Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Vanzare marfa cu amanuntul. Ce documente intocmim la transferul marfurilor?

26-Apr-2013
16791
Vom analiza astazi cazul unei societati comerciale care desfasoara comert en gros. Intrarile de marfuri se fac la pretul furnizorului, iar descarcarea de gestiune se face ca diferenta intre rulajul contului 707 si cel al lui 607.

La un moment dat, societatea isi deschide un punct de lucru cu vanzare cu amanuntul al marfurilor pe care le are in depozitul en gros.

Vom vedea astfel care sunt documentele pe care trebuie sa le intocmeasca la transferul marfurilor din depozit la punctul de lucru si la ce pret intra marfurile in gestiunea de vanzare cu amanuntul.

Solutia consultantului:

In cazul vanzarilor cu amanuntul, trebuie sa aveti casa de marcat. Bonul emis de aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii obligatorii:
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

- denumirea si codul fiscal ale agentului economic emitent;
- adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
- logotipul si seria fiscala ale aparatului;
- numarul de ordine;
- data si ora emiterii;
- denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
- pretul sau tariful unitar;
- cantitatea;
- valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv TVA, cu indicarea cotei de taxa;
- valoarea totala a bonului, inclusiv TVA;
- valoarea totala a TVA pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
- valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA, daca este cazul.

De asemenea, in cazul vanzarilor cu amanuntul, evidenta marfii in gestiune se face la pretul de vanzare cu amanuntul (pretul unitar ce trebuie regasit pe bonul fiscal), iar metoda de evidentiere a stocurilor este global-valorica.

Stocul zilnic valoric al marfurilor se tine cu ajutorul Raportului de gestiune, care se completeaza pe baza documentelor de intrare (cu valoarea la pret cu amanuntul din NIR-ul intocmit la intrarea marfii la punctul de lucuru) si de iesire a marfurilor si de depunere a numerarului din vinzare (raportul zilnic). Soldul final zilnic este egal cu soldul initial + intrari - iesiri.

Soldurile valorice ale marfurilor aflate in gestiune se verifica pe baza raportului de gestiune predat la contabilitate sau cu ocazia inventarierii, dupa caz.

Descarcarea din gestiune a marfurilor vandute in cadrul comertului cu amanuntul se face cu ajutorul unui coeficient, pe baza unei situatii de calcul, prevazut la art. 160 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, care se va inmulti cu caloarea vanzarilor de marfa din perioada, fara TVA, rezultind adaosul comercial aferente iesirilor. Prin diferenta dintre valoarea vanzarilor cu TVA si (valoarea adaosului calculat ca mai sus si valoarea TVA neexigibila aferenta iesirilor) rezulta costul marfii vindute, la pret de furnizor, in cadrul unei perioade.

Raportul zillnic (numit si raporul Z) emis de casa de marcat fiscala trebuie sa contina urmatoarele date:

a) antetul bonului fiscal;
b) numarul de ordine al raportului Z, care va fi numai crescator si care se inregistreaza in contorul Z;
c) data emiterii raportului Z, respectiv ora, ziua, luna si anul;
d) numarul avariilor care determina stergerea memoriei RAM si ora producerii acestora. In cazul stergerii memoriei RAM, utilizatorul are obligatia de a reintroduce datele inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei RAM.

La aparatele de marcat electronice fiscale echipate cu dispozitiv simplu de imprimare, unde nu este posibila reintroducerea datelor continute in rola-jurnal, datele de sinteza la nivel de zi trebuie recalculate automat din continutul jurnalului electronic;
e) numarul bonurilor fiscale emise in ziua raportata;
f) logotipul si seria fiscala ale aparatului;
g) valoarea totala zilnica a operatiunilor si totalul TVA;
h) valoarea totala zilnica a operatiunilor si TVA defalcata pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota;
i) valoarea totala zilnica a operatiunilor scutite de TVA;
j) valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA.

Raportul Z este documentul pe baza caruia se inregistreaza veniturile din activitatea de comert cu amanuntul direct catre populatie in evidenta contabila.

Suma totala de pe raportul Z se inregistreaza, in ziua respectiva, in registrul de casa, pe incasari, iar in contabilitate va genera venitul din vinzarea marfurilor cu amanuntul si TVA colectata.
In cazul in care este intrerup curentul sau casa de marcat este defecta, vinzarile se inregistreaza intr-un raport special, care se achizitioneaza impreuna cu aparatul de marcat fiscal.
Acesta are acelasi rol ca si raportul Z.

Odata deschis punctul de lucru pentru vinzarea cu amanuntul, in contabilitate trebuie desfasurate analitice pentru conturile 371, 607 si 707:
- un analitic (de exemplu, 3711, 6071 si 7071) pentru vinzarea en-gross;
- alt analitic (de exemplu, 3712, 6072 si 7072) pentru vinzarea cu amanuntul.

De asemenea, trebuie desfasurate analitice si pentru contul 4428:
- un analitic pentru evidenta TVA neexigibila aferenta facturilor cu TVA la incasare (de exemplu 4428.01);
- alt analitic pentru evidenta TVA neexigibila aferenta marfii cu amanuntul (de exemplu 4428.02).

