Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturare livrare intracomunitara. Cum procedam corect?

20-Feb-2014
26049
Pentru a constata in ce masura procedam corect la facturile emise pentru livrarile intracomunitare,
stabilim ce solutii aplica o societate B din Romania care efectueaza urmatoarele operatiuni: cumpara marfuri de la societatea A din Romania pe care le livreaza la C in Belgia. Transportul se face de la depozitul lui A din Ungaria la C conform CMR-ului.


Societatea B primeste o factura de la A cu TVA desi marfurile nu se afla pe teritoriul Romaniei. Vom vedea daca s-a procedat corect si cum va factura societatea B livrarea in Belgia. 

Se mentioneaza ca toate societatile sunt platitoare de TVA si au cod valid in VIES.

Este corect modul de facturare efectuat de B din Romania catre A din Romania aplicand TVA de 24 % intrucat ambele societati sunt din Romania, iar ca livrarea sa fie intarcomunitara si scutita de TVA, se impune ca livrarea sa fie efectuata intre societati din state membre diferite, iar A trebuia sa ii furnizeze un cod de TVA din UE si nu din Romania.

Conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal livrarile intarcomunitare sunt scutite daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele doua conditii:

- cumparatorul persoana impozabila din Comunitate comunica vanzatorului din Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA eliberat de autoritatea fiscala din oricare alt stat membru, dar nu din Romania si isi asuma astfel responsabilitatea achitarii TVA aferente livrarii de bunuri efectuate de firma din Romania. 

In acest caz, furnizorul bunurilor din Romania este obligat sa verifice valabilitatea codului comunicat de catre cumparator - societatea A din Romania. In situatia in care SC A furnizeaza un cod de TVA cu prefix RO - din Romania, livrarea efectuata de catre firma B din Romania nu se mai incadreaza la operatiuni scutite cu drept de deducere, ci la operatiuni taxabile pentru care se colecteaza TVA prin aplicarea cotei standard TVA de 24%.

- furnizorul din Romania face dovada faptului ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si au fost transportate intr-un stat membru. Indiferent de conditia de livrare negociata prin contract, de exemplu Ex work sau FCA sau C.I.P. Carriage etc., operatiunea trebuie considerata o livrare intracomunitara de bunuri in situatia in care, din documentul de transport rezulta ca bunurile au fost expediate din Romania pe teritoriul unui stat membru..

Daca operatiunea NU indeplineste cele doua conditii, factura se emite in regim de taxare – cu cota de TVA de 24%.

Societatea B din Romania va emite o factura fara TVA catre societatea din Belgia daca se indeplinesc cele doua conditii de mai sus (respectiv C din Belgia comunica un cod valid de TVA si daca B face dovada transportului marfurilor din Romania in Belgia).

Pe langa cele doua conditii enumerate, furnizorul din Romania trebuie sa motiveze aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere a TVA si in baza unor documente justificative. Prin articolul 10 din OMFP 2222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin OMFP 1708 din 14 decembrie 2012, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA: 

- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- dupa caz, orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: contractul/comanda de cumparare, documentul de asigurare.

Valoarea livrarii intracomunitare efectuate se raporteaza atat la randul 1 din decontul de TVA cod 300 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si cu simbolul L prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES numai daca este scutita cu drept de deducere.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Facturare livrare intracomunitara. Cum procedam corect?":
Rating:

Nota: 4.17 din 15 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarile

    • ANAF a pus, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la modificarile aduse Codului Fiscal prin OUG 34/2024. Schimbarile au intrat in vigoare din 12 martie 2024. Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024 TITLUL V - Contributii sociale obligatorii Forma Codului fiscal in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 34/2024 ART. 154 Categorii de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt...» citeste mai departe aici

  • Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024

    • In legatura cu pierderea fiscala de la 31.12.2023, aceasta se recupereaza incepand cu profiturile anului 2024 in limita a 70% din pierderea respectiva sau in limita a 70% din profitul inregistrat in 2024? Pentru a o recupera din profitul lunii martie 2024 trebuie sa am depusa declaratia 101 anticipat? Pentru pierderile fiscale inregistrate incepand cu anul 2024 se aplica acelasi principiu de recuperare ca si cele de la 31.12.2023 (exceptand numarul de ani in care se recupereaza)? Cum se...» citeste mai departe aici

  • Pana cand trebuie depuse Situatiile Financiare si Declaratia de trezorerie pentru anul 2023 de persoanele juridice

    • In virtutea rolului activ al organului fiscal, ANAF informeaza contribuabilii ca termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2023 de catre persoanele juridice fara scop patrimonial este de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale avand in vedere reglementarile contabile aplicabile acestora si prevederile generale cuprinse la art. 11 din O.M.F. nr. 5394/2023 privind...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016