuri in curs de aprovizionare.
Operatiunile ce urmeaza a fi prezentate se fac doar contabil, fara a afecta gestiunea de stocuri sau situatia analitica a furnizorilor si, asa cum am mentionat la inceputul variantei I, sint fortate:
327 = 401 cu minus 123 lei
(astfel s-a inchis contul 327)
408 = 401 cu plus 123 lei
665 = 408 cu plus 3 lei
si astfel s-a inchis contul 408.
Conturile 371 si 401 nu sint afectate valoric.

II) Monografie contabila propusa de mine in ordinea cronologica a documentelor - tinind cont, deci, numai de data documentelor, pe baza justificarii legislative prezentate la varianta I):
1) in 26.08.2013, pe baza avizului, se inregistreaza stocuri in curs de aprovizionare, la cursul BNR valabil pentru aceasta data.

Data de 26.08.2013 este data la care are loc transferul proprietatii, riscurilor si beneficiilor asupra bunurilor catre beneficiar, chiar daca bunurile nu s-au primit efectiv de catre acesta:
327 = 408 30 buc * 4 lei = 120 lei.
2) in data de 27.08.2013 se inregistreaza factura de la furnizor si taxarea inversa, la cursul BNR valabil pentru aceasta data:
408 = 401 30 buc * 4.1 lei = 123 lei
665 = 408 30 buc * (4.1 lei - 4 lei) = 3 lei
si taxarea inversa:
4426 = 4427 29.52 lei (123 lei*24%).
Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, pe rindurile 5 - 5.1 si 18-18.1, cit si in declaratia 390 - cu tip A - aferente lunii august 2013.
3) in data de 02.09.2013, la primirea bunurilor in gestiune, se intocmeste NIR-ul:
371 = 327 30 buc * 4 lei = 120 lei.
Cursul la care se inregistreaza marfa in contabilitate si in gestiune este cursul din data de 26.08.2013 - care, asa cum am precizat, este data la care are loc transferul proprietatii bunurilor asupra cumparatorului (pe baza de aviz), si nu cursul din 02.09.2013.
 
Alte temeiuri legale incidente:


- punctele 156 alin. (1) si (2) litera b), 184 alin. (1), 185 alin. (5), (8), 186 si functiunea conturilor din grupa 32 si 408 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- art. 135, 138^1, 139^1 alin. (2), 156^4 din codul fiscal
si punctul 22 din normele de aplicare a art. 139^1;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intrare marfa in gestiune pe baza de aviz. Ce curs folosim la intocmirea NIR-ului?":
Rating:

Nota: 3.4 din 5 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tratament TVA pentru factura primita cu intarziere
    • Care este tratamentul TVA care se aplica unei societati care a primit cu intarziere o factura? Aceasta este una dintre intrebarile la care va raspunde unul dintre specialistii nostri. O societate primeste de la o firma platitoare de TVA o factura cu data din iulie in luna septembrie. Este o factura de stornare, TVA-ul (4426) fiind de -52000 RON. Marfa a fost livrata in septembrie, dar ei insista cu aceasta factura si nu vor sa emita alta in septembrie. Cum trebuie procedat in acest caz? Se face...» citeste mai departe aici

  • ANAF impoziteaza nuntile! Te casatoresti? Nu uita sa completezi formularul dat de Fisc
    • Abia te-a cerut in casatorie si deja ai inceput sa te gandesti la ce ai de facut: inchirierea salonului pentru marele eveniment, gasirea celui mai bun fotograf si, mai ales, a unei formatii care sa iti tina invitatii pe ring toata noaptea. Nu uita insa de ANAF! Fiscul vrea si el sa faca parte din planurile tale de nunta. Cuplurile de proaspeti casatoriti vor primi formulare de la ANAF in care vor trebui sa declare toate relatiile economice cu partenerii de… nunta. Daca nu ai participat...» citeste mai departe aici

  • Fiscalitatea cheltuielilor auto merge ca pe roate? Evitati cele mai frecvente greseli pe care le fac contabilii
    • Lucrurile ar trebui sa fie simple pentru o masina cumparata pe firma. Dar (pentru ca mereu exista un "dar") legiuitorul a gandit altfel, a presupus din start ca masina este folosita si in scopuri personale de catre salariati sau de catre membrii conducerii, asa ca a introdus tot felul de limitari, interdictii si exceptii privind deducerea cheltuielilor respective. Rezultatul? Un cadru legal stufos, multe neclaritati si multe greseli de interpretare si aplicare a prevederilor legislative! Un...» citeste mai departe aici

  • BNR schimba regulile de acordare a creditelor! Cine are de castigat?
    • Consiliul de Administratie al Bancii Nationale a Romaniei - BNR a adoptat, miercuri, Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 17/2012 privind anumite conditii de creditare, cu modificarile si completarile ulterioare, a informat institutia. “Conform noilor prevederi, nivelul maxim al gradului de indatorare va fi de 40% din venitul net la creditele in lei si 20% la cele in valuta. Gradul total de indatorare se determina ca pondere a obligatiilor totale lunare de...» citeste mai departe aici

  • ANAF explica: Procedura completa de obtinere a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale
    • In cadrul sesiunii de asistenta online organizata miercuri de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, reprezentantii institutiei au prezentat pasii care sunt necesari pentru obtinerea esalonarii la plata a obligatiilor fiscale. Raspunzand la intrebarea unui contribuabil interesat de “procedura de obtinere/aprobare a platii esalonate a datoriilor/obligatiilor fiscale”, ANAF a precizat ca esalonarea la plata este reglementata prin “Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura...» citeste mai departe aici

  • Documente justificative. Regim fiscal si declarativ achizitii de la persoane fizice
    • Ce impozite trebuie retinute si livrate de o societate care, in calitate de persoana juridica (societate platitoare de TVA), achizitioneaza cereale de la persoane fizice? Pentru a avea o viziune completa asupra acestui subiect, am apelat la cunostintele unuia dintre expertii nostri. Tot el va explica si ce documente trebuie intocmite si cerute vanzatorului persoana fizica. Raspunsul specialistului 1) Documentele pe care trebuie sa le intocmeasca persoana juridica care achizitioneaza cereale de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016