Nu ne specificati daca punctul de lucru pentru vinzarea cu amanuntul se afla in aceeasi incinta cu depozitul en-gross sau in alt loc.

Daca punctul de lucru se afla in aceeasi incinta cu depozitul (marfa nu paraseste spatiul respectiv), pentru transferul marfii din depozit la puntul de lucru se intocmeste "Bonul de transfer" - cod 14-3-3A.

Daca punctul de lucru este dispersat teritorial (in alt loc fata de depozit, in sensul ca sint transportate), se intocmeste Aviz de insotire a marfii - cod 14-3-6A, pe care se va face mentiunea "Fara factura - marfa pentru vinzare cu amanuntul"

Pe aceste document, pretul unitar este pretul cu care sint inregistrate marfurile in depozitul en-gross (la pret de furnizor fara TVA).

Odata cu intrarea in punctul de lucru, indiferent de documentul care se intocmeste (bon de transfer sau aviz), se va intocmi NIR - cod 14-3-1A -, pe care se va trece cantitatea din documentul de intrare la punctul de lucru, cantitatea efectiv receptionata, pretul de intrare (care este cel din depozitul en-gross), valoarea la pret de intrare, precum si pretul unitar de vinzare cu amanuntul si valoarea la pret de vinzare cu amanuntul.

Pe baza acestui NIR se va face si inregistrarea marfii, la valoarea de vinzare cu amanuntul, intrate la punctul de lucru.

Monografie:
1) intrare marfa in depoztul en-gross (vom inregitra TVA fara a tine cont de TVA la incasare), pe baza facturii de la furnizor si a NIR-ului intocmit pentru depozit:
-1000 buc * 10 lei / buc = 10.000 lei
3711 = 401 10.000 lei
4426 = 401 2.400 lei

2) transfer marfa la punctul de lucru, ori pe baza Bonului de transfer, ori pe baza Avizului:

- 800 buc * 10 lei = 8.000 lei
La punctul de lucru se intocmeste NIR, pe care se va trece si pretul de vinzare cu amanuntul pentru marfa respectiva.
Presupunem un pret de vinzare cu amanuntul de 15 lei / bucata, rezultind o valoare cu amanuntul 12.000 lei (800 buc * 15 lei).
Se inregistreaza iesirea marfii din depozit si intrarea in magazin:

3712 = % 12.000 lei
3711 8.000 lei
378 1.677 lei (se calculeaza prin diferenta dintre 12.000 lei si 2.323 lei)
4428.02 2.323 lei (se calculeaza astfel: 12.000 lei * 24 / 124).

3) In cursul lunii se inregistreaza vinzarea marfii (presupunem in valoare de 7.000 lei, care este valoarea de vinzare cu amanuntul), pe baza raporturilor zilnice, rezultind valoarea totala de vinzare, la finalul lunii:

5311 = % 7.000 lei
7072 5.645 lei
4427 1.355 lei (este 7.000 lei * 24 / 124).

4) la finalul lunii trebuie inregistrata descarcarea din gestiune a marfii vindute cu amanuntul - pe baza unei situatii de calcul:

- primul pas este determinarea coeficientului k, astfel:

K = (SI la inceputul anului ct.378 + RC pe cumulat de la inceputul anului pina la finalul perioadei ct.378) / (SI la inceputul anului ct.3712 fara TVA neexigibila + RD pe cumulat de la inceputul anului pina la finalul perioadei ct.3712 fara TVA neexigibila) * 100.

K = (0 + 1.677 lei) / (0 + 9.677 lei) * 100 = 17.33%.

Acest coeficient se inmulteste cu valoarea vanzarilor fara TVA (RC 7072), pentru determinarea adaosului comercial aferent vanzarilor:
K * RC 7072 = 17.33% * 5.645 lei = 978 lei.

Nota contabila la finalul lunii pentru descarcarea gestiunii si determinarea costului marfii vindute cu amanuntul este urmatoarea:

% = 3712 7.000 lei (RC al contului 3712 este egal cu totalul vinzarii cu TVA din rapoartele Z)
378 978 lei
442802 1.355 lei (RD al contului 442802 este egal cu TVA colectata - RC 4427 - din vinzarea marfii cu amanuntul)
6072 4.667 lei (este 7.000 lei - 978 lei -1.355 lei).


Baza legala:
- art. 1, art. 2, art. 4 din OUG 28/1999
privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - Republicata, cu modificarile si cmpletarile ulterioare;
- art. 64 din Normele metodologice din 2003 de aplicare a OUG 28/1999;
- art. 160 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- punctul 35 din NORMELE METODOLOGICE din 27 noiembrie 2008 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- NORMELE SPECIFICE DE INTOCMIRE SI UTILIZARE A DOCUMENTELOR FINANCIAR-CONTABILE, NOMENCLATORUL documentelor financiar-contabile - aprobate prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Vanzare marfa cu amanuntul. Ce documente intocmim la transferul marfurilor?":
Rating:

Nota: 3.64 din 18 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.