Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lucratorii detasati: Conditii de munca, drepturi si impozit pe venit. Noi conditii incepand cu iulie 2020

03-Mar-2020
2980

De la 30 iulie 2020, lucratorii detasati pentru perioade mai mari de 12 luni (sau 18 luni dupa o notificare motivata din partea angajatorului) au dreptul la toate conditiile de munca si de incadrare in munca aplicabile in mod obligatoriu in statul membru gazda, cu exceptia procedurilor si a conditiilor de incheiere si reziliere a contractului de munca, arata Comisia Europeana in “Scurt ghid privind detasarea lucratorilor”. 

De asemenea, normele privind schemele de pensii ocupationale suplimentare nu se aplica in cazul detasarilor pe termen lung. Pentru ca o persoana sa ramana sub incidenta legislatiei privind securitatea sociala a statului membru gazda, durata anticipata a muncii sau a activitatii in statul membru destinatar nu trebuie sa depaseasca 24 de luni. 

In situatia in care un angajat este trimis sa lucreze temporar in alta tara din UE, acesta va primi statutul de lucrator detasat si va beneficia partial de conditiile de lucru si de drepturile pe care le au lucratorii din tara-gazda pana in momentul in care se termina detasarea.

Conditiile de munca si alte drepturi

Angajatul detasat va beneficia de conditiile de munca si de angajare din tara-gazda, daca acestea sunt mai avantajoase decat cele din tara de origine. Aceste conditii vizeaza:
• salariul minim – care nu poate fi mai mic decat salariul minim pe economie din tara respectiva sau decat salariul stabilit de contractele colective cu caracter obligatoriu in sectorul de activitate, daca acestea sunt in vigoare in tara gazda;
• perioadele maxime de lucru;
• perioadele minime de odihna; 
• sanatatea si securitatea in munca;


• cerintele privind angajarea lucratorilor prin intermediul agentiilor care plaseaza lucratori temporari;
• conditiile de angajare pentru femeile insarcinate, femeile care au nascut de curand si tineri (sub 18 ani);
• egalitatea de tratament intre femei si barbati si alte norme de prevenire a discriminarii.
In cazul in care legislatia nationala a tarii in care angajatul este detasat prevede acest lucru, angajatorul poate plati si costurile de calatorie, masa si cazare in tara UE in care lucratorul este detasat. Aceste indemnizatii se platesc suplimentar fata de salariul minim.

Pe durata detasarii in alta tara din UE angajatul roman:
• nu are nevoie de permis de munca;
• nu trebuie sa solicite recunoasterea calificarilor profesionale – insa, pentru unele profesii se poate cere o declaratie scrisa;
• nu este nevoit sa ia legatura cu case de pensii din tari diferite in momentul in care se pensioneaza - institutiile de securitate sociala din tara/tarile in care a fost detasat nu vor fi implicate;
• trebuie sa isi inregistreze resedinta pe langa autoritatile competente, daca detasarea dureaza mai mult 3 luni
• nu acumuleaza drepturi la indemnizatie de somaj in tara-gazda
• nu acumuleaza drepturi la stabilirea resedintei permanente in tara-gazda.

Stabilirea impozitului pe venit

Angajatul detasat care lucreaza in tara-gazda pe o perioada mai mica de 6 luni, nu ar trebui sa plateasca impozit pe venit acolo. Totusi, nu exista norme valabile la nivel european care sa stabileasca tara in care vor fi impozitate veniturile pe durata detasarii. 

Pentru a fi in continuare acoperit de sistemul de securitate sociala din tara de origine, angajatul detasat trebuie sa solicite (personal sau prin intermediul angajatorului) formularul PD A1 de la institutia de securitate sociala din tara de origine. 

ATENTIE!

Formularul PD A1 este valabil doar 24 de luni. 

Angajatii detasati in alta tara din UE pentru o perioada mai mare de 24 de luni au doua variante:
• afilierea la sistemul de securitate sociala din tara in care au fost detasati;
• solicitarea prelungirii perioadei de valabilitate a formularului de securitate sociala pentru a ramane asigurat in tara de origine.

Prelungirea poate fi acordata daca autoritatile din tarile implicate ajung la un acord.
Inainte de detasare, angajatorul angajatorul ar putea fi nevoit sa transmita o notificare in avans catre autoritatile din tara de destinatie in care sa indice, printre altele:
• functia pe care o ocupa angajatul detasat;
• durata detasarii;
• datele de contact;
• orice alte informatii relevante.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016