Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 225/2015. Explicatii si prevederi esentiale

09-Sep-2015
5410

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.562/28.07.2015, a fost publicata Legea nr.225/2015 care prevede anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata in perioada 1.ianuarie.2012 si pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art.I, pct.17 si 18 din O.G. nr.4/2015 (31.ianuarie.2015) pentru mai multe categorii de persoane fizice.

Categoriile de persoane fizice care se incadreaza in prevederile prezentei legi privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate a) copiii pana la virsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventi de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti.Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri nu se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate;

b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit din sistemul de protectie a copilului. Pentru veniturile din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura si pentru cele acordate in baza Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate;

c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) anumite categorii de persoane ale caror drepturi sunt stabilite prin legi speciale, cum ar fi: persoanele persecutate din motive politice, precum si cele deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi, luptatorii raniti in luptele pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

e) persoanele cu handicap, pentru veniturile acordate in baza Legii nr.448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia sau au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296 ^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

Procedura prevazuta de lege pentru anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate

Anularea din oficiu: Transmiterea de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta a asiguratilor.

In vederea incadrarii in conditiile privind realizarea de venituri, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta a asiguratilor din Platforma informatica din asigurarile de sanatate, potrivit prevederilor art.213 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Structura informatiilor si periodicitatea transmiterii acestora se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.

Anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate in urma cererii depuse de contribuabili Persoanele fizice care se incadreaza in prevederile prezentei legi si nu beneficiaza de anularea din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, vor prezenta organului fiscal competent documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate teritoriale potrivit prevederilor art.213 alin.(1) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare. in aceasta situatie anularea contributiei se efectueaza prin depunerea unei cereri, de catre persoana fizica, la organul fiscal competent, la care se anexeaza documentul eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate teritoriale.

Precizari privind organul fiscal

in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis si comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta emite si comunica, din oficiu, decizia de anulare a contributiei de asigurari sociale de sanatate, chiar daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat sau nu cai de atac.

In cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai comunica, decizia de impunere, iar contributia de asigurari sociale de sanatate se scade din evidenta analitica pe platitor pe baza de borderou de scadere.

Daca, anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, organul fiscal competent nu a emis decizia de impunere prin care sa se stabileasca cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai emite nicio decizie.

Restituirea sumelor achitate

Persoanele fizice prevazute de aceasta lege care au efectuat plata contributiilor pentru care se prevede anularea acestora, au dreptul la restituirea sumelor achitate, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art.117 din O.G. nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Precizam ca, incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor art I pct.17 si 18 din O.G. 4/2015, categoriile de persoane fizice mentionate mai sus sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.


Sursa: Finante Galati

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016